Teater: Teater O
Adresse: Teater O har ingen fast scene, men turnerer over hele landet
Grundlagt: 2006
Stifter og kunstnerisk leder siden 2006: Anders Valentinus Dam (indtil 2019 var Lars Dammark en del af den kunstneriske ledelse)
Hvad er det særlige ved netop jeres teater?
”Teater O er et teater, hvor der er kort fra tanke til handling. Vi er et teater, som er baseret på ny dansk dramatik som oftest lavet af en af medvirkende aktører. En afvigelse fra det er, at vi sidste år fik Jokum Rohde til at skrive ”Gådekatalogerne” til os, men ellers primært mig, og tidligere Lars, der skriver, og så bliver forestillingerne endeligt til sammen med det kunstneriske hold, der er på gulvet. Manuskriptet er historien, og fortællingen er en levende organisme, det er ikke låst.”
”Der bliver lavet et manuskript, men så går man på gulv, og når dramatiker eller instruktør er med i forestillingen, så er der ikke så langt til, at hvis det ikke fungerer, så ændrer vi det. Rigtig meget bliver til i en dialog. Den der meget barnlige ”Så sagde vi lige, at…”. Der er energi i den samtale.”
”Det kunstneriske bliver til mellem mig og aktørerne i de enkelte forestillinger, og så bliver administrationsdelen, salg og pr til mellem mig og Dorte Wittrock, og så har vi en bestyrelse.”
Fra Teater O’s forestilling “Europamesteren” med Lars Dammark og Anders Valentinus Dam.
Hvad kendetegner jeres repertoire?
”Det gør ungdomsforestillingerne nok. Jeg har i mange år haft et motto for Teater O, at det er nærværende, hårdtslående og rørende teater med dybde og nerve for børn, unge og voksne.”
”Vi laver også voksenforestillinger indimellem, men det typiske Teater O er en ungdomsforestilling for udskolingspublikummet, altså 7.-10. klasse, men for det meste også 6. klasse med.”
”Vores forestillinger har oftest et tema uden at blive et temateater. Det kan være stoffer, som det var i forestillingen, der hedder ”Halbal”, både stoffer og præstationsfremmende stoffer, som man bruger i sport. Og så har der været et historisk lag. Vores første forestilling hed ”Europamesteren” om da Danmark blev europamestre i fodbold, men den handlede også om krigen på Balkan, fordi Jugoslavien ikke kunne komme med til EM. ”Knockout” handlede om krigen i Afghanistan og fremmedhad. Med Kamilla Wargo tog vi døden op i ”Goodbye og farvel”, som var en meget personlig historie for mig, fordi jeg har mistet en nær ven til kræft.”
””I kærligheden overvinder alt” belyste vi kærligheden fra alle vinkler. Den kemiske vej, hvordan forbereder man sig til kærligheden, hvordan går man på en date, og hvordan kan man tro på kærligheden, hvor er den skræmmende. Kamilla Wargos og vores måde i Teater O at tage fat i det, bliver det også bliver ret humoristisk. Men alligevel virkelig med noget på hjerte. Det kendetegner vores forestillinger.”
Læs også: ”Mød dit teater: Bornholms Teater”
Hvad er jeres teaters største udfordring lige nu?
”Det er at kunne bevare Teater O som et teater i drift og som et repertoireteater. Vi har mange forestillinger, der stadig kører i repertoire, og det kræver et ret stort lager, så der er nogle faste udgifter til lager og administration.”
”Jeg elsker at lave det, jeg laver, og jeg synes, at vi i Teater O, som ikke kun er mig, men også en masse ansatte og samarbejdspartnere, har været gode til det, vi laver, og det er vi fortsat. Det er det, jeg gerne vil.”
”Når man laver teater, går man på kompromis hele tiden, men det er også at være kompromisløs. Det er det med hjerteblodet.”
”Vi har produceret 22 forestillinger siden 2006, det er meget godt af et lille teater. Vi har jo i mange år spillet mellem 125 og 200 forestillinger om året. For et par år siden kom vi til festival med tre nye titler og havde det bedste nye salg nogensinde. Vi havde solgt og lavet aftaler om stationære spillesteder for 200 forestillinger.”
Fra Teater O’s forestilling “#Fremtiden”
Hvad har været din vigtigste beslutning for teatret?
”Det er jo at have startet teatret, men i virkeligheden er det at tro på sig selv. Den vigtigste beslutning for at lave Teater O er at blive ved med at tro på, at man har noget på hjerte, og at det, som vi laver, bliver relevant og godt.”
”Når man laver teater, går man på kompromis hele tiden, men det er også at være kompromisløs. Det er det med hjerteblodet. Man skal kunne mærke flammen og få alle til at brænde for det. Det er ikke specielt unikt for Teater O, mange er rigtig gode til det, men det er det, det handler om internt for at kunne begejstre en selv og de medvirkende, for kan man det, så kommer man ud med et produkt, der begejstrer [publikum].”
Læs også: ”Jakob Steen Olsen: Det er en skjult, hemmelig skat, jeg har båret med mig”
Hvilke områder arbejder dit teater særligt med, hvordan og hvorfor?
”Vi arbejder særligt med ungdomspublikummet og at komme bredt ud geografisk og til alle samfundslag.”
”Vi er så privilegerede, at de formidlere, der er rundt omkring i landet, har fået øje på, hvad Teater O laver, fordi vi har en historie med kvalitet og forestillinger, der har bevæget og begejstret. Særligt bevæget, så de har en fornemmelse af, at de forestillinger, vi laver, taler om noget vigtigt. [Vi vil gerne] ramme de unge med teatret, så når vi kommer ud i en kold gymnastiksal om morgenen og møder trætte elever, så vil vi gerne kunne begejstre dem. Det kan ligge i en attitude i forestillingen eller noget råt scenografisk, som lige får dem til at sige: Wow, det er alligevel meget interessant her.”
”Vi har en gang imellem talks [efter forestillingen]. Vi stiller gerne op, hvis de (spillestedet, red.) ønsker det, men har også en holdning til, at en teaterforestilling gerne bare må stå der, og når man går derfra, skal man have lidt tid til, at det lige synker ind i stedet for at afkræve dem et svar eller spørge dem om noget.”
”Der kan sagtens være læring eller temaer, som er 1:1, men det er stadig en kunstnerisk oplevelse, som skal lagre sig i det enkelte menneske. Og hvis man er så heldig, at det også lagrer sig i deres fællesskab, så er det meget mere interessant, at de går ud og snakker med hinanden end snakker med skuespillerne, som så ender med at blive dem, der taler mest. Det er meget mere interessant, at der sker noget i dem. At de får italesat noget, ikke nødvendigvis verbalt, for sig selv.”
”Vi udvikler undervisningsmateriale, som kan bruges før og efter forestillingen, som den enkelte skole eller lærer finder det rigtigt at gøre. Det er en service. Vi står inde for, at det her er relevant for jeres undervisning i dansk, historie eller samfundsfag, ligesom vores forestilling ”#fremtiden” kan bruges i naturvidenskabelige fag.”
Læs også: ”Tammi Øst: Min scenedebut”
Hvad glæder du dig mest til i indeværende sæson eller i år?
”Til at gå i gang med at lave ”KONTIKI – 101 DAG TILBAGE”, som jeg selv er med i, sammen med Klaus Andersen, der har orlov fra Teatret Møllen, og Bastian Popp, som er musiker/skuespiller, og ikke mindst Alex Byrne, der er en fantastisk instruktør fra London, som har arbejdet meget i Danmark. Det er første gang, vi skal arbejde med ham.”
”Vi har været ude at sejle sammen lige før sommerferien i det sydfynske øhav – det var ikke lige i vores budget, at tage til Polynesien for at sejle der – og haft en uges workshop. Det er mig, der skriver manuskriptet, men det bliver til sammen med de andre medvirkende og instruktøren. Det var et udviklingsarbejde, og det var godt at mærke et fællesskab og være ude på vandet i det element, som den forestilling handler om.”
”Vi har masser i støbeskeen, og jeg glæder mig til de kommende sæsoner – ikke mindst til at kunne realisere en forestilling, der blev lagt ned under corona. Jokum Rohde skrev en forestilling til os, ”Gådekatalogerne”, og vi producerede den, og vi havde en premiere, kun internt med holdet og fire andre mennesker, som vi på det tidspunkt gerne måtte invitere ind. Vi skulle have spillet på Svalegangen, Teater V, Randers Teater, Holstebro Teater og Momentum. Alt sammen endte med ikke at kunne lade sig gøre på grund af lockdown.”
”Det er Viktor Marcussen og jeg, som står på scenen, med den her ret specielle og fede forestilling. Jeg glæder mig som et lille barn til, at den forhåbentlig kan møde publikum i sæson 2023/24. Vi er i dialog med nogle af de her spillesteder, så vi forhåbentlig kan spille der og forhåbentlig samtidig sælge den til teaterforeninger. Den står på lager og er klar til at blive genopsat. Alt var parat.”
”Det er en historie om en dybt psykisk syg mand, som på en eller anden måde genoplever et mareridt af en godnathistorie. Det er Christian Friedländer, der har lavet scenografi. De to (Friedländer og Rohde, red.) har et gammelt samarbejde. Maria Kærgaard Sunesen instruerer. Anders Kjems har lavet et flot lys, og Johannes Eberl Smed har lavet en fedt lyddesign. Det er et helt i gennem forrygende hold, som jeg er meget stolt af og beæret over at have kunne samle om en Teater O forestilling.”
”Det er en forestilling, der er låst fast indeni, så den er nødt til at komme ud og møde publikum og blive til sammen med dem også. Det er jo det, alt teater skal – blive til sammen med publikum. Ellers havde vi lavet film. Det er nu og her. Det er uforløst, fordi forestillingen ikke har mødt et publikum – endnu.”
Teater O har premiere på ”KONTIKI – 101 DAG TILBAGE” den 25. februar 2022 på Teatret Gruppe 38 i Aarhus, hvor forestillingen spiller indtil til 4. marts. Herefter spilles den hos co-producenterne på Holstebro Teater fra 7.-11. marts og hos Nørregaards Teater i Odense fra den 12.-25. marts. Fra den 29. marts til den 3. april er forestillingen med på Aprilfestival i Esbjerg og spiller så på Randers Teater fra den 4.-8. april. I efterfølgende sæsoner udbydes forestillingen i turnesalg til hele landet.
Få overblik over Teater O’s forestillinger
Læs mere om Teater O
Følg Teater O på Facebook
Artikler du også vil kunne li
”Signe Egholm Olsen: Min scenedebut”
”Dramatikerens drivkraft: Magnus Iuel Berg”
”Mød dit teater: HiLS DiN MOR”
Få scenekunst direkte i din indbakke
Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsbrev og få direkte besked om nye artikler, videoer, guides m.m. på sitet, og bliv opdateret om alle de forestillinger, der spiller netop nu.