Silas Holst begyndte som grævling

Silas Holst lagde ud i beskedne roller, men er nu i front for de store musicals herhjemme. Her fortæller han om vejen dertil og de krav, han stiller til sig selv og de musicals, han er med i.

Silas Holst bliver ved med at udfordre sig selv og siger derfor ja til musicalroller, som skræmmer ham lidt, fordi de kræver noget, han endnu ikke kan. Foto: Emilia Therese

Af Signe Ravn

I 2004 var Silas Holst nyuddannet musicalperformer og skrev en liste med tre ting, han ville opnå i sin musicalkarriere.

På listen stod:

  1. Lave “West Side Story”
  2. Danse i Cirkusrevyen
  3. Arbejde på Det Ny Teater i ”Chicago”

Han kunne sætte flueben ud for alle tre punkter i løbet af den førstkommende sæson derefter.

12 år før fik barnet Silas Holst sin debut i Eventyrteatrets opsætning af ”Snehvide”.

”Jeg spillede en flot rolle som Grævling med én replik, så det var en stor ting. Jeg havde den afgørende replik ”Hun trækker vejret”. Det var en flot, flot replik,” smågriner Silas Holst ved mindet.

Midt i 90’erne rykkede han så op i graderne til Privatteatret (det nuværende Bremen, red.) i København, hvor han medvirkede i ”Bugsy Malone” i en ensemblerolle som medlem af en gangsterbande, men:

”Så døde interessen ud for mig i en periode, så skulle jeg kun danse sportsdans og blive verdensmester og brugte al min tid på det.”

Anekdoter om Dirch

Hvis du ikke allerede har gættet det, så er Silas Holst typen, der gennemfører det, han har sat sig for. Så han blev verdensmester. Og danser i Cirkusrevyen.

”Min bonusmor var danserinde på Cirkusrevyen med Lily Broberg og Dirch Passer, så jeg er vokset med anekdoter derfra, og det har for mig altid stået som det ultimative som danser. Jeg vil gerne være ligesom hende.”

Og efter endt uddannelse strøg han så direkte ind i opsætningen af ”Sommer i Tyrol” på Det Ny Teater.

”Så gik det slag i slag derfra. Jeg var heldig, da jeg lavede ”Sommer i Tyrol”, at der kom audition på ”West Side Story” på Fredericia Teater, så tog jeg til audition og fik det, så kom der audition på Det Ny Teater med ”Chicago” og fik det, så jeg havde en sæson, hvor jeg opfyldte alle de drømme, jeg havde. Så måtte jeg sætte nye mål derefter.”

Læs også: ”Musicalekspert: Disse musicals bør du se”

Drømte hemmeligt om en hovedrolle

”Så begyndte jeg i det skjulte at drømme om at få en hovedrolle, det skulle der alligevel gå nogle år med,” erkender Silas Holst.

Faktisk indtil 2013, hvor Det Ny Teaters direktør, Niels Bo Valbro, ringede og spurgte, om Holst ville lave ”Crazy For You”.

”… hvilket var enormt flippet, for vi har en nytårstradition i min familie, vi tog altid i teatret og så en eftermiddagsforestilling, og der var der i ’96-’97 ”Crazy For You” på Det Ny Teater med Thomas Bendixen i hovedrollen. Der pegede jeg på det og sagde: Det dér vil jeg gerne lave! Så ringede Niels Bo Valbro og spurgte, om jeg ville have præcis dén rolle, jeg havde siddet og kigget på (Bobby Child, red.).”

Springet fra ensemble og mindre roller til hovedrolle blev ikke så angstprovokerende, som man måske kunne forestille sig.

”… når man har en hovedrolle, så er man lokomotivet på et tog, så skal man møde på arbejde med en vis portion energi for at få de andre med…”

”Når man går til auditions og ikke bare får jobbet foræret, men går til prøver, anden runde og recall, og ender med at få jobbet, så har nogen taget beslutningen for en, at det, man kan, er er godt nok. Hvis man så smider forfængeligheden væk, så er det et godt udgangspunkt, og det fjernede nogle af de nerver for at synge solo på en scene, at der er nogle, der tror på, at jeg kan.”

Lærte ansvar af Winge Leisner

”Det gjorde mig meget godt for mig at lære ansvar. Jeg har været heldig også at arbejde for Jesper Winge Leisner, der lærte mig, at når man har en hovedrolle, så er man lokomotivet på et tog, så skal man møde på arbejde med en vis portion energi for at få de andre med, indtil da var jeg en flyvsk én, der ikke tog det alt for alvorligt, det var godt for mig at lære det ansvar.”

”For mig handler det ikke om at stå øverst på plakaten, men jeg kan enormt godt lide det ansvar, for jeg er en arbejdshest, når jeg laver en forestilling. Det passer mig godt at skulle anstrenge mig og knokle endnu hårdere, så jeg kommer ind i en zone, hvor det handler om at forbedre og forbedre.”

”Der var en lang årgang, hvor musicals blev set ned på, det var b-arbejde, men det har bestemt ændret sig i takt med, at vi er blevet bedre til at producere dem og fremføre dem,” siger Silas Holst.

Oplev Silas Holst i Nykøbing F. Revyen fra 10. juni til 21. august 2021.

Pakket ind i candyfloss

I hans øjne leverer musical-Danmark virkelig, når det kommer til at udvikle genren og forkæle publikum med stadigt lækrere og vildere opsætninger. En luksus at stå i, siger han og understreger, at musicals i øvrigt kan rumme samme dybde som dramatiske teaterstykker.

”Det er bare pakket ind i en gang candyfloss, som jeg kalder det, som gør det lettere fordøjeligt med sang og dans,” fastslår Silas Holst og nævner som eksempel ”Grease”.

”Folk tænker: Det er bare ”Grease”, men det tager en masse problematikker op; abort, sex før ægteskab, teenageproblemer om at føle sig udenfor og finde sin vej gennem livet. Det er det spændende ved at lave ”Grease” – at rumme de ting og ikke kun gøre det til en gang lyserød bobleplast.”

De mange opgaver har givet ham en indsigt i genren, som han ikke havde som udenforstående.

”Jeg har fundet ud af, hvor hårdt arbejde, det er. Det er det, der provokerede mig i mange år. I skulle satme bare selv prøve det, I skuespillere, der ser ned på det – en ting er, at man skal være dramatisk dygtig, men fortolke følelser i en sang, mens du danser!? Man er smadret efter sådan en forestilling, og man laver det ni gange om ugen. Nu får musicals endelig den respekt, som jeg synes, de fortjener, det er enormt dejligt.”

Musicals giver pause fra hverdagen

”Musicals giver folk en pause fra virkeligheden, og det gør dramatisk teater også, men jeg kan enormt godt lide – når jeg sidder i min garderobe og sminker af – at høre publikum forlade teatret og går og småsynge sangene, så er man lykkedes på sit arbejde. Med alt fra corona, terror, syreangreb, og hvad der ellers er af frygtelige ting, der sker i verden, så bliver jeg enormt stolt af at kunne give folk en pause. Man skal ikke tage fejl, musicals ender som regel lykkeligt med et kæmpe ensemblenummer med strudsefjer, og det gør folk i godt humør, og det er er der brug for, og det er en ære at få lov at være en del af.”

”Der er altid nogen, der ser det første gang, og dem skal man ikke give en oplevelse af lyserød pyntedukke – folk skal gå derfra og tænkte: Hold da kæft, det vidste jeg ikke, at musicals kunne!”

Silas Holst er i den, for folk i underholdningsbranchen, så privilegerede situation, at han har arbejde et par år frem. Alligevel understreger han, at han aldrig vil køre den hjem på rutinen.

”Man skal blive ved med at genopfinde sig selv, ellers bliver det gentagelser, og det lugter lidt for meget af død,” fastslår han og fortæller, at han derfor gerne siger ja til roller, der på forhånd skræmmer ham lidt, fordi de kræver noget, han endnu ikke kan.

”Jeg kan godt lide, når man er så heldig at få en hovedrolle, at der er substans i den. En udvikling, man skal igennem. Hvis der både er scener, hvor karakteren græder, griner, kæmper og bliver lykkelig, så når man paletten rundt, og det skal der være, før jeg vil sige ja. Noget kød på drengen.”

”Man forpligter sig også til, at man laver musicals, som er relevante, som kan noget, og ikke bare er lyserød candyfloss, for så rammer man ned i fordommene om, hvad musical er. Der er altid nogen, der ser det første gang, og dem skal man ikke give en oplevelse af lyserød pyntedukke – folk skal gå derfra og tænkte: Hold da kæft, det vidste jeg ikke, at musicals kunne!”

Læs også: “Kim Ace Nielsen er arbejdshesten, der elsker musicalernes høje krav”

Silas Holst og Mathilde Norholt holder om hinanden

Silas Holst og Mathilde Norholt i One And Only Musical Teaters opsætning af musicalen “Dirty Dancing”. Foto: Miklos Szabo

Siger ja til det, der skræmmer

Et af de foreløbige højdepunkter for Silas Holst var rollen som Ældste Price i ”Book of Mormon”, som han havde set på Broadway, men aldrig havde forventet ville finde vej til en dansk scene. ”Jeg døde af lykke, da den audition landede i min turban, for så var der en chance for at få rollen.”

Fire sangprøver senere var beskeden, at rollen var hans, hvis han gik til sangundervisning i et år. En rolle, der vel at mærke var hængt op på solid komisk timing og krævende sange – ikke dans.

”Det var skræmmende, for hvis det går galt med sangen, så har man ikke otte dansesoloer til at hive publikum med på resten af turen. Det var meget nøgent, men en af de fedeste ture, for jeg lærte så meget nyt.”

Derfor har Silas Holst også for nyligt sagt ja til en, endnu hemmelig, rolle på Det Ny Teater i 2022, som han ”altid har været enormt bange for at skulle lave”, men alligevel takkede ja til, fordi; ”det er godt at blive ved at gøre sig selv bange. Det er en ting, jeg aldrig ville have sagt ja til for et par år siden, men hvis jeg skal nå det, er det nu. Jeg er ret bevidst om, at jeg [i forhold til de store danseroller] har en udløbsdato,” forklarer Silas Holst.

”Om et par år stopper man med at være førsteelskeren på 16 år, så dum er Danny Zuko jo heller ikke, at han er gået gymnasiet om i 16 år!”

”Næste gang jeg fylder noget stort, fylder jeg 40, og jeg er opmærksom på, at [den del af] min karriere slutter, inden det bliver patetisk. Helt fysisk er det en udfordring, at min krop ikke bliver yngre, der går ikke 10 år, før den ikke kan, der går nok heller ikke fem. Jeg er meget bevidst om at nå at suge til mig.”

Læs også: ”Sebastian Haynes: Min scenedebut”

Opfinder sig selv på ny

Bare rolig, Silas Holst har ikke tænkt sig at stoppe med at spille musicals.

”Jeg har ikke et behov for at spille dramatisk teater, det har aldrig tændt mig. Jeg kan godt lide kombinationen i musicals, fordi det gør folk i godt humør. Om et par år stopper man med at være førsteelskeren på 16 år, så dum er Danny Zuko (”Grease”-karakteren, red.) jo heller ikke, at han er gået gymnasiet om i 16 år! Det er ikke med vemod eller andet, det er bare en ny måde at opfinde sig selv på. Så bliver jeg til faderen eller den sjove bager, eller hvad der nu ligger på den anden side.”

Til den tid kan han sætte nye mål. Ambitionerne og arbejdsdisciplinen forbliver den samme.

”Det lyder absurd, for man laver 200 forestillinger af den samme, men der altid en ny energi, for det er nye mennesker i salen, og folk har betalt det samme, så de skal have det samme show. Jeg er træt i dag og markerer bare – det er der ikke noget, der hedder, uanset hvor smadret man er!”

”Jeg havde samme mentalitet, da jeg stod i fjerde række. Det er noget med at sætte pris på at være heldig at have sit drømmejob. Det kommer helt naturligt, at jeg har lyst til at give 280 procent hver aften, for jeg kan godt lide at optræde. Min arbejdsdag er rimelig komprimeret, når forestillingen først kører. Andre mennesker arbejder syv timer på kontor hver dag, jeg komprimerer det til tre timer, men skal udrette lige så meget. Den dag jeg ikke kan ramme [det], skal jeg finde på noget andet at lave, og der er jeg gudskelov ikke nået til endnu.”

 

I sæson 2020/21 kunne Silas Holst opleves i ”Dirty Dancing The Musical” i Scandic Falkoner på Frederiksberg og i Musikhuset i Aarhus og i 2022 i genopsætningen af ”Den skaldede frisør”.

Silas Holst medvirker i Nykøbing F. Revyen fra 10. juni til 21. august 2021.

Silas Holst er forfatter til bøgerne ”For enden af regnbuen”, ”Silas – helt ærligt” og ”Silas – Bag dansen” og holder desuden foredrag om mobning og moderne familier. Derudover er han indehaver af danseskolen Dansestudie.dk.

Læs også

”5 hurtige til Maria Lucia”

”Revyekspert: Her er mine favoritter”

”Julie Steincke: Revyen gjorde mig mere dansk”

Få scenekunst direkte i din indbakke

Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsbrev og få direkte besked om nye artikler, videoer, guides m.m. på sitet, og bliv opdateret om alle de forestillinger, der spiller netop nu.