Anmelder: Casper Koeller
Website: Sceneblog.dk
Lægger vægt på: Sceneblog ser og anmelder ca 150-60 forestillinger på en normal sæson, og det er en grundlæggende præmis for sitet at hele landet skal dækkes – og det kan jeg mærke at både vores trofaste læsere, og teatrene rundt omkring i landet, er rigtig glade for – så sæson 21/22 bliver helt sikkert et DSB-år af de bedre. Jeg nyder faktisk at skrive anmeldelser på vej hjem, med PC’en slået op på min vinduesplads, varm kaffe i bægeret, og landskabet der suser forbi udenfor.
Teater er vigtigt fordi: Teater og scenekunst er vigtigt i ethvert samfund, fordi det kan rykke ved den virkelighed vi lever i, og fordi et liv uden risikerer at gå i stå.
“For lige at starte på Det Kongelige Teater, så følger Sceneblog selvfølgelig dansekompagniet CORPUS tæt i deres sidste sæson – Tim Matiakis lille seje kompagni er noget af det mest banebrydende der er sket indenfor dansen de sidste 10 år, og deres afslutningsforestillinger er absolut et must, herunder Before, after Nevermind i september, som jeg glæder mig helt vildt til.”
Foto: Det Kongelige Teater
“Jeg har fulgt interesseret med i den debat der har været om unfair konkurrence indenfor det musikdramatiske område, specielt m.h.t. om Det Kongelige Teater skulle have lov til at producere operetter og musicals. Så nu har jeg så tænkt mig at lade Sceneblog følge ekstra meget med i de musikdramatiske produktioner der præsenteres, både rundt omkring i landet, og selvfølgelig på Det Kongelige Teater, hvor jeg ser meget frem til Kasper Holtens operette DEN GLADE ENKE 2.0 på Operaen d. 1. oktober 2021, samt hvad de ellers udvikler indenfor de genrer.”
Foto: Clea Lund Simonsen
3. Dies irae
“Der producerer jo også vildt meget spændende musikdramatik, ikke mindst skal jeg se hele åbningsprogrammet på Teater Sort/Hvids nye musikdramatiske hub, der i oktober lægger ud med DIES IRAE, der iscenesættes af de scenografiske masterminds Julian Toldam Juhlin og Christian Albrechtsen. Så alt i alt bliver det helt sikkert en sæson hvor Sceneblog har ekstra stor fokus på de musikdramatiske områder.”
Foto: Christian Albrechtsen og Julian Juhlin, Grafik: Closer
4. Når vi døde vågner
“Traditionen med huskunstnere har for alvor bidt sig fast på Aarhus Teater. Og ud over at jeg er ret vild med at Teater Grob på Nørrebro har nappet sidste års huskunstner på Aarhus Teater, Sargun Oshana, som ny kunstnerisk leder, og dermed skabt tårnhøje forventninger til den nye sæson på Nørrebrogade, så bliver jeg nødt at pege på en enkelt kunstner hvis udvikling bare er et must at følge. Det er naturligvis rising star scenografen Nathalie Mellbye, der på Studio-scenen på Aarhus Teater får lov at lege med os i et nyt sanseligt rum – det affektive rum – når Ibsens NÅR VI DØDE VÅGNER, i Amanda Linnea Ginmans iscenesættelse, bliver den første forestilling d. 23. september.”
Foto: Anna Marín
5. Googleren
“Til sidst vil jeg gerne fremhæve den bølge af tværæstetisk scenekunst som rammer os for tiden, som er intet mindre end outstanding. Blandingen af kunstarter, og nye samarbejder mellem kunstinstitutioner, kommer til at sætte spor langt ud i fremtiden. Det fremragende samarbejde mellem Dansehallerne og Copenhagen Contemporary er blot et eksempel, og TOASTER, samarbejdet mellem Husets Teater og Den Frie Udstillingsbygning et andet – men begge udtryk for at scenekunsten er i bevægelse, præcis som den skal være. Så valget af sidste scenekunstværk som jeg vil fremhæve at jeg glæder mig til, må være Julie Glargaards dystre GOOGLEREN i november på Husets Teater, et værk skabt i TOASTERs hub.”
Foto: Åsmund Sollihøgda
“På BaggårdTeatret i Svendborg har de jo efterhånden gjort det til en specialitet at skabe audiowalks, en teaterform jeg er ret vild med hvis den er produceret godt, og netop i Coronatiden var hele den genre i en opblomstring over hele landet, så det håber jeg fortsætter.”
Bagom Sceneblog.dk
Sceneblog er et uafhængigt og landsdækkende anmeldersite om scenekunst, og en webbaseret kommentatorboks sat i verden for at skabe et forum for scenekunstoplevelsen. Anmeldelser, kritik og kommentarer skrives ikke ud fra en akademisk vinkel, men ud fra en fagligt funderet tilgang til både kunsten og værkets møde med publikum. Sceneblogs stifter er Casper Koeller, der har 20 års baggrund i scenekunsten.
Besøg sceneblog.dk og følg Casper Koeller på Facebook.
Læs også:
Dramatikernes drivkraft: Joan Rang
Carina fra Scenekanten: “Helhedsindtrykket er det vigtigste”
Guide: Fik du ikke læst bogen?