Palle Knudsen: Tre gode operaoplevelser på Det Kongelige Teater

Scenen.dk har bedt baryton Palle Knudsen fra Det Kongelige Teater om hans bud på tre gode operaoplevelser i sæson 2021/22. Se listen her.

Foto: Natascha Rydvald, Camilla Winther, Miklos Szabo

Af Signe Ravn

Palle Knudsen trådte ind direkte i en hovedrolle på Gamle Scene, da han blev færdig på Operaakademiet i 1998. Den efterfølgende sæson fik han fast kontrakt og har været på teatret lige siden, ligesom han har gæsteoptrådt over hele verden.

Scenen.dk bad ham kigge sæsonens opera-repertoire igennem og komme med tre anbefalinger til gode operaoplevelser på Det Kongelige Teater.

”Jeg ville gerne anbefale ”Faust”, men den spiller sidste gang i morgen, så det dur ikke. Og nu har jeg kigget grundigt på det, og det er så patetisk, at de tre, jeg gerne vil anbefale, det er lige præcis de tre ting, jeg er med i,” siger Palle Knudsen med et grin.

 

1. ”Den Glade Enke 2.0”

scene fra Den glade enke

”Den glade enke 2.0” er blevet opdateret og satirisk gendigtet af Kasper Holten og Adam Price. Foto: Camilla Winther

””Den glade enke 2.0”, som vi spiller i øjeblikket, vil jeg super gerne anbefale. Det vil jeg fordi, at man har taget en operette, og så har Kasper Holten og Adam Price omskrevet den til nutidig satire samtidig med, at musikken holdes stringent. Der er stående applaus hver gang. Publikum klapper i takt og har en fest, når de er inde og se den.”

”Relationerne imellem de enkelte roller er holdt intakt i forhold til den oprindelige historie. Det handler om Hanna Glawari og Danilo. Hun har tidligere været korpige på teatret, og han har været den store stjerne på teatret. De har en affære, men han har også en affære med 25 andre. Han er kendt, hun er korpige, så deres forhold løber ud i sandet. Hun finder en rig mand og gifter sig med Svine-Svendsen, som har en svineproduktion i Tarm i Jylland. Den produktion arver hun og står med formue på mange milliarder.”

”Hun kommer tilbage på teatret til en premierefest og håber på at møde Danny Lorenzen, nu Danilo Lorenzen, igen. Danny er blevet en dem, som er blevet lidt grå i toppen, har taget nogle kilo på. Han er et sted i livet, hvor han er gået lidt i stå og melder sig til et realityprogram, ”Gift ved første knald”, for at få noget succes igen. I denne kontekst har teatret et kæmpe underskud og vil gerne have fat i de penge, hun har arvet. Det gør teatret ved at sige, at jeg (Knudsens karakter Danilo, red.) skal blive kærester med Hanna.”

”Det er en fantastisk opera. Jeg var ikke et sekund i tvivl, da jeg så, vi skulle have den op i denne sæson, at jeg gerne ville være med.”

Scene fra Den glade enke

Foto: Camilla Winther

”Det er helt tydeligt, de stadig er forelskede i hinanden, og at der er en masse ting, de ikke har sagt farvel til. Men de går ret hurtigt lidt skævt af hinanden. Hanna køber sig ind i showet, og det ender med, at jeg bliver kørt fuldstændig i sænk for åben skærm, hvor jeg troede, jeg ville blive rigtig kendt og skulle vinde. Det hele ender lykkeligt, og Hanna donerer alle pengene til teatret. Forestillingen bruger også tidens måde at kommunikere på med tweets, hvor man hele tiden er på, og det går super, super hurtigt. Og teksten er skrevet med et satirisk [blik for vores tid].”

Læs også guiden: ”Den Kongelige tourbus kører også forbi dig”  

2. ”Don Juan”

Scene fra Don Juan

Det er niende gang, at Palle Knudsen giver sig i kast med rollen som Don Juan. Her fra en opsætning i sæson 2013/14. Her ses fra venstre: Florian Plock, Palle Knudsen og Tuva Semmingsen. Foto: Miklos Szabo

”Det er John Fulljames, min nuværende operachef, som skal opsætte den. Han lavede den i Athen sidste år. Jeg ved ikke, hvordan selve opsætningen er, for det kan man aldrig sige, før man er færdig. Jeg kan kun sige, at når vi taler signaturroller, så bliver det min 9. produktion i titelrollen som Don Juan.”

Scene fra Don Juan

Tuva Semmingsen og Palle Knudsen Foto: Miklos Szabo

”Det er en fantastisk opera. Jeg var ikke et sekund i tvivl, da jeg så, vi skulle have den op i denne sæson, at jeg gerne ville være med. Den seneste ”Don Juan”-produktion, jeg var med i, var i Tel Aviv i Kasper Holtens produktion fra Covent Garden.”

”Så har jeg Morten Staugaard som Leporello. Han har lidt samme indstilling som mig til at lave en rolle på scenen. Jeg er uddannet sanger, men hvis jeg kun sang, kunne jeg lige så godt lave en cd. Jeg vil også fortælle en historie. Jo ældre jeg bliver, jo mere ryger sangen i baggrunden. Dermed ikke sagt, at jeg ikke elsker at synge, men det skuespilmæssige betyder [efterhånden] mere for mig. Det at synge er jo et håndværk, jeg har lært over rigtig, rigtig mange år, og som jeg holder ved lige. En af de måder jeg har lyst til at ændre mig som sanger, er, at der skal fortælles historier.”

”Det er en fantastisk historie, der kan tolkes på så mange måder. Det er noget af Mozarts bedste musik. Don Juan som figur – den spanske legende – jeg har lavet rigtig mange produktioner, som har været tolket meget forskelligt, og jeg har kunnet sætte mig ind i alle sammen.”

”Der er ikke noget endegyldigt svar på, hvorfor han er, som han er. Det gør den opera enormt interessant. De andre figurer relaterer sig i forhold til Don Juan og defineres i forhold til Don Juan. Det kan vinkles på så mange måder, og jeg kan bare sige, at jeg glæder mig til at vinkle det på en ny måde.”

Læs også: ”Tine Høeg: Min tekst egner sig godt til dramatisering”

 

3. ”Næsen”

”Den sidste, jeg vil anbefale, er ”Næsen” af Sjostakovitj, der skrev den i 1928, og som jeg indstuderer i øjeblikket. Det er det sværeste, jeg nogensinde har skulle lære.”

”Første gang blev den mod Sjostakovitjs vilje, kun opført som koncert. Han var meget oprevet over, at man gjorde det. Det var ikke skrevet som musik alene, men som musik til et dramatisk stykke, som ikke kunne stå for sig selv. Det var skrevet til tekst, dramatik og handling.”

scene fra operaen Næsen

Alfons Flores står bag scenografien til “Næsen”

”Historien er kulsort. Det er ren Monty Python. En mand vågner, og han havde en bums, han skulle tjekke, og så er næsen væk. Han render rundt på gaden og møder den i menneskestørrelse i en katedral. Den personificering af næsen har højere rang end ham og vil slet ikke tale med ham. Han går til politiet og avisen og efterlyser næsen.”

”Hans barber vågner om morgenen, og hans kone har bagt brød og finder en næse i brødet. Konen tror, han eventuelt har skåret en næse af en kunde. Politiet finder den her næse. [Min karakter] vågner op dagen efter, og næsen er der. Ude i byen snakker andre mennesker snakker om den historie. Folk, der har set andre produktioner af ”Næsen”, siger, at den er vanvittigt grotesk.”

 

 

I sæson 2021/2022 medvirker Palle Knudsen i Den glade enke 2.0 fra den 1. oktober 2021 til den 2. februar 2022, ”Don Juan” fra den 16. januar til den 3. juni 2022, ”Næsen” fra den 1. maj til den 2. juni 2022 på Det Kongelige Teater.

 

Følg Palle Knudsen på Facebook

Følg Det Kongelige Teater på Facebook og Instagram

 

Artikler, du måske vil kunne li’?

”Operaekspert: Disse tre operaer bør du se”

”Tammi Øst: Min scenedebut”

”Tobias Praetorius: Hold øje med disse tre dansere”

 

Få scenekunst direkte i din indbakke

Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsbrev og få direkte besked om nye artikler og guides m.m. på scenen.dk, og bliv opdateret om aktuelle teateroplevelser i hele Danmark. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen.