Af Signe Ravn
Seje, viljestærke karakterer indtager scenerne på Det Kongelige Teater i denne sæson. Publikum har solide klassikere i vente, og skuespilchef Morten Kirkskov karakteriserer, ikke overraskende, sæson 2020/2021 som ”en virkelig stærk sæson”.
”Jeg ser nogle stærke temaer omkring at tage sagen i egen hånd, tage livet alvorligt, gribe fat om skæbnen. Hamlet bliver sat i kæmpe dilemma, så han må gøre noget, der er ham inderligt imod, nemlig at slå ihjel, Nora bliver nødt til at gå fra sin mand og følge sine krav til kærligheden, og Mutter Courage mister sine børn for at overleve i en krig. I ”Farlige Forbindelser” bliver vi viklet ind i et spil, der har med kærlighed at gøre, der volder andre ondt… så jeg ser det som en række meget forskellige portrætter af nogle mennesker, der står i dilemmaer, der er livsafgørende. Sådan er det tit i teatret. Det er de store temaer, der handler om et menneskes valg.”
Læs mere om Det Kongelige Teater på Scenen.dk: “Det er så sprudlende – især fra dronningens side”
Hamlet til op over begge ører
Da Scenen.dk taler med Morten Kirkskov, er Danmark stadig midt i nedlukningen. Det Kongelige Teaters repertoire blev få dage forinden for første gang præsenteret digitalt – med Morten Kirkskov placeret foran en computerskærm i sit sommerhus.
Men trods de uvante omgivelser og coronasituationen, som er uden fortilfælde i vor tid, så fortsætter arbejdet ufortrødent.
… situationen har skærpet vores opmærksomhed på, hvad det vil sige at være menneske i vor tid. Vi må stramme ballerne endnu mere og gøre det, der hele tiden har været meningen – sætte det i perspektiv.”
”Lige nu sidder jeg i Hamlet til op over begge ører… Også som instruktør på ”Hamlet, Prins af Danmark”, tænker man pligtskyldigt: Åh, uha, nu ændrer det hele sig,” fortæller Morten Kirkskov.
Trods pressens spekulationer om, hvad teatret gør nu, hvor covid-19 med et slag har ændret hele kunstformens dagsorden, så er han ikke umiddelbart fristet til at skrive den verdensomspændende virus ind i forestillingen. Eventuelle fysiske begrænsninger for skuespillerne på scenen som følge af myndighedspåbud og afstandskrav mellem publikum har allerede ristet coronaen ind i oplevelsen, så en yderligere konkretisering synes overflødig.
Læs også “Morten Kirkskov: Min scenedebut”
Hamlet sætter alt i perspektiv
”Men teater skal altid handle om, hvordan det er at være menneske til hver en tid. Så situationen har skærpet vores opmærksomhed på, hvad det vil sige at være menneske i vor tid. Vi må stramme ballerne endnu mere og gøre det, der hele tiden har været meningen – sætte det i perspektiv,” uddyber Morten Kirkskov.
”Vi har lige haft de første virtuelle prøver og skal så mødes den 8. juni i tre uger, så har vi sommerferie, og så mødes vi igen til august og har premiere i september. Nu har man rørt ved det, så det er svært at slippe det,” fortæller Morten Kirkskov.
En sitrende forventningens glæde forløber det fysiske møde i prøvesalen, men han er alligevel positivt overrasket over hvor godt, det faktisk har fungeret at indlede prøverne online.
Spiller ud foran computer-kameraet
”Der sker noget på Teams eller Zoom, for der er kun én, der kan tale. Vi får lyttet til hinanden på en anden måde, det er man simpelthen nødt til. Men det er godt, det ikke er devising* eller dans – at det er så tekstbaseret, og man kan snakke om den tekst i uendeligheder. Vi har snakket tekst, tolkning og bearbejdelse. Vi har snakket karakterer, som man sagtens kan prøve at forstå psykologisk. Man skal have en større dramatisk forståelse for, hvad karakteren er, og vi har set bud på det – også på skærmen. Det er lidt sjovt at se, at folk spiller totalt ud på en lillebitte skærm.”
Når det endelig resultat kan opleves i september, er det på Det Kongelige Teaters store scene i Skuespilhuset og efterfølgende landet over på turne. Og forestillingen skal kunne nydes af alle dem, der sætter sig i plyssæderne. Det sorte bælte i Shakespeare er ikke en nødvendighed.
”Det, vi laver på teatret, skal kunne opleves forudsætningsløst, man skal ikke have forberedt sig særligt til at se de forestillinger, vi laver. Det skal ikke kun være for dem, som kender stykket i forvejen,” beroliger Morten Kirkskov.
Læs også: “Solodansere: Sådan holder vi os i form under nedlukningen”
Har selv valgt udfordringen
Skuespilchefen understreger dog, at der, i en opsætning af en klassiker af denne kaliber, altid vil være noget ekstra at hente for dem, der kender historien i forvejen eller har set andre opsætninger.
”Vi bygger på en tradition i forhold til, hvad der ellers er lavet. Det skal bare ikke være tågesnak på højt intellektuelt plan,” forklarer Morten Kirkskov.
Hamlet er alle unge mænd eller unge kvinder, alle unge mennesker, der er begyndt at stille krav til, hvad livet skal indeholde.”
Han har selv spillet rollen som Hamlet på Det Danske Teater i 1999, men det er første gang, at han som instruktør skal tackle Shakespeare;
”… det har jeg også nogle tanker omkring,” medgiver han kort, og man fornemmer, at et eller andet sted dybt inde lurer ærefrygten for materialet, før han på en indånding konstaterer: ”Nu har jeg selv valgt det. Nu gør vi det, og det skal nok blive fedt.”
Rækker ud efter egen skæbne
”Lige med ”Hamlet” ved man, at der ikke kun er én løsning. Det er Esben Smed, der spiller Hamlet, og det har været et virkelig intenst samarbejde, siden jeg ringede ham op allerførste gang. Hamlet er alle unge mænd eller unge kvinder, alle unge mennesker, der er begyndt at stille krav til, hvad livet skal indeholde, og i hvilken grad de har magt over deres egen skæbne, og det er nødt til at se forskelligt ud alt efter, hvem der spiller det.”
”Nogle gange slår det mig, at jeg kan huske noget udenad, eller dér stod jeg i en kilt, men det er forbavsende lidt, der hænger ved. Der er meget få facit, synes jeg. Jeg har ikke en bestemt måde, det skal laves på – bilder jeg mig ind – for så skulle jeg bare selv have lavet det som en ældgammel Hamlet.”
*Devising: En forestilling, der ikke iscenesættes med udgangspunkt i et færdigt manuskript, men i stedet arbejdes eller improviseres frem ud fra på forhånd opstillede regler.