Mød dit teater: Aaben Dans

I en serie på Scenen.dk præsenterer vi teatre i hele landet. Denne uge fortæller Lisbeth Klixbüll og Thomas Eisenhardt fra egnsteatret Aaben Dans i Roskilde.

Foto: Aaben Dans

Af Signe Ravn

Teater: Aaben Dans
Adresse: 4000 Roskilde
Antal scener: 1
Grundlagt: 1997. Egnsteater i Roskilde siden 2008
Ledelse siden 1997: Direktør Lisbeth Klixbüll og kunstnerisk leder Thomas Eisenhardt

Hvad er det særlige ved lige netop jeres teater?

Lisbeth Klixbüll: ”Først og fremmest er vi et danseegnsteater. Med kroppen fortæller vi historien om at være menneske. Og vi fortæller den historie med og for hele menneskelivet. Vi laver dans fra vugge til grav.”

Thomas Eisenhardt: ”Vi producerer forestillinger for børn helt ned til et halvt år, og vi arbejder med plejehjem, hvor de ældste er op til 102. Vi ønsker at være noget for mennesker i alle aldre. Nogen forestillinger er ikke egnet til børn, som for eksempel vores forestilling ”Med hånden på hjertet”, der foregik i totalt mørke, men vi bestræber os for at skabe forestillinger, der kan favne flere generationer samtidig. Vores forestillinger for børn skal også give smukke og tankevækkende kunstneriske oplevelser for voksne. Der skal være mad i dem for alle, og de skal kunne opleves på forskellige præmisser.”

Lisbeth Klixbüll: ”Det er også kendetegnede for os, at vi ofte arbejder med utraditionelle teaterrum. Også udenfor teatrets vægge. I den kommende sæson har vi hele tre forestillinger af slagsen: ”Jordnær”, der foregår i Boserup Skov, ”Happy End” på to plejehjem i Roskilde samt ”Sprækker” i Hal 9 på Musicon – en 83 meter lang uopvarmet betonhal. Kulden er en tematik, og publikum, der skal være varmt klædt på, bliver inddraget i forestillingen.”

Thomas Eisenhardt: ”Endelig skal vi måske nævne, at vi hvert andet år arrangerer den internationale forestilling SWOP med dans for børn og unge.”

Vi har et billede af os selv, at vi skal være en flod, ikke en sø, vi skal ilte og forandre, ikke stå stille. Vi arbejder med bevægelse, men vi er også i bevægelse.”

Hvilke områder arbejder dit teater særligt med, hvordan og hvorfor?

Thomas Eisenhardt: ”Vi arbejder aldrig ud fra et manuskript, et stykke på forhånd komponeret musik eller lignende. Alle vores forestillinger bliver skabt helt fra bunden og i samarbejde på tværs af kunstarter. Vi skaber gerne alting samtidigt. På den måde synes vi, at vi bedst kan skabe værker, hvor alle udtryk smelter sammen i et hele.”

(Artiklen fortsætter under billedet)

Lisbeth Klixbüll og Thomas Eisenhardt. Foto: Aaben Dans

”Da vi blev egnsteater, fik vi vores eget fysiske sted. Det gav nogle helt nye muligheder i den kreative proces. Vi kunne arbejde i prøvesalen og lade scenografi, instrumenter og teknik og alting blive der lige indtil, vi kunne slå dørene op for publikum. Det fik markant aftryk på vores forestillinger.”

”Hver gang vi sammensætter et nyt kunstnerisk team, tænker vi på at sammensætte det på en måde, hvor der både er folk til at videreføre en kunstnerisk forståelse og folk udefra, der kan skubbes os i nye retninger. Vi har et billede af os selv, at vi skal være en flod, ikke en sø, vi skal ilte og forandre, ikke stå stille. Vi arbejder med bevægelse, men vi er også i bevægelse.”

Lisbeth Klixbüll: ”Sideløbende med vores forestillinger arbejder på at skabe bro mellem det kunstneriske og det læringsmæssige rum. Vi underviser meget på skoler, gymnasier, institutioner og plejehjem. Materialet, der undervises i, er ofte knyttet til et kunstnerisk produkt. Når børnene kommer i teatret og ser en forestilling, kan de se sig selv i arbejdet. Måske har de haft en specifik workshop over forestillingens tema, eller måske kan de genkende koreografiske principper.”

Vi har et pejlepunkt, vi kalder for folkelig avantgarde. Vi synes, at vores forestillinger skal være kommunikerende og forståelige, samtidigt med de skal være kunstnerisk udfordrende og nyskabende.

”Vi har arbejdet på denne måde i mange år, så vi kender skolerne, og børnene kender os. Det gør også, at vi i skabelsesprocessen kan ringe til en nærliggende skole med kort varsel og sige: ”Vi brug for nogen børn i alderen 8 – 10 år for at se på noget, vi er ved at lave. Kan I komme i næste uge?” Det er en af de store fordele ved at have en stærk lokal forankring.”

Thomas Eisenhardt: ”Undervisningen i skolerne er baseret på de kreative processer, vi har her på teatret. Den kreative proces indeholder utrolig meget læring, der kan bruges tværfagligt på mange måder i skolerne. Formålet er ikke, at eleverne skal blive dansere. Formålet er, at de lærer at samarbejde, at udvikle og fremlægge deres ideer, at de anerkender hinandens færdigheder, give positiv feedback, skaber og performer.”

”Desuden har vi to professionelle udviklingsplatforme; Aabent Laboratorium, hvor vi kuraterer og viser værker med unge koreografer samt Aaben Rum, der er et residency-projekt, hvor vi inviterer kunstnere ind til at arbejde hos i et år eller halvandet. De kan selv definere, hvad de vil arbejde med uden krav om et prædefineret out-put.”

Læs også: “Mød dit teater: Aarhus Teater”

Hvad kendetegner jeres repertoire?

Lisbeth Klixbüll: ”Vi ønsker at lave tværæstetisk og nytænkende scenekunst på et højt kunstnerisk niveau med kroppen i centrum. Vi vil bevæge vores publikum på en underholdende, overraskende, vedkommende og tankevækkende måde. Humor og poesi skal gå hånd i hånd med alvor og relevante kommentarer til vores samtid.”

”Vi har et pejlepunkt, vi kalder for folkelig avantgarde. Vi synes, at vores forestillinger skal være kommunikerende og forståelige, samtidigt med de skal være kunstnerisk udfordrende og nyskabende. Vi har et åbent syn på, hvad dans er, og hvad det kan bruges til. Deraf vores navn Aaben Dans.”

Thomas Eisenhardt: ”Vi vil gerne give publikum i alle aldre både følelsesmæssige, sanselige og intellektuelle oplevelser, du ikke kan få andre steder. Oplevelser, der samtidig har en relevans og optimalt en påvirkning på det liv, du lever til hverdag.”

Hvad er jeres teaters største udfordring lige nu?

Lisbeth Klixbüll: ”Det er uden sammenligning coronaen. Den rammer jo os alle. Det har haft indflydelse både på vores repertoire i vores teater Scenen i Laboratoriet, på vores turnevirksomhed og på vores internationale samarbejder. Vi har fået gennemført meget på trods i 2020, men meget er også blevet aflyst og udskudt. Vi satser stærkt på, at bedre tider vil bryde frem i år.”

”En anden udfordring, som vi arbejder på at løse, er vores fysiske rammer. Vi har pt. kun én sal. Det er der, vi viser vores forestillinger, skaber vores forestillinger, viser andres forestillinger, har undervisning, har residencies osv. Så det ene rum er rigtigt presset, og det sætter en begrænsning på hvor mange ting, vi kan have kørende samtidig. Men vi er i gang. Sammen med Roskilde Festival, Roskilde Kommune og øvelokaleforeningen Råstof Roskilde arbejder vi på at bygge et nyt fællesskabshus for alle tre institutioner. Når det bliver færdigt, vil vi både have flere rum at arbejde i og en større scene. Det ligger dog stadig nogle år fremme i tiden.”

Thomas Eisenhardt: ”Det bliver til gengæld et super spændende sted. Et sted hvor masser af kunstnere, idemagere, vækstlag og ildsjæle vil mødes på kryds og tværs. Det bliver et meget vibrerende og inspirerende miljø, vi bliver en del af.”

Hvad har været den vigtigste beslutning for teatret?

Lisbeth Klixbüll: ”Det har uden sammenligning været at rykke rødderne op fra København og blive egnsteater i Roskilde! Det har været et kæmpe arbejde, men også en kæmpe gave at få dansen ud på nye græsgange og både opdage og vise, hvad den kunstform, vi arbejder med, kan. Dansen har et enormt potentiale, da det ud over at være en kunstform, også er en grundliggende menneskelig aktivitet, som alle udøver. Alle har et forhold til at danse. Det er en kunstart, vi har i kroppen.”

”Det er en stor fornøjelse at kende sit publikum, sit geografiske nærområde, lokale operatører og institutioner. At kunne bygge relationer og lave samarbejder, der strækker sig over lang tid. At kende og bygge længerevarende relationer op.”

I København sad Aaben Dans sammen med andre danseteatre i Dansens Hus, men teatret flyttede i 2008 til Roskilde.

I 2010 rykkede de ind i deres nuværende lokaler. Et renoveret laboratorie i en gammel nedlagt betonfabrik i området Musicon, som er et byudviklingsområde, Roskilde Kommune aktivt understøtter med ønsket om at skabe en kreativ bydel. Det har tiltrukket blandt andet Roskilde Festivals sekretariat, et kunstnerværksted, et rockmuseum, en skaterhal, en højskole, et makers space, musikøvelokaler og en lang række kreative virksomheder og entreprenører.

Den blanding af kreative spillere giver Aaben Dans mulighed for at udfordre teatrets kompetencer og sætte dans og koreografi i spil i nye sammenhænge.

Klixbüll og Eisenhardt kalder miljøet enormt inspirerende, og nu hvor teatret samtidig har den frihed, der kommer med en fireårig bevilling og solid opbakning fra kommunen, er betingelserne for at skabe optimale.

Thomas Eisenhardt: ”Når man arbejder med lokal forankring, får dit virke en ny betydning. Det betyder noget for Roskilde, at Aaben Dans ligger her. Roskilde kalder sig musikby, og vi er med til at skabe identitet og brande by og kommune både nationalt og internationalt.”

”Det sjove er nemlig, at vores internationale arbejde virkelig fik ben at gå på samtidig med, vi blev lokalt forankrede. Da vi fik et fysisk teater og et geografisk tilholdssted, kunne vi interagere med resten af Europa på helt nye måder. Vi kunne indgå i internationale kunstneriske udviklingsprojekter, invitere udenlandske kunstnere til Roskilde og på den måde opbygge nye netværker. På den måde eksploderede vores egen internationale turne meget hurtigt. Vi spiller, i ikke-corona tider, gerne et sted mellem 30 og 50 forestillinger om året udenfor landets grænser.”

Læs også: “Teaterfotograf: Karoline Lieberkind”

Hvad ser I mest frem til i det kommende år?

Lisbeth Klixbüll: ”Vi har flere premierer næste år, end vi plejer. Et egnsteater skal ifølge lovgivningen producere mindst to nye forestillinger om året, men pga. af corona-udsættelser fra 2020 har vi hele fire styk i 2021. Vi glæder os også til vores børnekavalkade med en række af vores garvede turneforestillinger. Blandt andet de absolut sidste opførelser af småbørnsforestillingen ”Igen”, efter den har spillet 360 forestillinger i et utal af landet, der spænder fra Fjernøsten til Nordamerika. Og så glæder vi os rigtig meget til, at turneområdet åbner igen.”

”Men før alt andet ser vi frem til, at mennesker igen kan være sammen på menneskelige måder. Altså helt fysisk. Ikke bare ”sammen hver for sig”, men med hele kroppen være sammen i teatret og med hele kroppen danse med hinanden.”

Se Aaben Dans’ repertoire

Find mere teater i Roskilde og resten af region Sjælland

Læs også:

“Balletekspert: Disse Bournonville-balletter skal du se”

“Teaterfotograf: Per Morten Abrahamsen”

Få scenekunst direkte i din indbakke

Få hele landets teater i din indbakke

Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsmails og modtag e-mails fra Scenen.dk om aktuelle teateroplevelser i hele Danmark. Du kan til enhver tid afmelde dig ved at klikke nederst i nyhedsmailen. Læs privatlivspolitik.