Mød Odense Teaters nye direktør

Instruktør Jacob Schjødt overtager direktørstolen på Odense Teater, når sæson 2021/2022 går i gang. Men allerede i denne sæson er han tilknyttet teatret, så han får indflydelse på repertoiret i sin første sæson.

Jacob Schjødt modtog en Reumert Talent-pris i 2012, vandt for Årets forestilling i 2016 og har i både 2018 og 2019 været nomineret i kategorien "Bedste instruktør". Fra sæson 2021/22 overtager han direktørposten på Odense Teater. Foto: Odense Teater

Foreløbig må instruktør Jacob Schjødt nøjes med at dyrke forventningens glæde. Der er nemlig stadig et år til, at han overtager jobbet som direktør for Odense Teater. Det sker ved indgangen til sæson 2021/2022. Kontrakten er underskrevet, og medarbejderne har han mødt. I bedste corona-stil skete det på et Teams-møde i maj.

En del af ansættelsesprocessen, der stod på i foråret midt under nedlukningen, var at præsentere et repertoire og et idekatalog, så i denne sæson arbejder Jacob Schjødt, i en konsulentrolle, tæt sammen med afgående direktør Jens August Wille om at tilrettelægge repertoiret for Schjødts første sæson.

Derudover er der fire instruktøropgaver, der skal tages hånd om i løbet af efteråret og foråret.

Breder paletten ud

”På en måde så er det også fedt have en fuld sæson med fire premierer, for det er sidste gang i et stykke tid, hvor jeg som instruktør får lov til at have så mange premierer på en sæson, så nu skal den også skydes af,” siger Jacob Schjødt om månederne, før han overgår til fast gage, til Scenen.dk.

Siden sin instruktørdebut med ”Tribadernes Nat” på Vendsyssel Teater i efteråret 2011 har Jacob Schjødt – lidt under radaren – udviklet sig til en af de mest markante yngre sceneinstruktører herhjemme.

 

Jeg er et sted i mine karriere, hvor det er interessant at prøve kræfter med noget nyt, få et større perspektiv og bruge kunstneriske kræfter på ikke kun at arbejde med en forestilling ad gangen.”

 

Han har ikke markeret sig i den offentlige scenekunst-debat, men Odense Teaters trofaste publikum vil kende hans navn, fordi han siden 2011 næsten årligt har instrueret en forestilling på teatret, hvor han også har siddet i dramaturgiatet siden 2012.

Både anmeldere og Reumert-jury har haft et godt øje til ham og hans forestillinger siden begyndelsen. Og med en booket kalender var der ingen grund til, at det ikke bare skulle fortsætte.

Så kom jobopslaget fra Odense Teater. Og med det muligheden for at brede paletten yderligere ud.

En tillokkende mulighed

”For mig var det en mulighed, som jeg synes, jeg var nødt til at tage, fordi jeg kender Odense Teater så godt. Jeg er inde i maskineriet og kender huset rigtig godt, og jeg er et sted i mine karriere, hvor det er interessant at prøve kræfter med noget nyt, få et større perspektiv og bruge kunstneriske kræfter på ikke kun at arbejde med en forestilling ad gangen.”

“Og så er Odense Teater et af landets største teatre, så der er masser af muligheder, og det var også tillokkende. Chancen var der nu, og det passer godt ind, der hvor jeg er personligt,” fortæller Jacob Schjødt med henvisning til, at en flytning fra København til Odense passer godt ind i familielivet nu, hvor børnene endnu ikke er begyndt i skole.

Over 30 ansøgere havde meldt sig, seks blev inviteret til 1. samtale.

To samtaler, et testforløb hos rekrutteringsbureauet, der stod for samtalerne, og en lang samtale med to erhvervspsykologer senere, var der kun tilbage at vente.

”Jeg havde en rigtig god fornemmelse efter den sidste samtale. Jeg havde sagt det, jeg gerne ville sige, og præsenteret det, som jeg gerne vil med teatret. Men man ved jo aldrig, der kunne jo sidde nogle med vildere og mere geniale ideer end det, jeg kunne komme med,” forklarer Jacob Schjødt.

Ikke et sekund i tvivl

Da fungerende bestyrelsesformand Karsten Wind Meyhoff ringede, var det med beskeden om, at det – efter et godt forløb og nogle gode samtaler – var et enigt ansættelsesudvalg, der havde valgt ham ud i feltet af virkeligt kvalificerede ansøgere, og en enig bestyrelse stod bag valget.

”Bestyrelsesformanden ringede lige inden, jeg skulle spise mad med børnene, midt i ulvetimekaos, så jeg kunne ikke sidde og vegetere halvanden time over det. Men jeg sagde ja. Det var jeg ikke ét sekund i tvivl om. Jeg kunne også mærke, da jeg kørte hjem fra Odense efter samtalen, at dét her ville jeg rigtig gerne.”

”Min umiddelbare reaktion var, at jeg var glad,” siger Jacob Schjødt.

Hans stemme er helt rolig.

Det virker næsten som om, at han også selv registrerer det.

Et par sekunder efter tilføjer han i hvert fald, at dem, der kender ham, ved, at en traditionel, overstyret jubelscene og eksalterede udbrud ikke ligger til ham.

