Mød dit teater: Dansk Rakkerpak og Faster Cool

I en serie på Scenen.dk præsenterer vi teatre i hele landet. Denne uge fortæller Niels Grønne fra DANSK RAKKERPAK & FASTER COOL – Næstveds internationale Egnsteater.

Et af Dansk Rakkerpak og Faster Cools tilbagevendende begivenheder er "Kultursuppe". Her ses Niels Grønne som figuren Gustav Fleiner. Foto: Jan Christensen

Teater: Dansk Rakkerpak & Faster Cool, Næstveds internationale egnsteater

Adresse: Grønnegade 10, 4700 Næstved

Antal scener: 1 teatersal plus diverse udendørs spillesteder på Grønnegades Kaserne Kulturcenter og i det offentlige rum.

Grundlagt: 1. januar 2017 (Dansk Rakkerpak grundlagt i 1994. Faster Cool grundlagt i 2015)

Teaterchef siden: 2017 (i Dansk Rakkerpak siden 1994). Den kunstnerisk ledelse i Dansk Rakkerpak & Faster Cool udgøres af triumviratet Niels Grønne, Camille í Dali og Niels-Peter Kløft

 

Hvad er det særlige ved netop jeres teater?

”Dansk Rakkerpak & Faster Cool er en fusion af to meget forskellige teatre hvis oprindelige profiler, vi har fastholdt:

Dansk Rakkerpak, der har rødderne solidt plantet i den folkelige teatertradition, og som har specialiseret sig i gadeteater/udendørs teater og udviklet en komisk, fysisk nonverbal spillestil – en universel kommunikationsform, hvor publikum uanset alder, intellekt, sprog og nationalitet kan mødes og le og græde af de samme ting.”

”Og Faster Cool, der med dukker, animation og nykomponeret musik har specialiseret sig i totaloplevelsen for det yngste publikum og lægger stor vægt på de pædagogiske materialer, der folder oplevelsen ud på ny, giver grobund for læring og endnu flere gode oplevelser efter tæppefald.”

 

…den kunstneriske ledelse er skuespillere, og alle indgår i vores produktioner i større eller mindre omfang og ikke er blege for ”at rive en figur ud af ærmet…”

 

”Sammen laver vi diverse teatralske tiltag og events som for eksempel ”Kultursuppe”, som er Næstveds internationale egnsteaters helt eget ”forsamlingshus-koncept”, hvor fællesspisning, hygge og underholdning i særklasse går op i en højere enhed; ”Faster Cools juletræsfest”, hvor der med en perlerække af sjove, poetiske og lattervækkende musikalske indslag og skøre personager er rig lejlighed til at få rørt både nissekrop og julehjerte.”

“Og ”Street Cut – Næstveds internationale gadeteaterfestival, der er en årligt tilbagevendende begivenhed, som vi arrangerer i samarbejde med Grønnegades Kaserne Kulturcenter. Festivalen byder på et tre-dages program med artister og kompagnier fra det store udland kombineret med de bedste danske gadeteatre og ny-cirkus grupper.”

”En af teatrets store styrker er, at hele den kunstneriske ledelse er skuespillere, og alle indgår i vores produktioner i større eller mindre omfang og ikke er blege for ”at rive en figur ud af ærmet” og forestå en indvielse eller lave et indslag til en konference eller lignende. Selv vores administrator Kirsten Nottelmann Rav har skuespillerbaggrund og bliver også lejlighedsvis trukket ind i manegen.”

Læs også: “De største revyforfattere: Se listen her”

 

Hvilke personer har været afgørende for dets udvikling?

”Vores faste scenograf af gadeteaterforestillingerne Christian Q. Clausen har en stor og vigtig aktie i vores kunstneriske udvikling.”

”Et andet meget vigtigt samarbejde er med dramaturg Jane Rasch, der er uvurderlig for mig – specielt i forhold til de produktioner, hvor jeg både instruerer og skriver som hoved- eller medforfatter.”

”Dertil kommer en god håndfuld instruktører til Dansk Rakkerpaks produktioner: Torkild Lindebjerg, Jacques Matthiesen, Lars Knutzon, Folmer Kristensen, Alex Byrne og Ina-Miriam Rosenbaum.

Indtil videre har jeg selv instrueret alle Faster Cools forestillinger, og også en god del af Dansk Rakkerpaks, blandt andet den Reumert-nominerede ”PSYCHO – Street Cut”).”

