David Gehrt: ”Der bliver frynser – masser af frynser!”

Efter denne sæson takker David Gehrt af som husscenograf på Aarhus Teater. Musicalen ”Cabaret” bliver hans sortie. Scenen.dk har mødt den talentfulde scenograf til en snak om hans fem år på Aarhus Teater.

Læs vores interview med David Gehrt, der sammen med Scenen ser tilbage på 5 gode år som husscenograf på Aarhus Teater. Foto: Emilia Therese og Rumleskafte

Af Thyge Cosedis Holting, freelance teaterskribent, Scenen.dk

Willkommen, bienvenue, welcome!” lyder det venligt, da han i den spæde forårssol tager imod mig foran Aarhus Teater. Den knap to meter høje scenograf er klædt i sort med den kendetegnende moustache på plads og tophuen på sned. David Gehrt ligner det, han er; en kunstner! Det karakteristiske ydre suppleres af et drenget smil og en vis blufærdighed, da jeg beder ham tale om sit kunstneriske arbejde. Pen og blok er parat, for Gehrt er tydeligvis en herre med mange farver på sin personligheds palet; såvel som på sin kunstneriske.

Husscenografen har sagt ja til en kaffepause fra arbejdet på teatret. Sammen med scenografen Benjamin La Cour skaber Gehrt, som kostumedesigner, rammen om the Kit Kat Club i Aarhus Teaters store forårsmusical ”Cabaret”; en kontrastfyldt historie, hvor krigsfrygt og kærlighed smelter sammen i et champagneboblende lystinferno på kanten af anden verdenskrig.

Kalas og katastrofe

”Det bedste ved Cabaret er klart, at det er en virkelig god musical og måske én af de bedste efter min smag. Først og fremmest er det en fængende historie, der beskriver

tegning af David Gehrt

Interviewerens portræt af en både imødekommende og eftertænksomt reserveret kunstnersjæl. Tegner: Thyge Cosedis Holting

perioden og miljøet på en både smuk og angstfremkaldende måde” indleder David Gehrt begejstret. ”Karakterne står tydeligt frem og tager publikum med på hver deres individuelle rejse gennem forestillingen. Derudover er musikken jo helt fantastisk og kontrasten til krigens gru, igennem the Kit Kat Club, tiltrængt”.

På spørgsmålet om, hvor Gehrt lægger fokus i sit kostumedesign, demonstrerer han straks, at han ikke er en kunstner med stjernenykker: ”Benjamin (La Cour, red) har lavet et virkelig genialt koncept for scenografien, hvilket jeg har brugt i mit arbejde med kostumerne. Det har derfor været vigtigt for mig, at de to visuelle parametre, scenografi og kostumer, spiller sammen og ikke modarbejder hinanden!” uddyber Gehrt passioneret. ”Det scenografiske koncept tager udgangspunkt i brudstykker og elementer fra Aarhus Teaters Store Scene – salen og publikumsområdet – der omskabes til scenografiske dekorationsdele på scenen. Alt fra det ikoniske svaneloft, lysekronen, guldpalmerne, guldtapet, floraornamentikken, publikumsbalkonerne mm. Mine idéer er derfor udsprunget af det scenografiske koncept men også vigtigheden af den periode, der skildres i fortællingen; at få den repræsenteret i kostumerne.”

“(…) en fortælling som ”Cabaret” bliver pludselig meget aktuel, når Putin går i krig mod Ukraine, hvilket er utrolig skræmmende næsten 100 år efter den tid, hvor “Cabaret” udspiller sig …”

David Gehrt er helt bevidst om den aktualitet, forestillingens tematik har fået i 2022:”(…)en fortælling som ”Cabaret” bliver pludselig meget aktuel, når Putin går i krig mod Ukraine, hvilket er utrolig skræmmende næsten 100 år efter den tid, hvor ”Cabaret” udspiller sig…”. Husscenografen slår eftertænksomt blikket ned og tager en slurk af sin to go kaffe, inden han fortsætter: ”Jeg er stor fan af kontraster, og det ser du i kostumerne!” fortsætter han insisterende; ”På den ene side har vi klubmiljøet i 1930’ernes Berlin og på den anden, 2. verdenskrigs begyndelse. To kontrastfyldte tider og miljøer; de uniformerede nazistiske soldater er en lige så central del af fortællingen som danserne i the Kit Kat Club, hvis kostumer ikke kan få nok af glitrende guld og funklende sten, selvom de, på en måde, danser den allersidste dans …”.