”Jeg sprænger ikke i luften,” konstaterer han. Med samme rolige stemmeføring.

 

… det var lidt med bankende hjerte, at jeg modtog opkaldet der. Det er jo ikke en choktilstand på den måde, men mere: Shit, så blev det lige pludselig virkeligt!”

 

”Derfor var det dog alligevel dejligt og syret at blive ringet op. Det er en stor ting for mig i min karriere og for vores familie (hustruen Rikke og børnene Nora, 6, og Aksel, 2, red.). Jeg tror, at det var lidt med bankende hjerte, at jeg modtog opkaldet der. Det er jo ikke en choktilstand på den måde, men mere: Shit, så blev det lige pludselig virkeligt! Fra at have en masse forestillinger om, at det kunne være spændende, til, at nu skulle jeg tage stilling til det. Nu sker det!”

En ny form for ledelse

Derefter fulgte 14 dage, hvor Jacob Schjødt ikke kunne dele nyheden med andre end sin hustru, mens de formelle ting kom på plads. Kontrakten blev forhandlet, og så skulle medarbejderne være de første til at høre nyheden.

Efter gennemsnitligt at have lavet tre forestillinger i hver eneste sæson siden 2011, hvor han blev uddannet sceneinstruktør fra Den Danske Scenekunstskole, bliver direktørrollen samtidig et skift fra livet som omrejsende freelancer til fast kontor, store budgetter og overordnet ansvar for alle de elementer, der udgør et teater. Ikke blot den enkelte forestilling.

Jacob Schjødt ser frem til ledelsesudfordringen som direktør, som er en anden form for ledelse end den, han kender fra jobbet som instruktør.

”Jeg kommer ikke til at instruere det første år, for der er det godt at hellige tiden til at komme ordentligt ind i tingene. Derefter er det oplagt at lave en forestilling en gang imellem. Dels fordi, det kunne jeg sikkert have lyst til, og når vi kommer længere hen i min periode, så er det måske også naturligt at tage den form for kunstnerisk ansvar,” vurderer Jacob Schjødt.

Jeg kommer til at stå på skuldrene af det arbejde, der er gjort på Odense Teater i de senere år, for det er noget af det, jeg har været med til.”

 

”Det bliver jo spændende, men jeg tror egentlig, at det kan være meget frigørende for mig at tage det skridt tilbage (fra instruktion, red.), og så glæder jeg mig sindssygt meget til at være i dialog med mine instruktørkolleger. Der kommer en hel del instruktører forbi teatret for at lave forestillinger, så jeg skal sparre med dem og være i dialog med dem om forestillinger, de skal tage ansvar for i sidste ende.”

”Det er et ret ensomt job at være teaterinstruktør, så at være i en kunstnerisk dialog med mine kolleger om en forestilling, er noget, jeg tror, vil være både inspirerende og udviklende. Jeg har en forventning om, at det ikke bliver et stort afsavn, fordi jeg stadig er i kunstnerisk kontakt, selvom det er lidt mere på bagsædet.”

Publikum skal tage noget med hjem

Men selvom Odense Teater i god tid før det reelle direktørskifte har offentliggjort, at valget faldt på Jacob Schjødt, så er det begrænset, hvad man kan lokke ud af ham, om hvilket Odense Teater, publikum vil møde med ham ved roret.

Niveauet skal løftes yderligere, og teatret skal vedblive at være et attraktivt kulturtilbud i Odense og Region Syddanmark, noterer han, men de nærmere detaljer præsenterer han først, når sæson 2021/2022 skal afsløres.

”Jeg kommer til at stå på skuldrene af det arbejde, der er gjort på Odense Teater i de senere år, for det er noget af det, jeg har været med til. Vi kommer til at udfordre nogle formater, og jeg synes, det allervæsentligste ved at lave teater, især på Odense Teater, er, at der er så alsidigt et udbud, at man har lyst til at komme ind, uanset om man er høj eller lav, storforbruger af teater eller ej. Vi skal åbne huset op, få folk ind i teatret, som nødvendigvis ikke ellers plejer at komme. Der skal ske noget på den front, så vi kan udfordre lidt, hvad teaterproduktet er. Det behøver ikke nødvendigvis at være en klassisk teaterforestilling, man kommer i Odense Teater for at opleve.”

”Publikum skal forvente at blive udfordret og blive konfronteret med nogle af dilemmaer, som er relevante i vores tid, både politisk, men også relevante i det mere personlige. Når jeg laver teater, er min ambition altid, at publikum skal gå åndeligt rigere ud, end da de kom ind,” forklarer Jacob Schjødt og fastslår så:

”Det vil jeg gerne måles på; at man ikke kun kommer ind til tomme kalorier og halvanden times ren underholdning, men at der også er noget, man kan tage med hjem.”

 

I sæson 20/21 instruerer Jacob Schjødt Baggårdteatrets audiowalk ”Under isen – usynligt teater i Svanninge Bjerge” i september, ”Et juleeventyr” på Aarhus Teater, operaen ”Fête Galante” på Den Jyske Opera (på turne i hele landet) og ”Misantropen” på Odense Teater. 

 

Af Signe Ravn