Mød dit teater: Randers Teater

I en serie på Scenen.dk præsenterer vi teatre i hele landet. Denne uge fortæller teaterdirektør Peter Westphael fra Randers Teater.

30.000 mennesker lægger hver sæson vejen forbi Randers Teater. Foto: Martin Gundesen

Teater: Randers Teater

Adresse: Mariagervej 10, 8900 Randers C

Antal scener: 4 black box

Grundlagt: 2000

Teaterdirektør siden januar 2000: Peter Westphael

Aktivitet: 800 afviklinger per sæson (fordelt på 20-25 voksenforestillinger, 10 familieforestillinger) inkl. 200-300 turneoptrædener

 

Hvad er det særlige ved netop jeres teater?

”Det særlige er, at vi har en mission og en drøm om at blive kaldt et teater for alle. At vi faktisk har alle her på teatret både alders social fra halv-årige om formiddagen til pensionisterne om eftermiddagene og for de unge. Vi har et meget, meget bredt repertoire og producerer også til de segmenter og køber ind til de segmenter. Både fra det mest syrede danseteater med bar røv på en glasplade til folkelige og humoristiske musikforestillinger næste dag. Der er et stort publikum til det hele. Vi har aldrig fået en klage over en bar røv eller noget andet ukonventionelt.”

”Vi har et utroligt medejerskab i byen, folk vil os virkelig gerne, både publikum og erhvervslivet. Det er folks hus. Fysisk mærker vi det ved, at 30.000 mennesker kommer årligt, og i vores kommunikation med tilskudsydere, hvis vi har en udfordring, så løser vi det sammen. Deres problemer er også mine og omvendt. Vi har stor, politisk bevågenhed, de fleste byrådsfolk har været her, erhvervslivet har været meget aktive om at støtte op om vores projekt og driften. Jeg tror, vi ligger forholdsvis fornuftigt for et teater af vores størrelse. Vores store problem er, at vi ikke har national synlighed, vi har en stor regional synlighed.”

”Vi er lidt særegne i og med, at vi har så stor en turnevirksomhed, som vi har. Vi har mellem 200-300 optrædener på landevejene om året, vi har et kor, en talentskole, 2-3 grundhold, som er fødekæden til vores talentskole, vi har et pensionisthold, et højniveaukor, der synger backing til ”Sigurds Juleshow”, og som er med i forestillinger, og så er vi kendetegnet ved de sjove projekter.”

Et væld af store projekter

”Vi lavede et projekt, hvor vi fotograferede 15.000 børn og lavede verdens største portrætudstilling i forbindelse med børneteaterfestivalen i 2011. Vi lavede et stort skorstensbelysningsprojekt, hvor unge mennesker designede lys til en stor skorsten i byen. “101 hjem” lavede vi med de andre kulturinstitutioner, hvor vi fandt 101 private hjem, der hver lagde hus til tre kulturarrangementer på en aften. Så har vi også lavet ”Hør lyset”, hvor vi arbejdede med 250 amatørkorsangere og projicerede billeder op på en kæmpe kontorbygning, ”Watermusic” i industrihavnen i Randers var et af de største events under Europæisk Kulturhovedstad i 2017 med mange hundrede medvirkende og Oh Land som komponist og hovedrolleindehaver.”

“Det er kendetegnet for os, at vi laver de her store projekter. Senest et coronasikret talentprojekt, som vi kalder ”ID People”, som vi har været koordinator på. Det er et projekt for unge talenter indenfor musik, teater og billedkunst, der møder den professionelle kunstnerverden fra kunstmuseet over os til musikskolen og Turbinen.”

”Det er af lyst, vi gør det. Når vi laver den slags, er det ud fra devisen, at gode oplevelser er stærkt vanedannende. Vores oplevelse er, at folk kommer igen, hvis de har en god oplevelse.”

”Rigtig mange ting, vi gør, gør vi i samarbejde. Vi har en del aktiviteter i oplandet, og derfor er vi blevet ”regionalteater” (Randers Teater fik sammen med Fredericia Teater og Vendsyssel Teater en fireårig statslig ekstrabevilling i 2019 til at være regionale kraftcentre, red.).”

”Det er vigtigt for mig at understrege, at Randers Teater er et team. Fra bestyrelse til alle de andre både på og bag scenen. Vi er 16 faste medarbejdere, som alle er enormt dedikerede, og så er der Randers kommune og staten, der vil det os – man kan ikke lave det her på trods. Vi er et meget aktivt hus, og det er vi glade og stolte over.”

Læs også: “Operaekspert: Disse operaer bør du se”

Hvad er jeres teaters største udfordring lige nu?

”Bortset fra corona, som for os er som et blåt øje – det kan tages med teatersminke – for mere lider vi ikke, så ingen klynk herfra. Der er nogle af projektteatrene og de små, der har det rigtig svært, og det er samtidig der den nye energi og det nye talent kommer fra, så dem skal vi fandme passe på.”

”Vores bukser var ved at stramme lidt forstået ved vores lokaleproblemer, så derfor har vi fået 19 mio. til at bygge om for, og det går vi i gang med i september 2021. Spørg mig lige, om vi gerne ville være gået i gang i denne sæson og lukket ned? Så får vi meget bedre foyerfaciliteter, teknikken bliver, som den skal være, store sal bliver lidt højere, der bliver let øget publikumskapacitet, og der bliver bedre lydisoleret, så flere sale kan benyttes samtidig. AP Møller Fonden, Salling Fondene, Louis-Hansen Fonden og Randers Kommune betaler hele festen. Jeg sidder og arbejder med det lige nu. Det varer ikke længe, før vi går i licitation.”

”Det meste af næste sæson spiller vi på midlertidige spillesteder, og vi har i forvejen meget stor turneaktivitet. Vi er i gang med at finde eksterne lokaler – det løser vi. Det bliver et mareridt, men vi glæder os til det.”

 

Hvad har været din vigtigste beslutning for teatret?

”At holde fast i, at vi er et moderne scenekunstnerisk kulturhus, som laver teater for alle, ikke kun til de skæve, de kloge eller de dumme. Vi er her for alle.”

”Jeg synes faktisk, vi er tæt på at ramme alle. Du skal også regne med, at vi er det eneste teater i den her by. Hvis der var flere teatre, så havde vi nok lavet en fordeling, dem, der laver det mærkelige, det sjove, det, der sælger mange billetter, som man for eksempel gør med lille storbyteatrene. Men vi lever i en by, hvor vi ikke kan producere en smal forestilling, så giver det mere mening at finde en god forestilling af Teater Grob eller Nordkraft, så vi understøtter, at gode forestillinger får et længere liv, og støtter op om andre teatre ved at købe deres forestilling et par dage eller tre.”

Læs også: “Teaterfotograf: Emilia Therese”

Hvilke områder arbejder dit teater særligt med, hvordan og hvorfor?

”Vi har et stort, stort hjerte for børn og unge. Det er nok der, vi er. Vi laver også voksenforestillinger, men vi kommer af børne- og ungdomsteater, og det kan man mærke på antallet af produktioner. Halvdelen af vores forestillinger er rent børneteater, noget er ungeteater, en fjerdedel er voksenforestillinger.”

”Vi har et voldsomt stort antal børn og unge, der kommer på teatret. Vi er et af de få steder i landet, der har en ”En til alle”-ordning. Alle fra vuggestue til 10. klasse har ret til en professionel scenekunstoplevelse om året. Kommunen køber billet til alle børn en gang om året. Nu har det smittet af på gymnasierne, så alle børn og unge ved, hvem vi er. Det giver en stor legitimitet.”

”Vi køber [derudover] mange gæsteforestillinger, fordi vi mener, det er vigtigt, at vi tager et scenekunstnerisk ansvar for at formidle de andres kunst.”

Læs også: “Mød dit teater: Aarhus Teater”

Hvad glæder du dig mest til i indeværende sæson?

”Jeg glæder mig til at kunne komme i gang uden forbehold. For det fylder jo alt. Jeg er træt af restriktioner og paranoia. Vi følger dem, der ved noget, de kloge, Søren, Mette og Kaare, hvis de siger hop, så spørger vi, hvor højt? Så er den ikke længere!”

”Allerbagerst er der en lille frygt for, at vi skal ned på et indeks 60-70 og så arbejde op mod 100 igen, når vi åbner billetsalget helt op, skal vi vænne folk til at gå mere i teatret igen. Vi skal til at gøre teater lidt mere sexet igen, så publikum ikke oplever det som en coronafælde – vi skal tilbage til, at det er hyggeligt at sidde tæt og få en teateroplevelse.”

Se Randers Teaters repertoire

Følg Randers Teater på Facebook

Af Signe Ravn

Læs også:

“Mød din teaterforening: Stevns Teaterforening”

“Stephanie Chen Gundorph: Min scene-debut”

“Teaterfotograf: Per Morten Abrahamsen”