”Vigtige komponister for Dansk Rakkerpak har været Mikaels Fritze, Thomas Sandberg, Thomas Dinesen, Karen Duelund Guastavino, Claudio Levati og Bastian Popp. Vores egen Camille í Dali har forestået kompositionerne til alle Faster Cools produktioner og skal i den nære fremtid også komponere til flere Dansk Rakkerpak produktioner.”

”Og så er der skuespillerne: De fleste af vores forestillinger bliver lavet i en form for devising proces, hvor skuespillere og andre medvirkende byder flittigt ind og er medskabere af det endelige resultat. Det er derfor helt på sin plads at fremhæve nogle af de centrale skuespillere, vi har trukket kraftige veksler på: Søren Møller Pedersen, Susanne Bonde, Le Münster-Swendsen, Christian Adelhorst Rossil, Jesper Pedersen og Claudio Levati.”

 

Gadeteaterforestillingerne fungerer på flere planer, så ingen skal føle, at de går i teatret for de andres skyld. Det er således ikke en børneforestilling, som de voksne tager med til!”

 

”Sidst, men ikke mindst, skal nævnes vores administrator Kirsten Nottelmann Rav, der har givet teatret ro på bagsmækken efter en lidt turbulent start som egnsteater, og Anette Eggert, der gennem mange år administrerede både Dansk Rakkerpak og Faster Cool inden fusionen, og som  ligeledes har haft en afgørende betydning for vores udvikling.”

Læs også: “Jens Jacob Tychsen: Min teater-debut”

(Artiklen fortsætter under billedet)

Susanne Bonde og Niels Peter Kløft i forestillingen “Tam Vild”, der fik premiere i 2020. Foto: Jan Christensen

Hvad kendetegner jeres repertoire?

”Som egnsteater skal vi producere minimum to forestillinger om året. Vi laver i hovedreglen en gadeteaterforestilling for voksne og børn fra seks år og en indendørs børneteaterforestilling for de yngste teatergængere. Vi er derudover lejlighedsvis begyndt at producere deciderede voksenteater forestillinger.”

”Gadeteaterforestillingerne fungerer på flere planer, så ingen skal føle, at de går i teatret for de andres skyld. Det er således ikke en børneforestilling, som de voksne tager med til! Når vi for eksempel spiller offentligt i København med gratis adgang vil 80-90 % af tilskuerne være voksne. Gadeteaterforestillingerne kan meget ofte også spille indendørs.”

”I vores teaterforestillinger for børn, hvor aldersgruppen kan variere lidt fra forestilling til forestilling, er det også meget vigtig for os, at der er et spor til de voksne. Dels fordi, at det er voksne, der køber billetter og hele forestillinger, men i lige så høj grad for også at involvere dem som tilskuere, så de ikke kun går op i, om deres børn kan lide forestillingen.”

”I 2020 har vi haft premiere på [flere helt nye forestillinger] ”TAM VILD” i juli, hvor skuespillerne Susanne Bonde, Niels-Peter Kløft og musikeren Bastian Popp tog livtag med Tarzan-myten. Lattermusklerne kom på overarbejde, når de to skuespillere svingede sig i lianer og gik i ét med naturen, og når multi-instrumentalisten samtidigt rullede hele sit spektakulære repertoire ud.”

“Skuespillerne og musikeren udviklede selv det meste af materialet med Alex Byrne og mig selv som instruktørkonsulenter. Forestillingen kom, på trods af coronaen, overraskende meget rundt i det ganske land, men en del af vores faste spillesteder måtte aflyse, så forestillingen turnerer igen i 2021.”

”Og ”Ballonrejsen” i september, hvor man kunne opleve relationen imellem drengen Philippe og hans usædvanlige tante, der ikke var særligt pædagogisk anlagt, men til gengæld fuld af smittende eventyrlyst. Forestillingen blev animeret med dukker og spillet af Camille í Dali og Christian Adelhorst Rossil. Derudover tilbød forestillingen et åbent kik ind i teatrets maskinrum i form af en fuldt synlig tekniker, René Lützen, der førte lamper og landskaber, lavede røg og ramasjang – og ikke mindst – en passende portion modvind!”

Læs også: “Mød din teaterforening: Stevns Teaterforening”

Hvad er jeres teaters største udfordring lige nu?

”COVID19 er en svær modspiller at være oppe imod. Vi måtte i 2020 aflyse vores internationale gadeteaterfestival Street Cut, vores ”Kultursupper”, vores forestillingsrække med ”TAM VILD” i København og vores juletræsfester med Faster Cool. De to store festivaler for børneteater, Aprilfestivalen og Horsens Teaterfestival, hvorfra meget af vores turnésalg af børneteater kommer, blev begge aflyst og ligeledes årets teaterseminar.”

”Vi arbejder på at kunne gennemføre Street Cut i 2021, men de fleste af de lande, vi henter forestillinger fra, er endnu hårdere ramt af COVID-19, end vi er, så der er store usikkerheder. Vores Kultursupper vil nok ikke foreløbigt kunne genoptages, da der serveres suppe, og vi interagerer med publikum og publikum indbyrdes med hinanden, men vi har andre events i støbeskeen, der kan tage over.”

”Vores egnsteaterstøtte er kun på tre millioner, så vi er afhængige af en betragtelig indtægt fra turnésalg for at få økonomien til at hænge sammen, og det er en udfordring at sælge lige så meget, som vi har budgetteret med, da mange kunder er skræmte. Vores fordel er, at vi er godt etablerede på markedet og har ry for at skabe gode forestillinger. Det betyder, at vi i en vis udstrækning kan sælge vores forestillinger ubeset. I 2020 holder vi skindet på næsen, og vi er bestemt også fortrøstningsfulde i forhold til 2021.”

Hvad har været din vigtigste beslutning for teatret?

”Det, tror jeg, har været min beslutning om at fokusere mere på instruktion, manuskriptudvikling og teaterledelse end på selv at stå på scenen.”

 

Hvilke områder arbejder dit teater særligt med, hvordan og hvorfor?

”Lokalt vil vi igen i 2021 have specielt fokus på at komme ud i Næstved kommunes mindre byer. For tredje gang vil vi arrangere ”Tour de Næstved”, hvor vi tilbyder en gadeteaterforestilling til fordelagtig pris til lokale arrangører. Vores internationale gadeteaterfestival Street Cut, som vi arrangerer sammen med Grønnegades Kaserne Kulturcenter har også høj prioritet og ligeledes Faster Cools Juletræsfest.”

 

Vores fordel er, at vi er godt etablerede på markedet og har ry for at skabe gode forestillinger. Det betyder, at vi i en vis udstrækning kan sælge vores forestillinger ubeset.”

 

”Det er alle teatralske initiativer, der involverer sit publikum og kan være gode første-gangs oplevelser med teatret, og som forhåbentligt kan give lyst til mere teater og kultur.”

 

”Derudover samarbejder vi med kommunens børnekulturkonsulent i forhold til de forestillinger, som kommunen indkøber til børn fra 2-16 år og med Næstved Teater, som er teaterforeningen, i forhold til smalle voksenforestillinger og Børneteaterbrunch. Til sidstnævnte ser man først en forestilling i vores teatersal og spiser derefter en børnevenlig brunch. Brunchdelen kan først genoptages, når vi er på sikker afstand af COVID-19.”

 

”Vi har taget den beslutning, at alle vores forestillinger fremover, udover at spille i Næstved og turnere i det ganske land, skal spille offentligt i København, så det har vi også fokus på. Dels har vi et ret stort og trofast publikum i København, der har fulgt vores gadeteaterforestillinger i over 20 år, som vi gerne vil tilgodese, og dels er vi opmærksomme på, at man nemt kan blive lidt usynlig som provinsteater.”

 

Hvad glæder du dig mest til i denne sæson?

”Jeg glæder mig allermest til at komme rundt i landet med min soloforestilling ”Mit Liv Som Niels – en autobiografisk bekendelsesforestilling”. Forestillingen er skabt i samarbejde med de damer: Ina-Miriam Rosenbaum, Jane Rasch og Julie Forchhammer. ”Mit Liv Som Niels” skulle også have spillet i København, men det blev desværre ikke til noget. Derfor bliver det først i februar 2022, at forestillingen rykker ind på Bådteatret.”

Se Dansk Rakkerpak og Faster Cools repertoire

Læs også:

“Teaterfotograf: Emilia Therese”

“Musicalekspert: Disse tre musicals bør du se”

“Teaterfotograf: Per Morten Abrahamsen”