Mød dit teater: Teater Momentum

I en serie på Scenen.dk præsenterer vi teatre i hele landet. Denne uge har v mødt Teater Momentum i Odense. Læs med, når teaterleder Marianne Klint fortæller om teatrets repertoire, om udfordringer og hvad hun mener, når hun siger, at Teater Momentum er "den frække lillesøster til Odense Teater.

Teater Momentum ligger centralt i Odense. Foto: Rikke Mathisen Hansen

Teater: Teater Momentum

Adresse: Ny Vestergade 18, 5000 Odense C.

Antal scener: Store scene (133 pladser), biografen (85 pladser), foyerscenen (65 pladser), derudover adgang til scenerum på Vollsmosescenen, Den Fynske Opera og Nørregaards Teater

Grundlagt: 2005

Teaterchef siden 2009: Marianne Klint

Hvad er det særlige ved netop jeres teater?

”Vi har en ny kunstnerisk leder hvert år, og det gør, at vi fornyer os hele tiden og lever op til vores navns ordlyd. Og dermed får vi også opfundet nye scenekunstneriske greb og æstetikker, fordi vi inviterer nye mennesker indenfor. Vi bliver et kompetent og omstillingsparat sted. Vi har et ensemble og tre nye forestillinger fra den kunstneriske leder hvert år og 55 gæstespil og events, og vi har samlet 300 arrangementer, og det er ret meget, når man får et tilskud på lidt over 4 mio. kroner.”

”Vi har en stor skare af årskortholdere, og det har noget at gøre med den fornyelse, teatret gennemgår hvert år. Det er også nyt for dem, man gror ikke fast i, at nu har man set nok af den slags forestillinger og vil prøve noget andet. [Momentum] er det bedste sted at gå til åndelig fitness, der sker så meget nyt. Vi har en stor skare at modige publikummer, de ser alt, hvad vi programsætter, det er meget rørende.”

”Det at lægge kurateringen ud til publikum har været nøglen til vores store succes med at fastholde publikum – de føler ikke, at årskortet er spildt, fordi de ikke ser det hele.”

”[Med årskort er] det ligesom at gå i biffen, nå, den film var ikke lige mig, nu glæder jeg mig til den i næste uge. Heller ikke i tid koster det meget, vores forestillinger er som regel korte uden pause, så man har hurtigt sat penge ind på den kulturelle konto, selvom det måske kun har taget to timer fra, man gik hjemmefra til, man er hjemme igen.”

”Hele publikumsudviklingen ligger i vore dage i, at ting ikke kurateres til publikum fra kunstneriske ledere som på vegne af publikum beslutter, hvad den gode smag er. Sådan skal man ikke drive sit teater, man skal være ydmyg overfor den kapacitet, man får stillet til rådighed, så der både er det, man selv synes er fedt, og noget, man er lidt usikker på; vi tager det ind og ser, hvad det kan. Noget lever op til forventningerne, noget, man ingen forventninger havde til, viser sig at være det vildeste nogensinde. Man skal være lidt large med sin kuratering. Det [store udvalg] fører til, at publikum selv kuraterer, som man også gør på Netflix, HBO, og DR.dk-appen, man får lov at vælge selv. Det at lægge kurateringen ud til publikum har været nøglen til vores store succes med at fastholde publikum – de føler ikke, at årskortet er spildt, fordi de ikke ser det hele. Hvis man har årskort på et teater, der vi

Teaterleder Marianne Klint

Marianne Klint har været leder af Teater Momentum siden 2009. Foto: Teater Momentum

ser en tiendedel af de forestillinger, vi gør, så er man bundet til at se det, selvom man tænker, det der er ikke lige mig.”

Hvad kendetegner jeres repertoire?

”Det er alt sammen, med enkelte undtagelser, eksperimenterende forestillinger. Vi har en snitflade med Odense Teater, som er mere kommercielle, vi er den frække lillesøster til Odense Teater. Det er vi meget opmærksomme på. I musikafdelingen har vi også koncerter, man ikke kan høre andre steder i denne by. Vi har kun voksenteater og er ret brede i genrer og æstetik, vi har alt fra nycirkus og perfomance til tekstbaseret dramatik, og vi er den eneste scene i Odense, der viser moderne dans.”

Læs også “Mød Odense Teaters nye direktør”

Hvad er jeres teaters største udfordring lige nu?

”Det er kapacitet og penge. Vi har kørt med et rekordlavt beløb i tilskud i forhold til sammenlignelige teatre, og vi mangler plads til alt det, vi gerne vil. Plads er også penge, hvis vi kan skovle flere publikummer ind, og det kan vi sagtens, ville det blive en bedre forretning at drive Momentum. Så drømmen er få mere plads i operaens sal og få rykket operaen et andet sted hen at bo, og det tror jeg også, de selv er interesseret i.”

Hvilke områder arbejder dit teater særligt med, hvordan og hvorfor?

”Vi skal gøre det lækkert for folk at vælge os til. Derfor har vi et stort katalog, næsten en slags bibel, der kommer i maj måned. Vi har vænnet vores årskortholdere til at glæde sig, så de kan sidde og vælge det, de gerne vil se. Der er årskortholdere, der fortæller os, de har været inde og bestille billetter til 55 forskellige titler. Der er virkelig nogen, der har meldt sig ind i klubben, de går til teater, og de gør det regelmæssigt og fast, det er meget rørende, og så gider man godt at blive ved.”

”Vi har lige igangsat et samarbejde med Act Now i Vollsmose, der laver forumteater, om at udveksle forestillinger. [Folk fra det område] er bare ikke kommet, fordi vi ikke kan finde ud af at invitere dem, eller de kommer i hvert fald ikke her af sig selv. Når vi får nogen nye publikumssegmenter ind, så elsker de det, de ser. Måden at gøre det på er at invitere [Act Now] ind og få dem selv på scenen [hos os], og vi skal så tage vores forestillinger derud, hvor de bor, til Vollsmose-scenen.”

”Det bliver en legeplads i et helt år, og det kan gå fuldstændig galt, men det kan også blive rigtig godt. Det er ikke safety first.”

”På musikfronten har vi landet en toårig aftale med Statens Kunstfond om at blive netværksspillested, hvor vi har forpligtet os til at finde samarbejdspartnere på Fyn, så vi kan gentage koncerterne på teatret i yderområder i omkringliggende kommuner. Det er et nicheprodukt i forhold til Momentums kerneaktivitet. Musikken får også mulighed for at spille i kulissen [på vores scener]. Så bliver der lavet musikvideoer eller koncerter i scenografien. Det giver noget helt magisk til både dem, der oplever det, og musikerne, der spiller, at stå i flot lys, røg og damp og konfettirør, der er sat op til det helt store. Her er der virkelig kræset om det visuelle, så det er fedt at proppe koncerter ind idet. Det sætter vi mere og mere i system. Vi har aktører forskellige steder på Fyn. Ryslinge Højskole er med, og musikefterskolen i Humble på Langeland er med. Jo mere flækkeagtigt, jo sjovere er det, at vi kommer ud der, hvor folk slet ikke vant til, at der kommer noget kultur.”

Find teater i Odense og i resten af Syddanmark

Hvad glæder du dig mest til det kommende år?

”Jeg glæder mig til at lave Momentum Vol. 15 med Monia Sander, som er vores nye kunstneriske leder. Hun er uddannet fra Kunstakademiet, og hun er i gang med at vende teatret helt på hovedet – hele produktionsapparatet og vores måde at tænke på bliver revideret med hendes blik.”

”Vi har fået mange kunstneriske ledere [fra Den Danske Scenekunstskole], men selv dem, der vil noget vildt og aktionsagtigt, de skærer det stadig efter en velkendt teaterlæst. Monia, hun vil gøre det på en helt anden måde. Hun er ikke særlig glad for scenografi, hendes rum bliver nærmest tomme for scenografi, og hun vil involvere publikum på måder, vi ikke har set før. Mange publikummer er bange for at komme ind til noget, hvor de bliver involveret. Men her bliver det værket, og fællesskabet er grunden til, at vi overhovedet mødes – at vi laver noget sammen. Det bliver en legeplads i et helt år, og det kan gå fuldstændig galt, men det kan også blive rigtig godt. Det er ikke safety first.”

”Momentum står et godt sted, så vi kan godt bære at sætte gang i en sæson, hvor vi ikke rigtig selv ved, hvad vi har gang i. Hvis vi har tabt sutten fuldstændig, så samler vi den op året efter, hvor der kommer noget nyt. Man hænger ikke på det [givne] udtryk mere end det ene år.”

”Monia arbejder også med amatører, i stedet for professionelle folk. Vejen til nye publikumssegmenter ligger der, og kunsten kan være lige så fin, selvom den ikke kommer fra folk, der har gået på en fin skole. Det skal vi til at bevise i stedet for bare at tale om det. Momentum kan vælge noget, der er et sats. Det glæder jeg mig vildt meget til at se, om vi lykkes med. Det er et sats at få kunstnere ind, der ikke har prøvet at tænke kommercielt og vi kan jo ikke forære det væk, vi skal død og pine have billettene solgt.”

Se Teater Momentums repertoire.

Teater Momentums årskort giver adgang til alle teatrets arrangementer. Et årskort koster 600 kroner for voksne og 400 kroner for unge under 25 år.