Jeg savner friskhed i teatret - Vivienne McKee London Toast Theatre
Englænderen Vivienne McKee er direktøren bag London Toast Theatre. Hun er kvinden, der i 26 år har turdet tro på sine mål og kæmpe for sine kunstneriske drømme, og hun har for længst skrevet sig ind i den danske teaterhistorie med sine engelsksprogede klassikere og kultagtige ”Crazy Christmas Cabaret”. Men nu er det måske ved at være slut?

Før danskerne mødte Vivienne McKee, var hun blevet cand. mag. i Fransk og Drama ved Bristol University og skuespiller ved Bristol Old Vic Theatre School. Hun møder danskeren Søren Hall og bliver gift i1980. De fungerer fint som pendlerpar med base i både København og London. I det danske assistere McKee for Sam Besekow på det Kongelige Teater, mens hun i London har gang i en lovende karriere som skuespiller, med roller i både film, teater og TV.
Da hun bliver gravid beslutter parret alligevel at bosætte sig i København, som de finder bedre egnet til at opfostre et barn og i1982 føder Vivienne McKee sønnen Daniel.
Men hun bliver rastløs under barslen, og som ventil foreslår Søren, at hun skriver et stykke.

Otto Leisner var vilde med dem
- Jeg drømte om at skabe et engelsksproget teater til et dansk publikum, men vidste intet om at styre et teaterkompagni, fortæller Vivienne McKee og griner med sin smittende latter. Det gjorde manden, der straks påtog sig rollen som Managing Director, mens McKee engagerede sig som skuespiller, dramatiker, instruktør og teaterdirektrice.
Drømmen fik liv, da Café Teatret var interesseret i projektet og havde et hul henover jul. McKee tog chancen og satte familiens lejlighed i pant for kapital. Fandt en klassiker, krydrede den med knaldet Monty Python komik, formede materialet som fed parodi på de engelske julepantomimer - og The Crazy Christmas Cabaret var født.
Forestillingen hed ’Jack and the Beanstalk’, og første aften sad Otto Lesiner i salen. Han var
vild med showet og inviterede holdet med i ”Hopla”. Aldrig havde udlændinge
optrådt i DR’s show før, og sjældent havde danskerne set noget lignende, så dagen derpå
var samtlige sæder solgt ud.
De følgende 26 år har McKee – uden en eneste aflysning – skrevet, instrueret og
spillet Crazy Christmas Cabaret hver eneste jul. Og showet er vokset. Fra at spille med et
lille hold i Tivolis værtshus Slukefter, på det nu afdøde discotek ’Daddys’, hvor alle kulisser
skulle pilles ned hver aften og i Scenariet under Det Ny Teater, holder Crazy Christmas
Cabaret nu til huse i Tivolis Glassalen og har en årlig publikumsbelægning på 55.000
tilskuere. Og London Toast Theater er unikt, som McKee selv fortæller:
- Vi er det eneste engelsksprogede teater i København og samtidigt et af de få, der
kan samle publikummer fra alle lag på tværs af alder, køn og sociale grupperinger.
I dag bruger mange de samme kunstgreb som os. Da jeg startede, talte ingen danske spillere direkte til publikum fra scenen. Ikke engang i revyerne. Jeg var en af de første, der inviterede og introducerede publikum til at deltage, – fik dem til at råbe buuhh, hurra og synge med.

Kvinden med de mange hatte
Komikken var blot en lille del af Vivienne McKee’s teaterdrømme, og hun havde flere visioner for sit kompagni:
- Jeg ønskede at give danskerne engelsk teater på et højt professionelt niveau. Hvert år producerede London Toast Theatre derfor to engelske klassikere ved siden af Crazy Christmas Cabaret’en. Det var stykker af Shakespeare, Pinter, Ayckbournes og Berkoff. Vi havde ikke et fast spillested, kunne ikke komme ind på de etablerede steder, så vi lejede os ind forskellige steder i byen. Først da Det Kongelige Teater kontaktede os i midt 80’erne med henblik på at overtage lejemålet af deres anneksscene Comediehuset fik vi et fast spillested. Der var vi fra 1985-87. Men det var alt for lille til Crazy Christmas Cabaret, så vi forlod det igen.
I dag er der droslet ned på klassiker-produktionerne og McKee skriver selv stykker til London Toast Theatre. Sidst det kritikerroste ’Don’t mention Hemmingway’ et one-women show, hun selv spiller, der handler om Hemmingway’s tredje kone - krigskorrespondenten Martha Gellhorn.
Igennem årene har McKee udvidet horisonten og trukket i business trøjen. Fokus er rettet mod erhvervslivet og sammen med manden, leder hun nu et Eventselskab, der kan levere underholdning til større begivenheder og internationale konferencer. Det er muligt at bestille en Agatha Christie inspirerede ’Murder Mystery Weekends’ med eget valg af location, klassikeren ’90 års fødselsdagen’ eller McKees eget solo Stand Up show ’Vivienne Tells All’ blandt mange andre tilbud.
Samtidigt styrer hun selskabet Speakers Corner, der tilbyder professionel engelsk/amerikansk speak til reklamer, computerspil, tegnefilm mv. Selv er hun stemmen bag DSB’s engelsksprogede højtalerkvinde samt bossen Diane i computerspillet HITMAN.
- Jeg har mange hatte på, – og det kan til tider være temmelig krævende. For det første er det sjovt, udfordrende og spændende at lave virksomhedsjob. For det andet er det jo også en måde at få kunder i butikken på. London Toast Theatre har aldrig fået nogen form for statsstøtte, men været selvfinansierende via entreindtægter. Hvis jeg gør et godt job i en stor virksomhed, er der stor chance for at firmaet køber 100 billetter til Crazy Christmas Cabaret’en. Så det er jo en business, der føder hinanden.

Fra komiker til karakterskuespiller
Tilbage til begyndelsen og teatret, hvor Vivienne McKee ikke er vildt imponeret over de danske teatrets repertoirevalg:
- For tiden er der ”too much bom on the theaterseats”. – hvor stykkerne skabes for at sælge billetter. Typisk tager teatret en klassiker. Sætter to kendte i front og gasser op med lidt motorcykellir og larm fra orkestergraven. Men det kommer der hverken godt Shakespeare eller spændende teater ud af.
Dramatik skal reflekterer livet og samfundet i dag. Og det kan ny dramatik og klassikere, – hvis man er tro mod deres forlæg.
- Jeg savner friskhed i teatret. Og jeg tror løsningen findes i konstellationen af utæmmet ungdom og erfaren professionalisme.
I fremtiden er McKee måske selv at finde i front blandt de erfarne kunstnere, som skal forme fremtidens frugtbare ideer. For McKee’s karriere er i stadig udvikling. Crazy Christmas Cabaret fylder meget og i privaten er første barnebarn på vej, - som hun selv siger:
- Jeg er begyndt at tænke lidt over, hvordan min karriere kunne have set ud, hvis jeg havde holdt mere fast i London dengang. Crazy Christmas Cabaret tager meget tid. Jeg skal allerede nu i gang med næste års titel og tema, hvis det skal blive godt. Og det er svært at finde ny inspiration hvert år.
- Jeg vil gerne lave mere film og TV igen. Det er svært at nedbryde kategoriseringsskellet imellem komiker og karakterskuepiller, men der er alligevel sprækker, hvor både Ulf Pilgaard og nu også Lisbet Dahl er sluppet igennem, – så jeg håber at gå med den vej.
Forrige år tog Vivienne McKee de første skridt i karriereskiftet med en rolle i DR’s serien ’Ørnen’, – men betyder det så enden på næsten tre årtiers Crazy Christmas Cabaret?
McKee smiler underfundigt før hun svarer:
- Måske….


Berlingske undersøger...
"Til gengæld går jeg rigtig meget i biografen"
19 procent af danskerne har aldrig været i teatret, mens det for næsten halvdelen af danskerne er mere end et år siden, de har sat deres ben i et teater. Hvad er det, der afholder dem fra at komme? Er det billetpriserne? Vi har spurgt tre af dem fra den
halvdel af danskerne, der sjældent er at finde på et teatersæde, hvad det skyldes? Og hørt to teaterfolk, om de har nogle bud på, hvordan de og deres kolleger eventuelt overbeviser skeptikerne om, at teatret har noget at tilbyde dem.