Udgivet april 2023
Af Thyge Cosedis Holting, teaterskribent og –tegner
Hendes latter har en harmonisk, altfavnende klang, der automatisk gør mig tryg og trækker i smilebåndet. Det slår mig hver gang, jeg ser denne skuespiller på scenen; hun afvæbner publikum med sin blotte tilstedeværelse – hun er hjertevarmende folkelig.
Skuespiller Lone Rødbroe har kastet glans over en lang række danske revyer, men hendes rollemæssige bagkatalog indeholder såvel komediefigurer som karakterer i det intense, alvorlige drama. I telefonen er energien champagneboblede, tonen munter og bramfri, men jeg aner samtidig noget under overfladen, da jeg interviewer skuespilleren en formiddag i marts. Hun beskrives, i Odense Sommerrevys pressemateriale, som ”Holdets humørbombe”. En ære, en bås eller blot et faktum? ”Lone, hvad tænker du, hvis jeg kalder dig en folkelig skuespiller?” begynder jeg.
Lone Rødbroe i den musikalske forestilling “Soulmates” på Randers Teater 22/23. Foto: Søren Pagter
”Pludselig sagde det klik!”
”For mig er folkelighed et meget positivt ord,” indleder Lone Rødbroe og uddyber. ”Det er noget med en likeability, man som menneske kan besidde. Mange tror, at de ved, hvem jeg er, når de ser mig, for jeg er sådan en gæv glad kone. Om man virker sådan på mennesker, kan man jo ikke selv bestemme. Det er noget med en temperatur, man har med sig. Det er åbenbart nemt at gå hen til mig efter forestillingen og sige ”Goddaw, Lone,” konkluderer min samtalepartner med højt humør.
Rødbroe er autodidakt skuespiller og uddannet dramaturg fra Aarhus Universitet i 1993. Hvordan var hendes vej ind i skuespilfaget og i revyen? Hun griner lidt for sig selv.
”Jeg læste dramaturgi med vilje, fordi jeg ville være højskolelærer. Jeg kom til at undervise i teater på Vestbirk Højskole og var samtidig med i trioen ”Ollywood Sisters”, der var opstået, mens jeg gik på universitetet. Vi optrådte med sang og komik med en vis succes, og en dag i 1995 kom de fra Østjysk Musikforsyning og spurgte, om vores trio ville spille med i revyen på Pejsegården i Brædstrup. Det sagde vi ja tak til. Jeg havde spillet studenterrevy i 1989, men da jeg begyndte at spille revy på et professionelt plan, tænkte jeg: ”Gud, det er det, jeg kan”. Efter et øjebliks tavshed eksploderer Lone Rødbroe som en farverig nytårsraket:
”Søren Pilmark instruerede og jeg stod på scenen sammen med bl.a. Jesper Klein. Det var jo simpelthen mesterlære. Mit grundlag som revyskuespiller er skabt dér, også fordi de var så musikalske på Pejsegården. Jeg havde jo aldrig sagt en professionel replik, men Jesper Klein var slet ikke belærende. Han kunne sagtens give mig råd om, hvor en pause skulle ligge osv., men han gjorde det på den fineste måde. Jeg var der i syv år. Jeg var højskolelærer om vinteren og spillede revy om sommeren”. Hun masserer tankerne en stund, før ordene atter flyder. ”Hvis ikke højskolernes vilkår var blevet forringet, så havde det nok stadig været sådan. Jeg havde jo sagt nej til teatertilbud om vinteren, men pludselig begyndte jeg at sige ”Ja tak”. And the rest is history. Pludselig sagde det klik!” afrunder Rødbroe med veneration.
Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsbrev, og få scenekunst direkte i din indbakke. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen.
Teatertegning af Lone Rødbroe til Årets Reumert 2022, da hun vinder for bedste ensemblerolle. Tegner: Thyge Cosedis Holting
Som smagen af jordbær med fløde
”Du har medvirket i et utal af revyer, og er efterhånden én af branchens garvede rotter.” fortsætter jeg. ”Hvordan går du til arbejdet med en revyfigur?”. Lone Rødbroe svarer uden tøven:
”Jeg læser teksten og analyserer situationen. Ud af det henter jeg så nogle karaktertræk, der er tydelige. En revy består af mange beslutninger om mange karakterer. Publikum skal ikke være i tvivl om, hvad det er for en slags dame, der kommer ind i det enkelte nummer. Derfor laver jeg altid en liste over de figurer, jeg spiller i løbet af forestillingen, når rækkefølgen er fastlagt, så jeg får dem adskilt mht. stemmeføring, mimik og kostume”. Den garvede skuespiller rømmer sig, og supplerer med skridsikker faglighed: ”Revy handler jo om teknik ligesom komedien og farcen. Man skal tage stilling til, hvilken side af ketsjeren man slår med, for det skal have det rette musikalske forløb. Man skal tage en række beslutninger, før man går ind på scenen. Hvor ligger grinene? Hvor satser du? Hvor lægger du op til dine medspillere, så de kan få deres grin? Du skal kunne time, og du skal lytte til publikum. Det er afgørende at kunne lytte.” slutter Rødbroe nøgternt.
Jeg er ikke i tvivl om, at revyen fortsat vil bestå. Revyen er for os et fællespunkt, og vi afkoder den som smagen af jordbær med fløde.”
Jeg får en tanke; en revykarakter skal være let aflæselig, men vel stadig et menneske, man kan tro på? Kan man bruge tragikomikken til at skabe flere lag i figuren end det umiddelbare? Skuespilleren bekræfter straks og engageret min tese: ”Livet er jo netop komik og tragik i forening. Syng en gammel revyvise som ”Solitudevej” eller ”Jacobsen” og lyt til, hvor modbydeligt det egentlig er det der overgår kvinderne i de to viser. En god revy skal for mig have lidt af det hele, og der skal bestemt være plads til eftertænksomme numre, men….”. Tilføjelsen bekræfter, hvor godt hun kender sit publikum: ”Man går jo ind og ser en revy med forventningen om at more sig. Sådan er det, og det skal vi altid respektere!”.
”Underholdning kan vi finde mange steder, så hvorfor har vi brug for netop revyen i år 2023?” vil jeg vide. Rødbroe trækker vejret dybt. ”Hun er en gammel dame, revyen, og hun skal nok holde. Som danskere er vi lige så meget i familie med revyen som englændere er det med deres musicals,” reflekterer hun. ”Det er en teatergenre, som nærmest kun vi har, i hvert fald i den form, vi har den. Vi er i stand til at afkode den, for vi undrer os ikke over, at der kommer nogen ind i pænt tøj og synger ”Goddag, goddag, goddag”. Jeg er ikke i tvivl om, at revyen fortsat vil bestå. Revyen er for os et fællespunkt, og vi afkoder den som smagen af jordbær med fløde.”. Vi ler begge af hendes opfindsomme sammenligning, som jeg staks noterer.
Foto: Skovdahl Nordic
Storfamilie i Fruens Bøge
Fra d. 4. maj til d. 10. juni 2023 er Lone Rødbroe aktuel i Odense Sommerrevy. Ud over hende selv, består det stjernespækkede skuespillerhold af Vicki Berlin, Thomas Mørk, Lars Arvad, Henrik Lykkegaard samt Tom Jensen, der også er forestillingens instruktør. ”Det er anden gang, du spiller revy i Fruens Bøge i Odense. Hvad tiltrækker dig ved netop Odense Sommerrevy?”. Glæden ved fællesskabet fornægter sig ikke hos min samtalepartner, som ivrigt responderer:
”Der er et leben omkring den sommerrevy, og der er et ton af frivillige, der hjælper med billetter, bygger telt, scene osv. Det elsker jeg. Det er en hel storfamilie, og dér er jeg helt gammeldags – det er simpelthen så skønt at være en del af. Jeg har aldrig stået i så stort et telt, og det er noget helt andet end at spille revy i en teatersal. Det er fantastisk, for der kan jo sidde 900 mennesker og det gør der,” forklarer Rødbroe med en livsbekræftende og barnlig glæde i stemmen. Hun uddeler der på en stor buket verbale roser til revyens direktør, Lars Arvad:
”Jeg synes, at det han har bygget op i Odense, er fascinerende. Lars Arvad er simpelthen en rigtig god direktør, for jeg føler mig velkommen og han giver mig gode arbejdsforhold. Man kan komme langt med mig, hvis man behandler mig godt”. Hun fniser, næsten genert. ”Og så ligger der et kæmpe telt i Fruens Bøge, og det er åndsvagt pænt at gå på arbejde i de omgivelser. Revyen i Odense er samtidig et godt eksempel på, hvad en revy også kan. Der vil altid være flest ældre blandt publikum, men vi har også mange yngre, der kommer. Mennesker både i 30’erne og 40’erne. Det er ret godt gået af en revy!”. Som ivrig revygænger ved jeg, at der er noget om snakken.
Vil du opleve Lone Rødbroe i Odense Sommerrevy? Så læs mere her.
Hele holdet på Odense Sommerrevy 2023; Vicki Berlin, Thomas Mørk, Lars Arvad, Henrik Lykkegaard, Tom Jensen og Lone Rødbroe. Foto: Skovdahl Nordic
Læs også interviewet med Revy Danmarks direktør Jani Lykke Methmann: “Det yngre publikum udgør et kæmpe potentiale”
”Det betyder noget at blive set!”
Ud over at være en anerkendt revystjerne har Lone Rødbroe de senere år spillet en række mere alvorlige roller på bl.a. Vendsyssel Teater, i tv-serier og film som bl.a. Bille Augusts biografaktuelle ”Kysset”. Dermed viser hun nye sider af sit talent med en række omsorgspersoner, plejemødre, ammer, socialrådgivere etc., som man, med hendes egne ord: ”(…)gerne vil mærke varmen fra”. Jeg har frygtet, at mit næste spørgsmål vil gå hende for nær og dog brænder det på tungen: ”Havde du et behov for at bryde ud af båsen som den glade revypige?”.
Jeg er ikke uddannet skuespiller, og jeg har aldrig tænkt, at jeg var sådan en slags, der kunne få en Reumert. At få den for netop ”Romeo og Julie” betød meget.”
Jeg lytter intenst, da Rødbroe med styrke og sårbarhed svarer: ”Jeg har altid været taknemmelig, når jeg får lov at prøve noget nyt, og det har jeg heldigvis fået lov til mange gange. Det er ikke finere for mig at spille Shakespeare end revy eller omvendt. Jeg synes, det fornemme er, at jeg kan leve af det, jeg gør. Det er vigtigt for mig at være mig selv bekendt; at have en fornemmelse af, at jeg udvikler mig. Jeg fik jo, i 2022, en Reumertpris for min rolle som ammen i Shakespeares ”Romeo og Julie” på Vendsyssel Teater, og jeg følte mig anerkendt på et nyt niveau”. ”Som en seriøs skuespiller?” spørger jeg forsigtigt. Oprigtigheden lyser ud af min samtalepartners ord:
”Jeg er ikke uddannet skuespiller, og jeg har aldrig tænkt, at jeg var sådan en slags, der kunne få en Reumert. At få den for netop ”Romeo og Julie” betød meget. For mig var det en Reumert til Vendsyssel Teater og til hele holdet. Jeg er vildt stolt, og det betyder da også noget for de tilbud, jeg har fået efterfølgende. Det er jo et bevis på, at ”Nå, hun kan også spille alvorligt teater.”. Det betyder noget at blive set!”, afslutter skuespilleren, mens ordene bliver hængende i luften.
Lone Rødbroe vandt Årets Reumert 2023 for bedste ensemblerolle for sin præstation i rollen som Ammen i “Romeo og Julie” på Vendsyssel Teater. Th. Julie blev spillet af Luise Kirsten Skov. Foto: Emilia Therese
Taknemmelighed
Interviewet nærmer sig sin afslutning, og jeg vender tilbage til udgangspunktet – den folkelige gennemslagskraft. ”Hvordan har du det med, at Odense Sommerrevy beskriver dig som ”Holdets humørbombe”. Er det en passende etiket til dig som skuespiller og menneske?”
Lone Rødbroe ler smittende og spontant, og da epilogen lyder, tilføjes endnu et nøgleord til min karakteristik; taknemmelighed. ”Står der det? Jamen det tager jeg absolut som en kompliment. Det bliver ikke kedeligt, for der er mange humørbomber på det hold. Vi er vidt forskellige spillere, ift. den temperatur eller farve vi hver især har som mennesker, så der er plads til os allesammen. Mange af os kender hinanden fra tidligere arbejdsforløb, og vi har stor respekt for hinanden. Det bliver ikke en kamp om pladsen men et inspirerende samarbejde. Det kan man da kun være taknemmelig for. Så er det jo en gave at gå på arbejde.”.
Oplev Lone Rødbroe sammen med Mikkel Becker Hilgart, Asbjørn Krogh Nissen, Anne Laybourn og Thomas Mørk i “Vi betaler ikke” til oktober 2023 på Nørrebro Teater. Foto: Nørrebro Teater
FAKTA:
Lone Rødbroe (født. 1969) er autodidakt skuespiller og uddannet dramaturg fra Aarhus Universitet i 1993. Siden skuespillerdebuten i 1995, i revyen på Pejsegården i Brædstrup, har hun gjort sig bemærket på både teater, tv og film.
Rødbroe har gennem årene medvirket i en lang række danske revyer, bl.a. Odense Sommerrevy, Sønderborg Sommerrevyshow, Hjørring Revyen, Aarhus Revyen og Randers Sommer Revy.
Rødbroe har derudover medvirket i en lang række teaterforestillinger. Bl.a. kan nævnes Andreas Garfields Køkkenvejen (2010), teaterkoncerterne Så længe vi lever (2019) og Soulmates (2023) på Randers Teater samt Gunvor Reynbergs Motionisterne (2021), Shakespeares Romeo og Julie (2021) og Rhea Lehmans Lønstrup Ladies (2022) på Vendsyssel Teater. Derudover har hun spillet på bl.a. Teatret Svalegangen i teaterkoncerten Løbetid (2007)
På TV har man kunnet opleve Rødbroe i bl.a. DR-serierne Ulven kommer (2020) og Borgen – riget magten og æren (2022) ligesom hun har gjort sig bemærket på film i bl.a. Klumpfisken (2014), Hella Joofs Meter i Sekundet (2023) og Bille Augusts Kysset (2023).
Lone Rødbroe vandt i 2014 prisen som årets kvindelige revykunstner. For rollen som ammen i Shakespeares Romeo og Julie på Vendsyssel Teater modtog hun i 2022 Reumertprisen for årets kvindelige ensemblerolle.
I næste sæson medvirker Rødbroe bl.a. i Dario Fos farce Vi betaler ikke! på Nørrebro Teater. Forestillingen spiller d. 23.sept. – 28. okt. 2023
Fra d. 4. maj – d. 10. juni 2023 medvirker Lone Rødbroe i Odense Sommerrevy. Læs mere om revyen.
Læs også disse 3 artikler
Interview med skuespiller Sarah Boberg: “Ordet er det vigtigste”
Guide: “10 kvindelige kunstnere på Scenen”
Interview med Marie Knudsen Fogh: “Det er vigtigere at ramme mit publikum end min branche”
Få scenekunst direkte i din indbakke
Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsbrev og modtag nye artikler og guides fra scenen.dk om aktuelle teateroplevelser. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen.