Mød dit teater: Aarhus Teater

I en serie på Scenen.dk præsenterer vi teatre i hele landet. Denne uge fortæller teaterdirektør Trine Holm Thomsen fra Aarhus Teater.

Den smukke store sal på Aarhus Teater. Foto: Aarhus Teater

Teater: Aarhus Teater

Adresse: Teatergaden, 8000 Aarhus C

Antal scener: 4

Grundlagt: 1900

Teaterdirektør siden: Trine Holm Thomsen (2015-)

 

Hvad er det særlige ved netop jeres teater?

”Aarhus Teater har status som landsdelsscene og er det næststørste teater i Danmark. Vi har hvert år ca. 15 egenproduktioner samt gæstespil og arrangementer. Aarhus Teater besøges i gennemsnit af 105.000 publikummer hvert år – herudover deltager godt 10.000 årligt i en række forskellige arrangementer på teatret. Teatret råder som et af få i Danmark over eget skuespillerensemble, huskunstnere og egne produktionsfaciliteter, f.eks. malersal, skræddersal, rekvisitafdeling samt snedker- og smedeværksteder.”

Hvilke personer har været afgørende for dets kunstneriske udvikling (nævn navne og eksempler)?

”Jeg vil først og fremmest nævne vores skuespillerensemble og huskunstnere. De udgør hjørnestenen i Aarhus Teaters kontinuerlige bestræbelse på at udvikle kunsten. Aarhus Teater har et fast ensemble på 15 skuespillere – hertil kommer vores huskunstnere, der er tilknyttet teatret i en længere periode.”

”Ensemblet og huskunstnerordningen gør det muligt for os at udvikle scenekunsten i flere retninger. For eksempel arbejder vi kontinuerligt på Studio-scenen med at udforske og udvikle nye scenekunstneriske formater, blandt andet med publikumsinddragelse, sådan som det har været tilfældet med huskunstnere som instruktør Sargun Oshana (tiltræder som chef på Teater Grob den 18. januar 2021, red.), scenograf David Gehrt, instruktør, skuespiller og dramatiker Nanna Cecilie Bang samt scenograf og instruktør Nathalie Mellbye.”

 

Siden jeg blev ansat på teatret i 2000, har jeg dog forsøgt at få rettighederne til Roald Dahls ”Charlie og Chokoladefabrikken”, fordi det er en helt forrygende fortælling. Nu er det endelig lykkedes…”

 

”Vi ønsker også at udforske, hvordan man kan arbejde med nye musikdramatiske udtryk i samarbejde med vores huskomponist Marie Koldkjær Højlund. Endelig ønsker jeg at fremhæve Aarhus Teaters Kor med dirigent Ingeborg Højlund i spidsen, som både medvirker i vores forestillinger, for eksempel ”A Clockwork Orange”, og giver korkoncerter og inviterer til fællessang, hvilket er med til at styrke vores bestræbelse på at styrke fællesskabet.”

”For det andet ønsker vi at samarbejde med andre teatre, der kan bidrage til at udvikle vores kunstneriske profil. Det er i særdeleshed tilfældet med Aarhus Teaters mangeårige samarbejde med københavnske S/H og Christian Lollike, med hvem vi blandt andet har skabt Reumert-vinderen “Erasmus Montanus”. Samarbejdet bevirker også, at vores forestillinger når et større publikum, når de præsenteres uden for Aarhus, for eksempel i Aalborg, Odense og København. På samme måde bidrager vores internationale samarbejde til at skabe øget opmærksomhed ud over Danmarks grænser, for eksempel med teaterlegenden Robert Wilson og Det Norske Teatret.”

Læs også “Morten Burian: Min scenedebut” 

Hvad kendetegner jeres repertoire?

”Som landsdelsscene skal vi dække mange forskellige genrer lige fra klassikere (”Kong Lear”), ny dansk dramatik (”The Supreme Gentleman”), musikdramatik (”Teaterkoncert C.V. Jørgensen”), teater for børn og familier (”Et juleeventyr” og ”Charlie og Chokoladefabrikken”) til dans (”Vita Danica”) og eksperimenterende virksomhed (vores Studio-projekt). Det betyder, at Aarhus Teater ikke har én profil, men mange forskellige profiler, afhængigt af den enkelte forestilling. Teatret forsøger dog at markere sig på netop hver enkelt forestillings præmisser, så den står så skarpt som muligt.”

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

 

Direktør for Aarhus Teater, Trine Holm Thomsen. Foto: Isak Hoffmeyer

Hvad er jeres teaters største udfordring lige nu?

”Covid-19. Pandemien er indgribende for både teatrets medarbejdere i hverdagen og for publikum. Pandemien har også økonomiske konsekvenser, idet indtægtsgrundlaget er kraftigt reduceret med det nuværende krav om publikumsbegrænsning, samtidig med at personaleudgifterne er uændrede eller endda højere på grund af særlige krav til håndtering af Covid-19 i form af øget rengøring og mere servicepersonale. Dette er udfordringer, som alle landets kulturinstitutioner står med.”

 

Hvad har været din vigtigste beslutning for teatret?

”Jeg tror, det må være at drive teatret indefra og ud. Det vil sige udvikle de kræfter, der er i huset og få flest muligt kunstneriske kræfter til at være fast på teatret, det vil sige skuespillerensemble, huskunstnere og teaterkor. Med et stærkt dramaturgiat, kunstnerisk råd og stærke kunstneriske kræfter i huset kan vi højne kvaliteten af vores forestillinger og afsøge mange formater. Og med rigtig gode medarbejdere i huset, som alle kender til vores fokusområder, kan vi styrke teatrets strategi og profil. Herfra står vi stærkere i forhold til kunsten, publikum og udlandet.”

Læs også: “Sandra Yi Sencindiver: Min scenedebut”

Hvilke områder arbejder dit teater særligt med, hvordan og hvorfor?

”Aarhus Teater har et særligt fokus på talentudvikling, og derfor samarbejder vi tæt med Den Danske Scenekunstskole, heraf skuespiller- og dramatikeruddannelsen, der er beliggende i Aarhus. En del af teatrets forestillinger spilles uden for teatrets matrikel. Vi har eksempelvis opført stedspecifikke forestillinger på Aarhus Havn, i Tivoli Friheden, på G-Bar og til foråret skal vi i IKEA (“Kærlighed efter lukketid”, red.).”

”Teatret arbejder også på forskellige måder med at inddrage og involvere publikum, både i selve forestillingerne og i de forskellige fællesskabende arrangementer som korkoncerter og fællessang, Forsamlingshuset og Over Torvet (i samarbejde med Aarhus Domkirke). Herudover råder teatret over en læringsafdeling – AT Læring – der hvert år er i kontakt med 5.000 børn, unge og deres lærere.”

Hvad glæder du dig mest til i indeværende sæson?

”Det er altid svært at sige, hvad jeg glæder mig mest til, for alle forestillinger, som vi selv producerer, ligger mig meget på sinde. Siden jeg blev ansat på teatret i 2000, har jeg dog forsøgt at få rettighederne til Roald Dahls ”Charlie og Chokoladefabrikken”, fordi det er en helt forrygende fortælling. Nu er det endelig lykkedes og så endda til en Danmarkspremiere i samarbejde med Østerbro Teater. ”Charlie og Chokoladefabrikken” bliver sæsonens anden familieforestilling på Store Scene, og det er altid en særlig glæde, når huset fyldes af børn og unge.”

Se Aarhus Teaters repertoire

 

Læs også:

“Jens Jacob Tychsen: Min scenedebut”

“Gregers Dirckinck-Holmfeld: Disse skuespil bør du se”

“Mød Odense Teaters nye direktør”