Pelle Hebsgaard: ”Min største frygt er at tabe publikums åndedræt”

Han er aktuel som den gode fe i ”Askepot - The Musical”. En velsyngende, charmerende spradebasse og en dybsindig, dedikeret kunstner. For skuespiller Pelle Hebsgaard er alle palettens farver favoritter og nærværet en nødvendighed.

Af Thyge Cosedis Holting, teaterskribent og –tegner, udgivet marts 2024

Han er her, dér og allevegne. På scenen, i tv og på film. På teatret synes den spektakulære musical at være hans favorit, og da jeg ringer til skuespiller Pelle Hebsgaard, to uger før endnu en musicalpremiere, ved jeg nok, hvem jeg forventer at møde; en smart showman, der surfer afslappet afsted på succesbølgen med blikket vendt mod en skyfri sommerhimmel af anprisende anmeldelser. Den jordnære 35-årige mand, der tager telefonen, bringer mig imidlertid på andre tanker. Pga. sin karrieres faste følgesvend, travlheden, får han sig lidt mad, mens vi taler sammen, og det knaser let i røret som fra et tebirkes. Slutteligt suppleres lydbilledet af skramlende tallerkner, der ryddes til side – præcis som jeg i løbet af interviewet har gjort det med mit på forhånd færdigsyede indtryk.

Samtalens anledning er Pelle Hebsgaards aktuelle medvirken i den splinternye, stort anlagte ”Askepot – the musical”, produceret af Lion Musicals. Dramatiker Line Knutzon har givet det kendte folkeeventyr en gedigen tur i tørretumbleren, så det fremstår funklende tidssvarende og parat til at gå catwalk i designerdynamoen Søren Le Schmidts haute couture kostumer med hitmageren Rasmus Seebachs inciterende nykomponerede popsange som akkompagnement. Kendte performere som Stig Rossen, Caroline Henderson og youtuber Rasmus Brohave befolker, foruden Hebsgaard, scenen i Tivolis koncertsal og drager siden på turné. Der er således lagt op til en overdådig skueret, men er mon denne musical andet end letfordøjelige kalorier, dyre navne og ditto billetpriser?

Skal du se Askepot? Find flere spillesteder her 

Foto: Lion Musicals

”Prioriteterne bliver sat på plads, når der er noget, der er større end én selv”

Den gode fe, Pelle Hebsgaard portrætterer i ”Askepot – The Musical” har en berømt, blå og magisk forgænger, hvilket motiverer mit indledende spørgsmål: ”Det er ti år siden, du fik dit store gennembrud som Genie, lampens ånd, i Fredericia Teaters Disney-musical ”Aladdin”. Hvordan har fagmanden og mennesket Pelle udviklet sig siden dengang?” Der gumles eftertænksomt, hvorefter Hebsgaard tegner konturen af sin menneskelige og karrieremæssige vandringsstav:

”Jeg har i hvert fald udviklet mig rigtig meget,” indleder han varmt og uddyber: ”Der er virkelig kommet professionel erfaring og livserfaring til. Noget af det, der har givet de største gaver og største udfordringer er jo at få børn. Prioriteterne bliver sat på plads, når der er noget, der er større end én selv. Jeg tror virkelig, at der er noget rigtig lækkert selvudviklende i at få mennesker i sit liv, man uden at tøve vil tage en kugle for. Det trækker i den modsatte retning af alt, der hedder egoisme,” konkluderes det reflekteret. Jeg lytter til den taknemmelige familiefar, der sameksisterer med den scenebetvinger, der for mig altid har fremstået som fuldt bevidst om egne kvaliteter. ”Var du meget egoistisk tidligere i din karriere?” spørger jeg. Svaret afleveres ganske nøgternt: ”Det at uddanne sig til skuespiller er jo en navlebeskuende proces. Før i tiden ville jeg have tænkt: ”Al scenekunst er liv eller død og ingen kan leve uden.” – men nu ser jeg det sådan, at hvis mine børn får mad, så er det absolut det vigtigste.” Hebsgaard tier, mens jeg aner en velgørende mængde af lag.

