Mød dit teater: Teatergrad

Lær Teatergrad – hele Danmarks byrumsteater bedre at kende, når teaterleder Christine Worre Kann fortæller om at skabe scenekunst med samfundsrelevante tematikker for at starte en debat.

Sammen med Pelle Nordhøj Kann står Christine Worre Kann bag byrumsteatret Teatergrad og Det Flydende Teater. Foto: Per Morten Abrahamsen

Teater: Teatergrad  

(Navnet Teatergrad blev besluttet ved hjælp af en navnekonkurrence. Der var ca. 50 forslag, og publikum kunne stemme på deres favorit)

Adresse: Teatergrad er et teater uden fast scene, men de har kontor og prøvesal i Osramhuset på Nørrebro i København

Grundlagt: 2012 (Det Flydende Teater er grundlagt 2005)

Teaterleder: Christine Worre Kann 

Kunstneriskleder: Pelle Nordhøj Kann

Hvad er det særlige ved netop jeres teater?

“Teatergrad er Københavns og hele Danmarks byrumsteater. Vi spiller forestillinger med samfundsaktuelle tematikker i de byrum, der passer til de enkelte forestillinger. Det kan enten tematisk eller i rum, hvor dét publikum, som de enkelte forestillinger er tiltænkt, færdes i forvejen. Dermed arbejder vi kunstnerisk med en bevidsthed om samspillet mellem den enkelte forestillings tematik, publikum som den er relevant for og det byrum forestillingen præsenteres i.”

Scenen fra ASTA på Sophieholmen

En scene fra Teatergrads aktuelle forestilling ASTA, som efter at have spillet på Sophieholmen i Lyngby går på turné i hele Danmark. Foto: Per Morten Abrahamsen

Hvad kendetegner jeres repertoire?

“Med vores scenekunst ønsker vi at ramme publikum med samfundsaktuelle tematikker, og skabe lyst til at debattere og reflektere over, hvor vores samfund står i dag. Vi stiller skarpt på, hvordan vi som publikum ønsker at ændre eller reflektere over vores handlinger. Vi benytter os ofte af publikumsinteraktion. Dette kan både være meget eksplicit, men i mange tilfælde også blot gennem små greb, der nærmest ikke opdages. Det er vigtigt for os, at publikumsinteraktionen ikke skal ses som et udstillende element, men i højere grad et greb, der skaber en følelse hos publikum af, at vores handlinger altid har konsekvenser og at den enkelte persons handlinger rent faktisk har betydning.”

“Derudover benytter vi os meget ofte af musik som et bærende element, der også i høj grad fungerer som en rumsættende idé i de enkelte byrum og som følelsesskabende element.”

Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsbrev, og få scenekunst direkte i din indbakke. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen.

Læs også vores artikel “Hos Teatergrad er ASTA alt andet end stum”

Hvad er jeres teaters største udfordring lige nu?

“Teatergrad har været Lille Storby teater i København fra januar 2020. Vi har glædet os til at udforske nye sider af teatermulighederne i København og dyrke nye spændende byrum og præsentere københavnerne for, hvad teater også kan være. Samtidig giver det os en længere planlægningshorisont, som giver mange langsigtede muligheder. De første år som Lille Storby teater har desværre været meget bumpede pga. corona-pandemien. I nogle tilfælde er der kommet spændende nye projekter ud af de benspænd, vi har fået, men jeg må indrømme, at det har givet os mange bump på vejen i forhold til udviklingsplan for de første fire år. På en måde oplever vi først, at denne periode reelt kan starte nu.”

Vil du se Teatergrads turnéforestilling ASTA? Se, hvor den spiller her.

Hvilke områder arbejder jeres teater med, hvordan og hvorfor?

“Publikumsudvikling er et grundlæggende element i skabelsen af alle vores forestillinger. Netop den udviklingsmodel vi arbejder ud fra, hvor vi søger det optimale samspil mellem tematik, publikum og byrum, gør at publikum konstant er i fokus. Vi interesserer os utrolig meget for arbejdet med den fulde publikumsoplevelse, dvs. fra billetten købes, til publikum er hjemme igen efter oplevelsen. Hvad møder de på deres vej? Hvad knytter sig  til forestillingen før og efter? Og hvad tager publikum med hjem.”

“Derudover har vi et dogme om, at alle forestillinger skal have en eksterne samarbejdspartner.”

Tilbage til højskolen Teatergrad

Du kan opleve Teatergrads forestilling “Tilbage til højskolen” til foråret 2023., Hvor Christine Worre Kann selv medvirker sammen med Marie Louise Von Bülow og Thomas Knuth-Winterfeldt. Foto: Per Morten Abrahamsen

Vil du se Teatergrads forestilling Tilbage til Højskolen? Se, hvor den spiller her.

Hvad glæder I jer mest til i sæson 22/23?

“Vi er i gang med flere superfede samarbejder. Netop nu samarbejder vi med Det Danske Filminstitut og Cinemateket om vores forestilling ASTA  om Asta Nielsen. Hun er vel nok Danmarks største filmstjerne, selvom hun af mange er glemt i dag. Hun er derudover utroligt inspirerende for os i vores samtid; hun var forud for sin tid i forhold til forståelse at køn, præsentation af kunst for alle klasser i samfundet og så blev hun i den grad udsat for ”cancel culture”. Forestillingen spiller bl.a. i Asta-salen i Cinemateket fra den 23.-26. august.”

“Vi er også i gang med endnu et samarbejde med Røde Kors om at formidle 120 ’Krig – i børnehøjde’ forestillinger ud til skoler i hele landet. Forestillingen bearbejder børns forhold og oplevelse af krig. Den er desværre blevet superaktuel igen, men der er i denne situation også en glæde forbundet med at arbejde for, at kunsten netop kan bidrage til at give børn redskaber til håndteringen af de følelser, der opstår, når krig bliver aktuelt.”

“Derudover samarbejder vi med Københavns Højskoleforening, Grundtvigsk Forum og højskoler i hele landet om vores næste koncertforestilling ’Tilbage Til Højskolen’. Højskoleelever er bare virkelig skønne og inspirerende at udvikle i dialog med, og derudover er det utrolig spændende at dykke ned i Grundtvigs kæmpe betydning for det demokrati, vi i Danmark tager for givet i dag.”

Læs mere om “Krig – i børnehøjde” og se traileren til her

Hvad er den vildeste/meste spøjse turnéoplevelse, I har haft?

“Vi har en kavalkade af vilde og sjove turnéoplevelser, som det kan være svært at vælge imellem. Vi bliver løbende imponerede og rørte over de spillesteder, som det lykkes teatre og teaterforeninger at finde ude i landet. Vi har for eksempel spillet i det smukkeste museum på Bornholm, på Rosenholm Slot, i private hjem. hos de mest imødekommende personer, som har åbnet deres hjem for os og fremmede publikummer. For nyligt har vi spillet i en række retssale og byrådssale over hele landet, hvor vi har mødt dybt engagerede dommere og politikere og politisk interesserede, der brænder for at debattere forestillingernes indhold op imod vores samfund. I det hele taget må jeg sige, at netop møderne med publikum ude i landet, har givet os nogle af de mest rørende og vilde oplevelser.”

“I den mere lavpraktiske ende, så havde Røde Kors, da vi spillede ’Krig – i børnehøjde’ for første gang for 5 år siden, stillet en gammel ambulance (der havde været i krig og som havde skudhuller) til rådighed for os. Vi kørte altså landet tyndt med over 150 stop undervejs i en sønderskudt ambulance som turnébil – det var vildt.”

Artikler du også vil kunne li

Hos Teatergrad er ASTA alt andet end stum

Mød dit teater: DON GNU

Teaterfotograf Per Morten Abrahamsen

Få scenekunst direkte i din indbakke

Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsbrev og modtag nye artikler og guides fra scenen.dk om aktuelle teateroplevelser. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen.