Kasper Rostrup - Sølvfloden - Muusmann Forlag
Kaspar Rostrup udgiver erindringsbog
Kaspar Rostrup er dansk teater, film og tv’s grand old man. Han har gennem snart 50 år været en velkendt og prisbelønnet personlighed indenfor sit fag, samt teaterchef i sin tid for Gladsaxe Teater. Han har mere end 100 instruktioner på sit CV. Nu debuterer han som forfatter med erindringsbogen Sølvfloden på Muusmann Forlag, som er første bind ud af to.

Scene- og filminstruktør Kaspar Rostrup fører i Sølvfloden – Et erindringsbillede sin læser ud på en usædvanlig rejse, der tager sin begyndelse i den tidligste barndom og slutter da han som ung mand får sine første erfaringer på scenen.

En række medrivende fortællinger om mennesker, om kærlighed og glæde, om svigt, afsavn, voldsom vrede, næsegrus beundring, ensomhed, mønsterbrydning og erkendelse. Et personligt værk om et særpræget livsforløb og om de to floder: Den mørke, tyktflydende, farlige understrøm og den lysende, boblende sølvflod.

I Sølvfloden bevæger Kaspar Rostrup sig tilbage i tiden for at nærme sig de to klassiske spørgsmål: ”Af hvad?” og ”Hvorfor?”. Med sig har han sin medfødte livsglæde og hans utrættelige dragen mod teatret med dets evne til at forvandle virkeligheden til en ny og anden. En fortælling om at finde sin ”rette båd” – og om at styre og vælge sin havn.
Sølvfloden er et tidsbillede fra Danmark under krigen og op til 1963.

I Sølvfloden kigger Kaspar Rostrup også frem mod karrieren og beskriver en række øjebliksbilleder fra sin snart 50 år lange karriere i film og teaterbranchen, som også danner grundlag for Kaspars næste erindringsbog Stormfloden. Her beskriver Kaspar Rostrup sin karriere indenfor teater, film og tv og alle de mennesker som deltog lige fra begyndelsen, hvor han tog fra København til Aarhus Teaterskole og op til i dag.
Berlingske undersøger...
"Til gengæld går jeg rigtig meget i biografen"
19 procent af danskerne har aldrig været i teatret, mens det for næsten halvdelen af danskerne er mere end et år siden, de har sat deres ben i et teater. Hvad er det, der afholder dem fra at komme? Er det billetpriserne? Vi har spurgt tre af dem fra den
halvdel af danskerne, der sjældent er at finde på et teatersæde, hvad det skyldes? Og hørt to teaterfolk, om de har nogle bud på, hvordan de og deres kolleger eventuelt overbeviser skeptikerne om, at teatret har noget at tilbyde dem.