Læs også Scenens guide: Her kan du se musicals i 2024

Flere farver på paletten

Maler Pelle Hebsgaard helst med de lyse farver? Med sejrsgangen gennem den ene velsmurte musicalmaskine efter den anden in mente er jeg nu interesseret i, hvordan han sikrer den nødvendige kunstneriske fornyelse i sit arbejdsliv. Min samtalepartner tager sig god tid til at vende tankerne, før han tager fat: ”Det handler nok om at alliere sig med nogle folk, der kan hjælpe én med at putte flere farver på paletten. Det er fedt, når jeg får lov at lave noget med et mere mørkt udtryk, som det f.eks. var tilfældet i musicalen ”Moulin Rouge” for nylig.” Et øjeblik er der tyst i røret, før en nyhed afsløres: ”Jeg kan ikke sige så meget endnu, men i 2025 skal jeg faktisk lave et projekt, hvor jeg overhovedet ikke skal være sjov. Jeg skal foretage et skønt, lækkert, subtilt karakterarbejde, og jeg glæder mig utrolig meget til det,” fastslås det med begejstring.

”Hvis du frit kunne vælge, ville du så helst lave mere seriøse, dybdesøgende film og TV-serier?” vil jeg vide. Svaret kræver ingen betænkningstid: ”Det er i hvert fald et vildt spændende område, for jeg kan skrue ned for alle de knapper, folk tror, definerer Pelle Hebsgaard. Det store ekspressive, komiske udtryk, du ved. Det er så fedt at få lov at lave et karakterarbejde, der nærmest kun ligger i øjnene og i sjælen. Jeg føler, at jeg ret tidligt i min karriere har prøvet stort set alt det, jeg gerne vil, af på scenen, og det er fedt også at få lov til noget andet,” afrunder skuespilleren passioneret.

”Uanset om du spiller musical eller Strindberg, skal der være hjerte og sjæl med i det. Ellers spilder du publikums tid.”

Jeg fornemmer en latent sårbarhed under overfladen og fremdrager en skarpere lup: ”Bliver du begrænset af dit brand som populær musicalkomet?” Pelle Hebsgaard mumler lidt ubestemmeligt som optakt til sin respons. Stemmelejet er med et befriende filterløst: ”Jeg ved det ikke, men jeg er da bange for, at det begrænser mig. Jeg har jo ikke fået det sort på hvidt fra en caster, men jeg er da stensikker på, at der er nogle rigtig fede roller, jeg ikke har fået, fordi jeg har lavet de dér gigantiske kommercielle musicalforestillinger. Det er jo de titler, der dukker op, hvis du googler mit navn. I pressen bliver jeg stadig kategoriseret som musicalstjerne, men jeg betragter mig selv som skuespiller, for det er det, jeg er.”. Hans ord har noget insisterende over sig; som et oprigtigt ønske om at blive set.  ”Er det ikke blot konsekvensen af dine egne karrierevalg? Har du surfet på en overfladisk genre for længe?” udfordrer jeg. ”Nej, den køber jeg ikke,” slår Hebsgaard bestemt igen og sætter trumf på: ”Uanset om du spiller musical eller Strindberg, skal der være hjerte og sjæl med i det. Ellers spilder du publikums tid.” Ordene får lov at hænge i luften mellem os.

teatertegning af skuespiller Pelle Hebsgaard

Tegner: Thyge Cosedis Holting

”Hov, her er vi – sammen!”

”Jeg elsker det moment, jeg kan få med publikum indimellem,” supplerer Pelle Hebsgaard uden stikord, da ekkoet af hans forrige svar har fortonet sig. ”Moment?” studser jeg, hvorefter den empatiske stemme i telefonen forklarer: ”At have publikums åndedræt…. Jeg vælger altid to steder i forestillingen, hvor der skal være noget renhjertet og hvor jeg, efter at jeg har lavet gak, gøgl, sunget, danset og hele salen har grinet, står dér med publikums åndedræt i hånden. Hvor vi alle sammen i salen trækker vejret og holder den samme pause, før vi puster ud igen. Nu trækker vi vejret i fællesskab og vi mærker ”Hov, her er vi – sammen!” Hebsgaards klang er ganske salig, og hans forkærlighed for det sublime øjeblik, i samklang med sit publikum, bliver afsæt for at spore samtalen ind på den aktuelle forestilling: ”Hvordan bryder ”Askepot – The Musical” isen til fremtidens publikum?” spørger jeg og igangsætter en monolog svøbt i fortælleglæde:

”Vi har i hvert fald ikke set noget lignende på dansk grund, tør jeg godt sige. Jeg skal ikke afsløre for meget her to uger før premieren, men forestillingen starter i Copenhagen Fashion Week, hvor jeg spiller den store chefdesigner. Pludselig falder Ella, vores hovedrolle, ud af nutiden og ned i eventyret. Hun må så spille det igennem for at finde ud af, hvem hun er og hvor hun hører til i verden. Vi vender eventyret lidt på hovedet, så den gode fe, som jeg også spiller, f.eks. ikke er særlig god til at trylle. Det er dér, dramatiker Line Knutzon brillerer med manuskriptet. Hun har så kringlet en hjerne, at det er helt vildt. Oven i det har vi så hele det musikalske Rasmus Seebach-univers, som adskiller sig fra alle andre musicals, jeg har lavet. Det kommer til at lyde godt, se lækkert ud, man kommer til at grine, men man kommer forhåbentlig også til at blive rørt. Det er en meget sød historie om at finde sig selv og sin egen vej i verden. Hvis ikke det er højaktuelt for unge mennesker i 2024, så ved jeg ikke…”

Vi vender eventyret lidt på hovedet, så den gode fe, som jeg også spiller, f.eks. ikke er særlig god til at trylle. Det er dér, dramatiker Line Knutzon brillerer med manuskriptet. Hun har så kringlet en hjerne, at det er helt vildt.

”Så det er ikke bare tomme kalorier med kendte navne på plakaten?” indskyder jeg og får straks svar på tiltale: ”Nej, det er på ingen måde en tom skal. Der er dybde og det handler om noget, noget vigtigt.”

scene fra askepot med pelle hebsgaard og Johanne Milland

Pelle Hebsgaard som Den gode fe og Johanne Milland som pigen Ella i “Askepot The Musical” sæson 2023-24. Foto: Morten Rygaard

”Du kan finde dig selv på mange måder”

Pelle Hebsgaards lampeånd Genie i musicalen ”Aladdin” blæste toupeen af den danske teaterbranche i 2013. Agter hans gode fe i ”Askepot – The Musical” at gøre det samme? Hebsgaard ler godmodigt. ”Det er jo en helt anden karakter, så jeg sammenligner dem altså ikke. Den gode fe er en form for fortæller, der skal sørge for, at vores hovedrolle kommer godt igennem eventyret,” begynder han med omhu og fortsætter: ”Min store forhindring er, at Ella, altså Askepot, ikke gider eventyret. Hun vil bare gerne hjem, og hvem kan ikke genkende det? Det er jo altid farligt at skulle gennemgå en udvikling, hvor man skal konfrontere sig selv med fortid, følelser og alt muligt.” Jeg når ikke at afbryde, før den energiske herre tilføjer: ”Den gode fe skal prøve at presse Ella til at finde sig selv. Det lykkes til slut, kan jeg godt afsløre, men ikke på den måde, den gode fe oprindeligt havde planlagt. De finder ud af det sammen, og de bliver begge klogere på livet.” ”Så den gode fe er også en form for hovedperson?” lister jeg ind. Skuespilleren undviger behændigt: ”Du kan finde dig selv på mange måder. Dét er feens opdagelse. Det er ikke nødvendigvis my way or no way. Der er altid en mellemregning.” ”Husker du selv mellemregningerne i dit arbejdsliv?” ”Det ved jeg sgu ikke, Thyge,” replicerer Hebsgaard spontant.   

scene fra Askepot

Pelle Hebsgaard som Den gode fe og Johanne Milland som pigen Ella i “Askepot The Musical” sæson 2023-24. Foto: Morten Rygaard

”Det vi laver på scenen skal være levende”

Telefonseancen nærmer sig afslutningen, og jeg spejder fortsat efter det sårbart tvivlende hos Pelle Hebsgaard: ”Hvad er en scenekunstners største frygt?” Bolden gribes med sikker hånd: ”Jeg tror, at enhver skuespiller frygter den dag, publikum begynder at finde én superkedelig. Den dag, man mister kontakten til dem.” En mørk tone er pludselig at spore hos den garvede teatermand, der i et glimt lader mig ane, hvad der gør ham til mere end en branchevare med mærkaten ”musicalstjerne”; hvad der gør ham til et følsomt, oprigtigt og søgende menneske – til en inderlig skuespiller med en righoldig palet af nuancer, som jeg under ham at få chancen for at påføre den himmel, der reflekteres i det danske teaterlandskabs andedam. Hebsgaard trækker vejret dybt: ”Det vi laver på scenen skal være levende. Nærværet er helt essentielt for mig – at vi er til stede sammen med dem, der sidder i salen. Sådan har jeg det altid uanset genren. Min største frygt er at tabe publikums åndedræt.”

FAKTA:

Pelle Emil Rex Hebsgaard (f. 1988) er uddannet skuespiller fra Den Danske Scenekunstskole i Fredericia i 2011.

PH fik debut som lampens ånd i Aladdin – The Musical (Fredericia Teater 2012 og Operaen 2013), som sikrede ham en nominering til Reumert-prisen for Bedste Mandlige Birolle.

PH har blandt andet medvirket i forestillingen Young Frankenstein, (Fredericia Teater, 2014), hvor han spillede Frederick Frankenstein, og derudover to sæsoner af Tivoli-Revyen Tam Tam (Tivoli, 2014 og 2015) og en række opsætninger på Folketeatret med turné, heriblandt Valhalla – Balladen (2013), Jean de France (2016) og Frøken Nitouche (2016). PH har desuden spillet hovedrollen i ELF – The Musical (Tivoli, 2017), lagt sangstemme og profil til Tommy Seebach i Seebach – The Musical (Det Kgl Teater, 2018) samt medvirket i David Bowie-musikforestillingen Lazarus ligeledes (Det Kongelige Teater, 2022) og musicalen Moulin Rouge (2023). I sommeren 2023 medvirkede PH ydermere i Cirkus Summarum.

Endvidere har PH haft roller i spillefilm som 9. april (2015) og Nattevagten (2023) serier som Bedrag (DR, 2016) samt Mercur og Sommerdahl (TV2, 2017 og 2020). Han har desuden været vært på tv-programmerne Sommerdrømme og Den Store Keramikkamp.

Fra 7. marts – 7 april 2024 kan Pelle Hebsgaard opleves i Askepot – The Musical i Tivolis Koncertsal. Fra april til juni 2024 drager forestillingen på turne i hele landet og spiller i Musikhuset Aarhus, Odeon og Vejle Musikteater. 

Læs mere om Askepot – The Musical og find spillestederne. 

Læs også

Interview med skuespiller Jacob Weble, der spiller med i Line Knutzons “Håndværkerne” på Vendsyssel Teater

Scenens guide: Her kan du se musicals i 2024

vind gavekort til teater

Vind et gavekort på 500 kr. til dit yndlingsteater!

Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsbrev og deltag i konkurrencen om et gavekort på 500 kr. til et teater efter dit valg. Som nyhedsbrevsabonnent modtager du nye artikler og guides fra scenen.dk om aktuelle teateroplevelser. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen.