Storslået elektronisk premiere på Dansescenen i det nye år
Dansehallerne har nu et lille halvt år på bagen siden den storslåede åbningsfest i august. Succesen var til at tage og føle på, da mange tusind mennesker lagde vejen forbi for at fejre Københavns nye store dansemekka. Som månederne er gået, forlyder det, at dansen trives på mange niveauer – fra små balletelever i fine dragter til Dansk Danseteaters toptunede dansere, der træner under kyndig vejledning af Tim Rushton. Der bliver samlet dansedata i Danseinformationscentret, der er en fin butik og snart åbner en cafe i hallernes foyer.

Stedet summer således af liv, men måske især i dagtimerne.
Om aftenen spilles forestillinger, men her har succesen ikke været fuldkommen. Stedet er ikke blevet helt den magnet, man havde håbet på.

Man mærker (måske også derfor) entusiasmen så meget desto mere forud for Dansescenens store tiltag, Menneskerobot, der har premiere i begyndelsen af det nye år. Idémand og koreograf på forestillingen er Dansescenens huskoreograf Steen Koerner. Koerner er glad for at arbejde i Dansehallerne – et sted, der efter hans mening ligger godt og som Koerner har stor tiltro til.

Steen Koerner hører til i koreografeliten i Danmark.
Han er en af de få, der har formået at forene kunstnerisk integritet med bred appel. Det vidner både hans Reumertvindende, kanoniserede Nøddeknækker og flere hiphop-pantomimer i Tivoli blandt andet om.

Koerner er i det hele taget en mand med mange projekter og bevæger sig ikke udelukkende i teatrets verden. I øjeblikket underholdes børn med et uhyre pædagogisk og morsomt børneprogram ”Højspændingsmanden og Robotdrengene” på DR1 til inspiration for nye generationer af potentielle dansere.

Koerner i Tivoli
Denne sommer bød Tivoli på pantomime af Steen Koerner, Columbines Karneval. Det var en forestilling med respekt for, men samtidig en fornyelse af traditionen. Samtidig blev det et samarbejde mellem hiphopdansere, Pantomimeteatrets balletdansere og en enkel cirkusartist, der havde rollen som Påfuglemanden. Således blev Påfuglen mere end blot et smukt fortæppe. Forestillingen foregik både i det gamle påfugleteater og på Plænen, hvor publikum blev ført over af kæmpedukker. Det var en stor succes, som der er planer om at gentage i sommeren 2010.

Koerners inspiration
Koerner har udvidet sit virke fra den rene dans til at have en næsten forskeragtig tilgang til sit arbejde. Han har et udtryk, der for den uindviede kan virke ganske up to date, men han fastholder, at det han diverterer med, er flere 1000 år gammelt. Idéen omkring det elektriske apparat eller robotten går tilbage til før kristi fødsel, hvor man blandt andet havde mekanisk legetøj i Kina, fortæller Steen Koerner. I 1497 optræder mekaniske figurer i et kirketårn i Venedig. Af andre eksempler nævner Koerner indisk dans og Leonardo da Vincis Den vitruvianske mand (en illustration af mennesket indskrevet i en cirkel og kvadrat).

I sin nye forestilling søger Koerner tilbage til et danseteknisk udgangspunkt i electric Boogiens mekaniske og isolerede bevægelser.

Det er tydeligt, at Koerner har fundet inspiration til sin nye forestilling mange steder fra. Han står på ryggen af mange dansere og performere fra fortiden og nævner fra dansens verden blandt mange andre Nicolas Brothers. Disse afro-amerikanske brødre, der levede fra begyndelsen af 1900-tallet til begyndelsen af dette årtusind blev i deres tid anset for de største stepdansere. De imponerede med et højt akrobatisk niveau og vovelige fornyelser. En anden afroamerikansk gruppe var trioen The Berry Brothers, der ligesom Nicolas Brothers optrådte på the Cottonclub i New York.

En anden stor danser, der fornyede dansen og skabte en helt personlig stil, er Fred Astaire (1899 til 1987).

Robert Shields (f. 1951), der er amerikansk mimer og puppingartist var så stor i 1970-erne, at han fik sit eget show ”the breakfast show”. (se evt. www.robertshields.com).
Robotmenneske bliver da også skabt af meget forskellige kunstnere. Ud over de ni dansere optræder også en rigtig robot, skabt i Japan.

Lydsiden står amerikanske Saul Williams, den Københavnske rapper Lucy Love og endelig komponist Yo-Akim for. Videouniverset leveres af Jacob Schokking.



Berlingske undersøger...
"Til gengæld går jeg rigtig meget i biografen"
19 procent af danskerne har aldrig været i teatret, mens det for næsten halvdelen af danskerne er mere end et år siden, de har sat deres ben i et teater. Hvad er det, der afholder dem fra at komme? Er det billetpriserne? Vi har spurgt tre af dem fra den
halvdel af danskerne, der sjældent er at finde på et teatersæde, hvad det skyldes? Og hørt to teaterfolk, om de har nogle bud på, hvordan de og deres kolleger eventuelt overbeviser skeptikerne om, at teatret har noget at tilbyde dem.