Mød dit teater: Glad Teater

I en serie på Scenen.dk præsenterer vi teatre i hele landet. Denne uge fortæller Lars Werner Thomsen fra Glad Teater.

Efter planen har Glad Teater premiere på "STORMEN" den 24. februar. Foto: Søren Meisner

Teater: Glad Teater

Adresse: Rentemestervej 45, Kbh NV

Antal scener: Ingen scener

Grundlagt: 2006

Teaterchef siden: 2006

 

Hvad er det særlige ved netop jeres teater?

“Glad Teater er et ensembleteater med det særlige, at alle vores fastansatte skuespillere har funktionsnedsættelser. De er ansat hos os i beskyttet beskæftigelse og vedligeholder deres skuespilfærdigheder i for eksempel stemmebrug, fysisk træning og skuespilteknik, blandt andet Meisner og Chekhov, fire dage om ugen.”

“Når vi producerer forestillinger, caster vi de medvirkende fra ensemblet og også eksterne skuespillere. Vi har altid kunstnere udefra med i produktionerne, både på og bag scenen. Glad Teaters fokus er helt overordnet en gensidig udveksling mellem kunstnere på tværs af brancher med henblik på at udvikle og udfordre både kunsten og kunstnerne.”

Hvilke personer har været afgørende for dets udvikling?

“Uden mit solide makkerskab med min gode ven og kompagnon Jesper Michelsen, der er Glad Teaters administrative leder, ville det aldrig være blevet til noget. Vores kreative partnerskab gennem mange år, hvor vi sammen har født idéen om Glad Teater, er basen for det, Glad Teater er og har opnået indtil nu. Naturligvis også hjulpet på vej af mange gode mennesker, såsom Tue Biering, Mikkel Munck-Harder, Marianne Jelved med flere, som har troet på og støttet idéen om professionelt produceret inkluderende scenekunst i Danmark.”

“Derudover har Glad Fonden og ikke mindst vores medarbejdere en stor betydning for den daglige drift og konstante udvikling af teatret. Men de allervigtigste personer er vores skuespillere – de er vores DNA, uden dem intet Glad Teater.”

Læs også: “Mød dit teater: Aarhus Teater”

Hvad kendetegner jeres repertoire?

“Glad Teaters forestillinger er alsidige. Fra oplevelser i det eksperimenterende performanceunivers til gensyn med klassiske fortællinger i nye former. Vi bevæger os både i feltet børne- og ungdomsteater og i voksenteater.”

“Det direkte møde mellem skuespillere og publikum er altafgørende, og vores forestillinger foregår ofte med publikum som centrale medvirkende. Senest med forestillingen “DIT BLIK MIT SYN”, en monolog med vores blinde ensembleskuespiller. Her er publikum hendes øjne og hjælper hende med at se det, hun ikke kan. Til gengæld hjælper hun publikum med at se og ikke mindst mærke de ting, vi ikke kan. Hun viser os en ny vej.”

Hvad er jeres teaters største udfordring lige nu?

“Er det uopfindsomt at sige corona…? Det er i hvert fald det, der fylder meget lige nu. Planer, der ændres, aflysninger i sidste sekund. Vi havde planlagt en sæson med stort fokus på internationale samarbejder og turne i blandt andet Japan og Tyskland, men det ser jo lidt sort ud lige nu. Og de to premierer, vi har på vej i foråret, kan jo også blive påvirket, hvis situationen udvikler sig i den forkerte retning.”

 

Med Glad Teaters eksistens og vores forestillinger sikrer vi, at publikum ikke bliver snydt for det inkluderende og mangfoldige teater.”

“Generelt er vi udfordrede af kortsigtet økonomi. Mursten og administration er dækket af indtægter fra den beskyttede beskæftigelse, men alt hvad der hedder produktion af scenekunst, skal vi dække for eksempel ved hjælp af støtte fra fonde. I den sammenhæng er vi i båd med alle andre projektstøttede teatre, og vi kender kun vores økonomi et år frem. Det ville være rart at kende fremtiden bare to-tre år længere frem, så det er nemmere at lave de gode samarbejder og aftaler.”

Hvad har været din vigtigste beslutning for teatret?

“Det vigtigste er nok at holde fast i os selv og i det nyskabende, og dermed være med til at sætte dagsordenen for, hvad scenekunst også kan være. Vi har bevidst valgt ikke at have vores egen scene, men at komme ud hvor alle de andre også er. Med Glad Teaters eksistens og vores forestillinger sikrer vi, at publikum ikke bliver snydt for det inkluderende og mangfoldige teater.”

Hvilke områder arbejder dit teater særligt med, hvordan og hvorfor?

“Det er nærliggende for Glad Teater at arbejde med diversitet, fordi vi er dem, vi er. Men det skal ikke forstås, som at vi laver teater for særlige målgrupper – mange har for eksempel den tro, at vores forestillinger er for et specialpublikum. Det er de ikke. Vi laver forestillinger med det gængse teaterpublikum for øje, og spiller også på de gængse scener. Men vores forestillinger kan som udgangspunkt rumme et specialpublikum, og vi synes, det er vigtigt, at diversiteten både findes på scenen og blandt publikum. Det er i mødet mellem mennesker, magien opstår.”

Læs også: “Mød din teaterforening: Stevns Teaterforening”

Hvad glæder du dig mest til i indeværende sæson?

“Jeg glæder mig rigtig meget til de to premierer, vi har her i foråret 2021. Først “STORMEN”, som har premiere den 24. februar. “STORMEN” er en danseforestilling, som vi co-producerer med HamletScenen og spiller hos dem på Kronborg. Det er et samarbejde, vi er rigtig glade for, og som vi håber, skal række langt ud i fremtiden. Vi har fået den spanske koreograf Antonio Quiles til Danmark, han har stor erfaring i at koreografere til og med mennesker med funktionsnedsættelse. Der er to fra ensemblet med i “STORMEN” og en ekstern performer.”

“I juni får vi endelig premiere på vores co-produktion med Sydhavn Teater, “MAN ON THE MOON”. Forestillingen skulle have haft premiere sidste sommer, men måtte rykkes på grund af Covid-19. Det er en gyser- og vandreopera instrueret af den anerkendte instruktør Marco Storman og med musik af ingen ringere end Frank Hasselstroem og Anisette Koppel fra Savage Rose. Der er ni af vores skuespillere med i forestillingen.”

“Og så har vi også en masse andre projekter på vej, blandt andet en performance/kunstinstallation i samarbejde med Kunstforeningen Gammel Strand, turné med vores forestilling “DIT BLIK MIT SYN” og en Tysklands-turné med “VIVALDIS” for blot at nævne noget af det.”

I denne sæson spiller Glad Teater “STORMEN” på Kronborg fra den 24. februar, “MAN ON THE MOON” i Østre Kapel på Vestre Kirkegård fra 15.-26. juni, “DIT BLIK, MIT SYN” er på turne til Teatret Svalegangen, Randers Teater og Teater Momentum i foråret.  

Læs også:

“Niels Bruse: De tre bedste Shakespeare-skuespil”

“Mød dit teater: Aaben Dans”

“Mød dit teater: Randers Teater”