Læs mere om musicalen “Cabaret”.

Svært at give slip

Opsætningen af ”Cabaret” er David Gehrts allersidste dans som husscenograf. Da jeg spørger ham direkte, hvorfor han vil afslutte sit succesfulde virke på Aarhus Teater netop nu, reflekterer han gerne åbent: ”Fem år føles som en virkelig god periode og måske endnu bedre i en kreativ branche. Det er vigtigt med fornyelse, både for mig men også for teateret. Jeg har lært så utrolig meget om min faglighed, branchen og om, hvilke skuldrer, jeg står på. Samtidig håber jeg på, at min afsked giver plads til talentudvikling af andre, nyuddannede scenekunstnere, hvilket jeg ved, Aarhus Teater lægger vægt på,” svarer Gehrt med uforfalsket ydmyghed.

Som scenograf er han ikke i tvivl om, hvornår en forestilling lykkes: ”Det gør den i det øjeblik, de forskellige scenekunstneriske parametre mødes og går op i en højere enhed” fastslår han og fremhæver en særligt frugtbar erfaring, høstet på Aarhus Teater: ”Samarbejdet er altafgørende. Jeg har været så privilegeret at få indsigt i en mængde forskellige samarbejds- og mennesketyper. Som scenograf er jeg afhængig af andre, der, med deres kreative drive og faglighed, producerer og virkeliggør mine idéer og skitser. Teater skabes i kraft af samarbejde!”.

Ros og anderkendelse er klart en drivkraft til at præstere og udvikle sig; at nogen ser ens arbejde og påskønner det.”

Scene fra ordet på aarhus teater

David Gehrt stod bag scenografi og kostumedesign på Aarhus Teaters opsætning af Kaj Munks “Ordet” i sæson 20/21. Foto: Karoline Lieberkind

Det har ikke skortet på anerkendelse af David Gehrts kunstneriske arbejde på teatret. I 2017 vandt han årets Reumert for bedste scenedesign til Christian Lollikes fortolkning af Ludvig Holbergs ”Erasmus Montanus”, fulgt op, i 2020, af nomineringen til en Reumert for bedste scenedesign til Kaj Munks ”Ordet”. Husscenografen ser blufærdigt smilende ned på sin kaffekop: ”Ros og anderkendelse er klart en drivkraft til at præstere og udvikle sig; at nogen ser ens arbejde og påskønner det. Dog har Reumert-prisen for bedste forestilling (for ”Ordet”, 2020, red) næsten betydet endnu mere for mig, da det har været med til at bekræfte følelsen af, at man har været en del af en helt særlig proces, produktion og hold”.

David Gehrt får imidlertid en mild overgang til livet som freelance scenograf i København, da han næste sæson som gæst vender tilbage til Aarhus Teater i forbindelse med genopsætningen af bl.a. ”Erasmus Montanus”. ”Dog er det altid svært at give slip på noget man er glad for” supplerer han og sender et varmt blik mod teatrets smukke bygning over for hvilken, vi sidder på en bænk. Et lille skælmsk smil anes under moustachen: ”Det kan virke som den dummeste plan at stoppe nu, og jeg har ofte spurgt mig selv, om det er den rette beslutning. Jeg kan nok ikke helt svare, men noget i mig siger, at det er rigtigt!”

Scene fra Erasmus Montanus

Et af David Gehrts mesterlige scenografier. En scene fra Christian Lollikes spektakulære opsætning af Ludvig Holbergs klassiker Erasmus Montanus. Foto: Emilia Therese

Cabaret, fest og masser af fryns

Som the Kit Kat Club i ”Cabaret” insisterer på at spille livsglædens musik, skønt krigens overture buldrer fra nazismens orkestergrav, nyder Gehrt, at hans punktum som husscenograf bliver et champagneboblende et af slagsen.

 ”Uanset opgavens karakter, har det været et stort privilegium at arbejde tæt sammen med kostumeafdelingen på Aarhus Teater.”

”Cabaret” er klart den største kostumeopgave, jeg har haft som scenograf og det er et fedt punktum at sætte. Det er altid en spændende udfordring at arbejde i den helt store skala samtidig med muligheden for at nørde i en specifik stilhistorisk periode i forhold til beklædningsgenstande, materialer, overflader, farver m.m.”.
For husscenografen er loyaliteten over for det stilhistoriske forlæg centralt, men han understreger samtidig, at der naturligvis er tale om en kunstnerisk fortolkning af periodens beklædningsstil. Atter viser han sig som en teatrets holdspiller: ”Uanset opgavens karakter, har det været et stort privilegium at arbejde tæt sammen med kostumeafdelingen på Aarhus Teater. Det er så inspirerende at arbejde med så kompetente og fagspecifikke personer, der har så stor en erfaring og viden”.

scene fra Cabaret på Aarhus Teater

Sofia Nolsøe spiller Sally Bowles i “Cabaret” på Aarhus Teater. Foto: Emilia Therese

Den kunstneriske holdånd præger også Gehrts karakteristik af, hvilken ”Cabaret” publikum kan se frem til: ”Publikum skal glæde sig til at opleve, hvordan de forskellige scenekunstneriske parametre spiller sammen og løfter hinanden til en uforglemmelig ”Cabaret”; hvordan Aarhus Teater, for en stund, vitterligt forvandles til the Kit Kat Club.
Husscenografen tjekker tiden på sin telefon. Han må tilbage til arbejdet på teatret, rejser sig og takker mig høfligt, fordi han måtte fortælle om sit arbejde. Omhyggeligt dumper han sin tomme kaffekop i en skraldespand og skråner over Bispetorv mod teatret. Gehrt er svær at gennemskue; åben og hemmelighedsfuld – en kunstner.

Kortvarigt vender han tilbage til bænken med en vigtig tilføjelse: ”Publikum kan godt glæde sig til dansernes kostumer!”. David Gehrt smiler fra øre til øre – lidt genert: ”Der bliver frynser – masser af frynser!

David Gehrt er født 1988. Han tog, i 2012, en bachelor i tekstildesign fra Kolding Designskole for sidenhen at uddanne sig som scenograf på Statens Scenekunstskole, hvorfra han dimitterede i 2016. Siden 2017 har Gehrt været fast husscenograf på Aarhus Teater, hvor han bl.a. har skabt scenografi og kostumer til forestillingerne ”Parasitterne”, ”Dracula”, ”Pagten”, ”Man vokser op”, ”Den vægelsindede” og kæmpesucceserne ”Ordet” og ”Erasmus Montanus”. Sammen med scenografen Benjamin La Cour skaber han, som kostumedesigner, de visuelle rammer om Aarhus Teaters opsætning af musicalen ”Cabaret”.

Forestillingen spiller på Store Scene, d. 5. maj – 11. juni, 2022

Artikler du også vil kunne li

“Mød dit teater: Aarhus Teater”

“Musicalstjerner vol.1: Her er vores yndlingsmusicals”

“5 hurtige til Maria Lucia”

Få scenekunst direkte i din indbakke

Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsbrev og få direkte besked om nye artikler og guides m.m. på scenen.dk, og bliv opdateret om aktuelle teateroplevelser i hele Danmark. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen.