Teater: Zangenbergs Teater
Adresse: Pilestræde 55A, 1112 København K
Antal scener: 1 (90 personer)
Grundlagt: 1978
Teaterchef siden 2017: Thea Kulavig
Hvad er det særlige ved netop jeres teater?
”Det vigtige at vide er, at vi udvikler vores forestillinger med målgruppen, unge over ni år. Vi har samarbejde med nye talenter og nye generationer af scenekunstnere, og så producerer vi udelukkende ny dansk dramatik. De forestillinger, vi præsenterer, kræver nye danske fortællinger, og det kræver nye ord, så vi har altid et ben i at udvikle den danske dramatik.”
”Vi laver to-tre egenproduktioner årligt, som alle sammen er udviklet på baggrund af samarbejde med vores målgruppe. Er der noget nyt i det? Ja, det er der, for vi arbejder konceptuelt med det under overskriften ”Vi lever i en tid”, et koncept, der er udviklet til at skabe højaktuelle forestillinger. Konceptet er inspireret af “Det Kolde Bord”, som jeg i 2011 udviklede med dramatiker Magnus Iuel Berg (teaterkoncept, hvor dramatikere, skuespillere og instruktører har 48 timer til sammen at udvikle en kort forestilling, der så spilles for publikum, red.).”
”Vi blev nødt til at spørge os selv; hvordan laver vi den mest aktuelle ungdomsforestilling? Det gør vi ved at have en dialog med vores publikum og indbyde vores målgruppe til at udvikle forestillingerne med os. Det er bemærkelsesværdigt for os som et københavnerungdomsteater. Udover det er vi en yderst aktiv gæstespilsscene, som rummer omkring 18 gæstespil årligt samt andre åbne arrangementer.”
”Vi samarbejder meget med den nye generation – nyuddannede scenekunstnere. Vi har haft stor succes med at åbne op for scenekunstnere fra andre scenekunstskoler end de statslige. Kunstnere, som har haft svært ved at banke dørene ind andre steder. Det har været et privilegie at samarbejde og udvikle nye aktører i dansk teater. Et eksempel er Teater Døgdi, der har spillet og produceret hos os, og som lige har fået deres første bevilling fra Statens Kunstfond.”
Hvad kendetegner jeres repertoire?
”Vi arbejder ud fra et internt manifest, som vi både udvikler nye forestillinger og kuraterer gæstespil ud fra. ”
”Vi har et årshjul, hvor vi hvert år prøver at falde ind i målgruppens liv udenfor teatret, så vi kuraterer et program, som både lægger sig op ad skolernes temauger samt har et mere nationalt og internationalt udsyn. Det er i mødet med målgruppen, at de nye ideer opstår, og det er her, vi udvikler os som scenekunstnere. Vi bliver ofte enormt overraskede, når vi møder målgruppen, hvad der rør sig, og hvad der rammer. Det er en god blanding af, hvad der ligger udenom teatret, det liv, som udspiller sig væk fra salen, og hvad der rør sig i de unge.”
”Udover det kuraterer vi gæstespil, som er skabt af nye kompagnier, og med fokus på ny dansk dramatik. Samtidig er det vigtigt, at der er genremæssig diversitet. Vi sørger for i hver sæson minimum at have én danseforestilling, en musikforestilling, gerne en opera, og har generelt fokus på at have en stor genrediversitet at præsentere publikum for.”
”Forestillingen ”Finn og de 5 fajl” som blev startskuddet på det nye Zangenbergs Teater, startede med, at vi sad en flok, som tror, vi kan huske, hvordan er det er at være 16, og snakkede om fejlkultur: Hvor pressede var vi selv som unge, og hvor pressede føler de unge sig i dag? Så arbejdede vi med vores målgruppe om fejlkultur, og hele ideen udfoldede sig.”
”Der kom både en 16-årig og sagde: ”Tak, I ramte mig”, og en håndværker på 52 år med tårer i øjnene, som udbrød: ”Det er mig, det der”.
””Følg familien #sponsoreret” udviklede vi på samme måde. Der sad jeg som 35-årig og tænkte, jeg kan ikke finde ud af at navigere i reklame på nettet, så kan de unge slet ikke. Men da vi så gik ind i det kunstneriske rum, så fandt vi ud af, at det kan de faktisk godt, og det måske var en lidt anden vinkel, vi skulle arbejde ud fra. Det var målgruppen, der lærte os noget om skjult reklame! ”
”Den her måde at producere og være i dialog med publikum på, tror jeg, er grunden til, at vi til Horsens Teaterfestival kunne modtage Danske Dramatikere og Horsens Teaterfestivals manuskriptforfatterpris for bedste ungdomsmanuskript for ”Finn og de 5 fajl”. Der kom både en 16-årig og sagde: ”Tak, I ramte mig”, og en håndværker på 52 år med tårer i øjnene, som udbrød: ”Det er mig, det der”.
”Vi bestræber os altid på ikke at have en øvre aldersgrænse for vores produktioner, men skabe universelle fortællinger, som kan opleves på tværs af generationer. Gode historier er for alle, og det er vi lykkedes med. ”Finn og de 5 fajl” er et eksempel på, at den måde, vi arbejder på, kan tale til så stort et aldersspektrum. Vi skal helst tale direkte ind i øjnene på vores publikum, en gang imellem henover hovedet, men aldrig nogensinde ned. ”
Thea Kulavig er leder af Zangenbergs Teater, som satser på ny dansk dramatik til tweens og teens. Foto: Nicolai Egense
Hvad er jeres teaters største udfordring lige nu?
”At vi ikke kan planlægge helt lavpraktisk. Da pandemien ramte, stod vi i Zangenberg Teaters travleste tid nogensinde, vi producerede forestilling, havde to forestillinger på landevejen og lavede workshops samtidig med, at vi havde fået en millionbevilling, som var kulminationen [på vores arbejde] siden 2016. ”
Læs også: ”Digital teater for børn og unge”
Hvad har været din vigtigste beslutning for teatret?
”Den vigtigste beslutning har været at ændre målgruppe [til tweens og teenagere]. Før i tiden producerede Zangenbergs Teater for de 4-10-årige og havde to til tre gæstespil årligt for samme målgruppe. Vi satte gang i en ny udvikling, hvor vi havde fokus på at øge aktiviteten i huset, invitere en ny målgruppe ind, indgå i meningsfulde samarbejder med andre teatret og organisationer, institutioner og erhvervslivet omkring os, og så har det været samarbejdet med nye unge stærke scenekunstnere og stemmer. Det er de ting, tror jeg, der har gjort, at vi stadig er her.”
”Når jeg ser på de støttekroner, vi har fået, kan jeg se, at rejsen har været rigtig. Vi er gået fra projektstøtte i 2016 til en millionbevilling i næste sæson.”
”Jeg har kunnet mærke, at vi har udfyldt en plads, der ikke har været der før. Vi har fået skabt en relation til de nuværende studerende på teaterskolerne, det er os, de ringer til, hvis de skal bruge et lokale til visning eller soloprojekter. Hvert år besøger en underviser og holdet os, fra teknikerelever, danserne til instruktør- og skuespillerelever, for at høre om, hvordan det er at drive et teater. Så den bro har vi også fået bygget.”
“Generelt kan vi mærke, at en ung generation af scenekunstnere ser os som et hus, hvor det er muligt at udvikle sig og blive hørt kunstnerisk. Det er enormt vigtigt for mig.”
Hvilke områder arbejder dit teater særligt med, hvordan og hvorfor?
”Vores målgruppe, hverdagseksperterne, er vores største ressource. Vi har faste samarbejder med københavnske skoler, som har meget forskellige profiler og elever. Næste sæson skal vi lave et stort tværæstetisk projekt om gaming, og der har vi f.eks. et samarbejde med en gaming-efterskole – ud fra overvejelsen om, hvordan kan vi lave nye samarbejder med eksperter? Her mener jeg eksperter, der kan give noget til vores forestillinger og klæde os på, og her er det 14-årig dreng på en gaming-linje, der er vores ekspert.”
”Jeg glæder mig også helt personligt til at sidde i en teatersal på første række og blive ramt af skuespillerens spyt og blive åndet i nakken og mærke en bagved, der griner.”
”Vi har et partnerskab med Det Kgl. Vajsenhus, som ligger bag Nørreport [i København]. Det samarbejde handler om at introducere teatret som en arbejdsplads – lave workshops som både er skuespil, lyd, lys, produktion, PR, administration samt workshops med fokus på at udvikle nye forestillinger. Det handler om at afdække hele det kunstneriske apparat for eleverne.”
”Vi inviterer dem ind, de giver deres besyv med i forhold til lyd og lys, hvordan sidder du i vores sal. De er vores eksperter. Vi har et samarbejde med deres krea-hold, hvor de kommer og pynter teatrets vinduer. Så der er en give and take fra begge parter, som ikke altid handler om teater, men breder sig ud over det. Det har gjort, at vi også får nogle ambassadører for vores teater, nogle unge, som har fat i sociale medier, nye tendenser, og hvad der rør sig, så det er en måde at udvikle og udvide vores publikum på.”
”Vi prøver også at lave samarbejder, som rækker hjem til dem, så forældrene også bliver involveret. Det er en måde at brede kendskabet til vores teater ud. Fra jeg startede på Zangenbergs Teater, er der sket en ændring i publikum, fra 80 procent skoler og institutioner, og nu hedder den 50/50. I og med, at skolerne bliver mere og mere pressede på tid og økonomi, så er der heldigvis en forældregruppe, der opsøger teatret. Skolesamarbejdet kan også række ind i det private, hvor forældre og elever sammen kan opleve teater gennem skolen. På Zangenbergs Teater har vi også siden 2016 opstartet turnévirksomhed, som gør, at vores produktioner også kan opleves udenfor København. ”
Læs også flere artikler i serien “Mød dit teater”
Hvad glæder du dig mest til i det kommende år?
”At se publikum igen. Det, vi producerer, er jo noget, vi laver, fordi det skal ud at møde mennesker. Og det gør det ikke lige nu i den her pandemi. Vi er stadig Københavns nye teater for teens og tweens, ganske som Statens Kunstfond har peget på, og derfor kommer der naturligvis til at ske noget nyt, og det glæder jeg mig til at dele med jer alle sammen. Det er i sandhed nye tider for teatret, men stadig med de samme visioner for teater til de unge.”
”Vi er i fuld produktion, vi skal være klar til at spille, for teater er ikke bare at trykke på en knap. Det er meningsfuldt, fordi vi arbejder lige nu, men det er hårdt at arbejde, når der ikke er en premiere.”
”Jeg glæder mig også helt personligt til at sidde i en teatersal på første række og blive ramt af skuespillerens spyt og blive åndet i nakken og mærke en bagved, der griner.”
Læs mere om Zangenbergs Teaters repertoire
Følg Zangenbergs Teater på Instagram og Facebook
Læs også
”Mød dit teater: Aaben dans”
”Teaterfotograf: Camilla Winther”
”Sådan har revyen udviklet sig”