Teater: Teater Hund & Co.
Adresse: Huskompagni på Krudttønden, Serridslevvej 2, 2100 Kbh. Ø
Antal scener: 2 (én teatersal og én musiksal)
Grundlagt: 2003
Teaterchef siden: 2003 (fra instruktør over kunstnerisk leder til teaterleder)
Hvad er det særlige ved netop jeres teater?
”På et tidspunkt under en svær prøvesession udbrød en skuespiller frustreret til mig: ”Det ene øjeblik beder du mig om at spille ”Tom & Jerry”, og det næste beder du mig spille Tjekhov!”, og jeg måtte svare ”Ja. Samtidig!”. Jeg tror, det lige præcis er dét, der kendetegner vores teater: Blandingen af humor og dyb alvor. At vi tager humor meget alvorligt som et middel til at fortælle om, og løse op for, store og svære emner. Og det gælder faktisk i alle aspekter af vores arbejde, både på scenen og på kontoret.”
”Børnene har dog altid fortrinsret, hvis man kan sige det, i forhold til forståelses- og oplevelsesniveauet, ud fra overbevisningen om, at godt børneteater er godt teater.”
”Vi gør meget ud af det inter-generationelle aspekt – at vores forestillinger er for både børn og voksne, sammen. At begge parter går ud med en vægtig oplevelse, der kan deles på en frugtbar måde for begge. I forestillingerne tilstræber jeg at tale til det universelle i mennesket – dér, hvor både børn og voksne kan genkende sig selv og hinanden. Børnene har dog altid fortrinsret, hvis man kan sige det, i forhold til forståelses- og oplevelsesniveauet, ud fra overbevisningen om, at godt børneteater er godt teater.”
”Noget særligt er også samarbejdet med filosofien, der virkelig har fået luft under vingerne det sidste stykke tid. Vores forestillinger har ofte været baseret på filosofisk research, men i januar 2020 indledte vi et direkte samarbejde med vores nu hus-filosof David, der indtil videre har affødt flere projekter, blandt andet filosofi-workshops, forestilling og inter-generationelle filosofiske saloner om de emner, vores forestillinger handler om.”
”Vi er bydelsteater for børn og familier på Østerbro i København under Lille Storby Teater-ordningen, det vil sige, vi er støttet af Københavns Kommune.”
![](http://scenen.dk/wp-content/uploads/2021/04/SVTDA_1_lille-1030x686.jpg)
I foråret 2021 arbejdede Teater Hund på forestillingen ”Sig vov til din angst”. Foto: Jakob Søby
Hvad kendetegner jeres repertoire?
”Jeg kan godt lide at beskrive vores repertoire som moderne debat-teater, hvor kunsten og underholdningen samtidig er i højsædet. De temaer, man oplever i en scenisk bearbejdelse på Teater Hund, skal give en naturlig trang til at gå i dialog. Man skal snakke videre til middagsbordet eller i klasseværelset. Ikke fordi det er det rigtige at gøre, men fordi man ikke kan lade være.”
”Det repertoire, som jeg sætter på scenen, er som sagt i spændingsfeltet humor og dyb alvor. Kendetegnet er ofte en meget fysisk og ekspressiv tegneseriestil, men bagved ligger en ærlighed, alvor og relevans. En vigtighed, som både skal være vigtig for mig, der skriver og instruerer, men også for spilleren, som formidler det. Derfor bruger vi også en del tid i prøveprocessen på alles personlige tanker om, og forhold til, emnet.”
”Vi laver altid forestillinger om det, der kan være svært for os små mennesker, og vi prøver at se med et humoristisk og kærligt øje på det til tider absurde i menneskenes trængsler. Uden at komme med sandheder prøver vi at udvide både vores egne og andres horisonter og inspirere til håb, forløsning, handling. Vi har blandt andet behandlet emner som konkurrence, berømmelse, indre dæmoner, familie, manglende selvværd, angst, tankers (forstyrrende) kraft, virkelighedsbegrebet, Platons hulemyte.”
”Vi producerer to forestillinger om året, de fleste til aldersgruppen 5-12 år og deres voksne. Derudover arrangerer vi mindre happenings, workshops, huskunstnerprojekter, filosofiske samtalesaloner, og vi samarbejder med de lokale kulturaktører om diverse projekter.”
Hvad er jeres teaters største udfordring lige nu?
”Udover alle mulige store udfordringer med corona og fremtidsusikkerhed, så synes jeg, vores vigtigste udfordring, siden vi blev Lille Storby Teater i 2017, er at holde os ”små”, selv om vi er blevet ”store”. Forstået på den måde at bibeholde Teater Hunds originalitet og den særlige hundeånd med nu flere ansatte og aktiviteter.”
”Teater Hund har altid være tydeligt tegnet af de få mennesker, der skabte det (Anne Dalsgaard og jeg, og senere også Kenneth Gall), og det er vigtigt, at nye og flere ansatte både kan udvikle stedet sammen med os, og holde hundens hjerte varmt. Jeg tror på vigtigheden af de små originale steder med en særlig profil, og heldigvis synes jeg, at det går godt med den udfordring. Det er lykkedes at samle folk hos os og omkring os, som forstår og støtter op om visionen og missionen, og samtidig tilfører nye input.”
Læs også: “Mød dit teater: Zangenbergs Teater”
![](http://scenen.dk/wp-content/uploads/2021/04/Methe-foto-2020-827x1030.jpg)
Methe Bendix har haft flere kasketter på i Teater Hund & Co. I dag er hun teaterleder, ligesom hun skriver og instruerer for teatret. Foto: Kontraframe/Thorbjørn Hansen
Hvad har været din vigtigste beslutning for teatret?
”Meget stædigt at insistere på vigtigheden af et lille bydelsteater for børn og familier på Østerbro, og gennem en masse møder og samtaler at få kommunen med på vores vision.”
”Teater Hund var i sine første mange leveår et Kunstfonds-støttet teater, og vi opførte forestillinger på forskellige teatre i København og turnerede land og rige rundt. Det har altid været ønsket at få eget teaterhus og stå for det fulde værtskab. Vi har ansøgt flere gange om at blive Lille storbyteater i Københavns Kommune, og det lykkedes fra den 1. januar 2017. Dog var denne udnævnelse noget af en ilddåb og en turbulent tid, med adskillige flytninger, før det faldt på plads, at det gav rigtig god mening at forankre Teater Hund på Østerbro, som hele bydelens teater for børn og familier.”
”Og at det lykkedes os at blive fast huskompagni hos Krudttønden, er vi superglade for, da vi kan bruge vores kræfter på at udvikle forestillinger og projekter uden at skulle drifte en bygning. Beslutningen om at forankre os lokalt er vigtig, fordi den giver mulighed for at lave langsigtede tiltag og projekter, der kan være vedblivende. Det giver mulighed for at skabe ringe i vandet og for at opbygge universer rundt om vores forestillinger, som vi ikke ville kunne som et gæstespillende teater.”
Hvilke områder arbejder dit teater særligt med, hvordan og hvorfor?
”I de sidste par sæsoner har vi arbejdet målrettet og mere og mere strategisk med publikumsudvikling. Arbejdet med publikumsudvikling blev rigtigt kickstartet med projektet Den Dobbelte Kommunikation (et samarbejde med Ditte Felding fra Filuren og med Clarissa Meister-Petersen). Projektet var et af APPLAUS´ Open Call, og det fik virkelig luft under vingerne, da vi fik etableret en børnebestyrelse.”
”Arbejdet med denne etablering samt at have teatrets målgruppe så tæt inde på livet, har givet os voksne i teatret et andet mindset i meget af vores arbejde. Særligt i forhold til de aktiviteter, der ligger omkring forestillingen og i kommunikationen med målgruppen. Overskriften for vores publikumsudviklingsaktiviteter kalder vi: Meningsfulde fællesskaber. Det er ”communities”, blandt andet børnebestyrelsen ”De Gyldne Hvalpe” og et nyt community ”Lærer-teaterkorpset” med lærere fra Østerbro-skoler. Arbejdet med de meningsfulde fællesskaber har ændret måden at se på vores publikum på – det er nu i højere grad en relation, vi har til vores publikummer fremfor en kunde.”
Læs også: ”Christopher Læssø: Min scenedebut”
Hvad glæder du dig mest til i denne sæson?
”At fortsætte arbejdet som bydelsteater! At dyrke nye legekammerater, både kunstnerisk og kultur-samarbejdsmæssigt. Og så til forestillingerne, selvfølgelig. Her er noget af det nye, der kommer til at ske i næste sæson:
- Lokale kultur-samarbejder med halvårstemaer. Vi har samlet en lang række forskellige kulturorganisationer, og vi beslutter i fællesskab et halvårstema, som vi alle kan engagere os i. KulturØsterbro bidrager som samlende organisator og er med på at brande og facilitere det.
- Kulturdistriktet: Som noget helt nyt i Danmark lancerer Østerbro og Nordhavn sig som kulturdistrikt. Teater Hund er med i denne organisation, som bl.a. står bag kulturfestivalen ÅBEN, og tanken med Kulturdistriktet er at åbne kulturen mere op, så endnu flere får glæde af den.
- Jeg skal researche, koncepter og skrive en ny familieforestilling, der udspringer af min undren over, hvorfor det hyppigste svar på at redde verden er at vækste. Jeg tror, som mange andre ikke, det er en langsigtet holdbar plan. Og derfor har jeg kastet mig over at tale med filosoffer og læse bøger og artikler om mulige andre veje. Det spændende og udfordrende arbejde for mig er altid at finde en måde at omsætte den slags research til en forestilling, som er både relevant og underholdende for børn – og alle os andre.”
Se Teater Hund & Co.’s repertoire og følg teatret på Facebook.
Læs også:
”Mød dit teater: GLAD Teater”
”Teaterfotograf: Karoline Lieberkind”
“Medbring gerne et styks teenager”
Få scenekunst direkte i din indbakke
Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsbrev og få direkte besked om nye artikler, videoer, guides m.m. på sitet, og bliv opdateret om alle de forestillinger, der spiller netop nu.