Af Thyge Cosedis Holting, teaterskribent og –tegner, udgivet juni 2023
”Teater skal underholde, for ellers påvirker det os ikke. Dog er det ikke det samme som at få publikum til at grine. Teater skal ikke være underholdning men det skal underholde; skabe medrivende oplevelser, vi påvirkes af.”- Steen Stig Lommer
Grønnegårds Teatret i København har siden 1982 leveret charmerende klassikeropsætninger, der træfsikkert rammer de sommerlette lattermuskler. I dagslyset, under sommerskyer med varierende tyngde, opstår en samhørighed mellem scene og publikumsrækker. Sammen går vi på komedie i Odd Fellow Palæets smukke have, når madkurvens indhold er udryddet og forventningens glæde indfries: en god historie, fejende flotte kostumer og talentfulde skuespillere i forrygende samspil. Således er der lagt op til sommersucces, når teatret, d. 28. juni 2023 har premiere på Molières komedie ”Den Gerrige” med skuespiller Karen-Lise Mynster i titelrollen som rigmanden Harpagon.
Da jeg ringer teaterchef Steen Stig Lommer op, forventer jeg en hyggelig samtale om glæden ved komedieteater. At det er en venlig mand, jeg får i røret, er åbenlyst. Stemmen er imødekommende, refleksionslysten stor og latteren sidder løst. Samtidig er det en dyb, faglig seriøsitet, der karakteriserer Lommers tilgang til Grønnegårds Teatrets virke og visioner.
Lige nu står de røde bænke tomme, men fra d.28. juni bliver der fyldt op i Odd Fellow Palæets have med publikum, når Grønnegårds Teatrets sommerforestilling “Den Gerrige” spiller. Foto Credit: Grønnegårds Teatret
”Klassikeren siger noget om, hvordan vi er som mennesker”
”Hvad er det ved netop klassikeren, der fænger publikum sommer efter sommer, uanset om dramatikeren hedder Shakespeare, Molière eller Holberg?” lyder mit indledende spørgsmål.
Humoren klæder simpelthen udendørsformatet godt …”
”Glæden ved at se publikum have en fest og hygge sig har en helt enorm betydning for os som teater. Grønnegårds Teatret er jo grundlagt i sommeren 1982 på en Holberg-tradition. Vi går dermed decideret efter komedien,” begynder Steen Stig Lommer og uddyber: ”Der er en grund til, at en dramatisk tekst bliver en klassiker. Klassikeren siger noget om, hvordan vi er som mennesker. Den er skrevet på en begavet måde, af en begavet dramatiker og forhåbentlig spillet sådan, at den hører til i vores tid med øje for et moderne publikum. Der er mange måder at gribe klassikere an på i dag, og det er ikke vores ærinde at stå på scenen i jakkesæt og være mystiske. Vi forholder os til oplægget på en moderne måde. Det må ikke blive gammeldags, men det må absolut gerne være klassisk ift. f.eks. stilen i kostumerne,” afslutter Lommer med selvfølgelighed.
”I lover, i jeres pressemateriale, publikum en underholdende teateraften,” fortsætter jeg. ”Hvad er det med Grønnegårds Teatret og humoren?” Min samtalepartner har en refleksion på rede hånd:
”Humoren klæder simpelthen udendørsformatet godt, men jeg vil gerne forklare begrebet ”underholdende”. En dramatiker som William Shakespeare vidste godt, at der efter 20 minutter, hvor de første 400 mennesker er blevet slået ihjel på scenen, bør komme et klovnenummer. Publikum skal også have noget andet, for man kan ikke holde ud at se på noget, der udelukkende er tragisk. Så kommer det til at stå i vejen.” Han holder en kort tænkepause og tilføjer med eftertryk: ”Omvendt må en komediefigur jo aldrig blive en tom skal. Det skal altid bunde i noget alvorligt, ellers griner jeg ikke.” Jeg nikker for mig selv med tanke på den glade og triste teatermaske. Modsætninger og forudsætninger i forening.
Tegner Thyge Cosedis Holting
Få hele landets teater i din indbakke
Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsmails og modtag e-mails fra Scenen.dk om aktuelle teateroplevelser i hele Danmark. Du kan til enhver tid afmelde dig ved at klikke nederst i nyhedsmailen. Læs
privatlivspolitik.
”Det skal være en fest og en fornøjelse”
Steen Stig Lommer er uddannet skuespiller i 1984 og har siden spillet et bredt repertoire på teatret, i TV og på film. I 2001 spillede han narren Feste i Grønnegårds Teatrets opsætning af Shakespeares komedie ”Helligtrekongersaften” og siden 2003 har han været teatrets chef. ”Hvad var din ambition for Grønnegårds Teatret, da du tiltrådte, og hvad er ambitionen i dag?” spørger jeg nysgerrigt.
Jeg tror på, at det skal være en fest og en fornøjelse at spille herinde. Vi er udendørs, det er sommer og skuespillerne skal ikke kun føle, at de er på arbejde. Det skal også være hyggeligt.”
”Jeg ville ikke revolutionere noget, for selve grundtanken og traditionen bag Grønnegårds Teatret vil til evig tid ikke fejle noget, set fra mit perspektiv.” Hans ord falder med sikker røst. ”Dog skal traditionen stadig udvikles, så den matcher den tid, vi er i. Jeg går ind for kvalitet. Gennem årene er f.eks. kostumerne og scenografierne herinde blevet større og flottere. Vi kan ikke lave store sceneskift eller lyseffekter, fordi vi spiller udendørs. Der er en masse ting, vi ikke kan, men det vi kan, kan vi gøre en masse ud af. I 2011, i Holbergs ”Henrik og Pernille” var 1700-tals kostumerne blevet så voluminøse, at de måtte rettes til bare et par dage før premieren. Skuespillerne kunne simpelthen ikke kommer ind og ud af scenen.” afrunder Lommer fornøjet. ”Hvordan er man en god teaterchef?” supplerer jeg.
”Bare jeg vidste det,” udbryder den erfarne teatermand spontant, men deler alligevel sin personlige opskrift: ”Mit udgangspunkt er at være skuespiller. Først og sidst føler jeg mig meget privilegeret over både at kunne spille og være chef. Som chef skal jeg finde en god instruktør, og sammen skal vi gøre os umage med at finde gode skuespillere, der fungerer godt sammen også socialt,” forklarer min samtalepartner passioneret. ”Jeg tror på, at det skal være en fest og en fornøjelse at spille herinde. Vi er udendørs, det er sommer og skuespillerne skal ikke kun føle, at de er på arbejde. Det skal også være hyggeligt.” Hans veneration for sine skuespillere er uomtvistelig. ”Jeg har ganske få gange oplevet at have et skuespillerhold, der ikke hyggede sig sammen. Så prøver jeg at løse det og selv at bidrage med det gode humør.” Jeg aner, at Lommer, som chef og kollega, besidder en velgørende medmenneskelighed.
Fra venstre Kevin Eagle, Mathias Flint, Christiane Gjellerup Koch, Patrick Bauricther og Lukas Toya i en scene fra Holbergs komedie “Maskerade” sommeren 2022. Foto: Bjarne Stæhr
Teatersal under sommerhimlen
Teaterchefen spiller selv med i årets opsætning af ”Den Gerrige”. Jeg spekulerer; er der mon særlige skuespiltekniske udfordringer forbundet med at medvirke i en udendørsteaterforestilling?
”Det er jo altså instruktøren, der spørger mig, om jeg har lyst til at spille med.” fastslår Steen Stig Lommer lunt, før han svarer: ”Som skuespiller er det hårdt at prøve uden for i seks timer, men ellers gør vi det samme, som spillere i Grønnegårds Teatret, som du gør alle andre steder. Du forholder dig til salen, men her skal du bare tænke over nogle andre omstændigheder – er der ekstra vind i aften, er publikum lidt regnvåde osv.” Samtalen drejes dernæst i retning af sprogets vigtighed i Grønnegårds Teatrets klassikeropsætninger, samt af de mange unge skuespillere, der er debuteret på scenen under den åbne sommerhimmel.
”Som teater giver vi de unge spillere nogle udforinger, når de pludselig skal spille klassisk komedie. De lærer jo også at mestre sproget herinde. Man skal kunne høre, hvad der bliver sagt, uden alt for mange flade a’er. Vi skal være lidt konservative ift. det sproglige, for det kræver klassikerne, men der synes jeg nu, at vi holder en god balance mellem respekten for teksten og den nødvendige bearbejdelse, vores tid kræver,” konstaterer Lommer.
Først og fremmest skuespiller
”Hvad er det bedste ved at være sin egen teaterchef?” forsøger jeg efterfulgt af en lang stilhed i den anden ende af røret. ”Det har jeg aldrig tænkt på” siger Steen Stig Lommer tankefuldt og uddyber intenst: ”Jeg er først og fremmest skuespiller – en skuespiller, der så også er chef. Når jeg går til prøve, eller vi er i en spilleperiode, er jeg skuespiller. Jeg kan nemt være chef ti minutter senere, hvis der skal tages hånd om et eller andet ledelsesmæssigt. Jeg har ikke problemer med at skille de to ting ad.” Diktionen er klokkeklar, tonen afdæmpet men dog skarp. Jeg forsøger mig med en morsomhed for at lette stemningen: ”Skal Grønnegårds Teatrets chef også helst være vejrprofet?”
”Nej, du skal have is i maven. Jeg kigger ikke på vejrudsigter i vores spilleperiode, og jeg går ikke og er sur og bekymret, før vi står der.” Lommers ord falder fortsat med seriøsitet, men pludselig lysner det: ”Jeg tager stilling til tingene, som de opstår, hvis vi skal have en pause i en forestilling eller lignende, men vi budgetterer kun med tre aflysninger om året og det er meget sjældent, at vi faktisk må aflyse. For mig er en god sommer i Grønnegårds Teatret et sammensurium af dejligt vejr, mange glade mennesker og et hold, der har en fest med at spille. Jeg glæder mig også til denne sommer. Du må selvfølgelig spørge andre, om det er sandt, men jeg mener selv, at jeg er god til at være positiv.” Jeg fornemmer, at min samtalepartner har ganske ret i sin antagelse.
Oplev skuespiller Karen-Lise Mynster i Moliére komedien “Den Gerrige” på Grønnegårds Teatret denne sommer. Foto: Per Morten Abrahamsen
En klog beslutning
”Sæt nogle ord på forestillingen ”Den Gerrige” af Molière, som er på plakaten i år? Hvorfor er denne komedie relevant i år 2023?”. Steen Stig Lommers svar kræver ingen betænkningstid: ”Det er en fordi, den handler om penge, men også om, at penge ikke må overtage livet. For hovedfiguren Harpagon bliver det jo en besættelse og en sygdom. Penge må aldrig blive så vigtige, at balancen ryger. Vi skal holde en balance med alt her i livet. ”Den Gerrige” er mere farcepræget og knapt så sprogligt elegant, som de komedier Molière har skrevet på vers, men den er bestemt godt skruet sammen ift. plottet. Jeg spillede selv med i ”Den Gerrige” på Det Kongelige Teater i 2011, Folketeatret spillede den i 2020, og nu laver vi den,” lyder det fra teaterchefen.
Vi har valgt Karen-Lise Mynster, fordi hun er vanvittig dygtigt og vanvittigt sjov. Der er ingen overlagt kønsdebat i det, for det egner det sig ikke til.”
Mit afsluttende spørgsmål har jeg set frem til at stille: ”Du og instruktøren Madeleine Røn Juul har valgt skuespiller Karen Lise Mynster til rollen som rigmanden Hapagon. Er det et indspark i kønsdebatten? Er Grønnegårds Teatret blevet woke?”.
Lommers stemme strømmer mig i møde som en mild og dog målrettet sommerbrise, da han sætter samtalens velturnerede punktum: ”Det er der nok flere, der vil spørge om, men nej – det er ikke et indspark i kønsdebatten. Vi har valgt Karen-Lise Mynster, fordi hun er vanvittig dygtigt og vanvittigt sjov. Der er ingen overlagt kønsdebat i det, for det egner det sig ikke til. Hvis det gjorde, var det ok, men at vi har valgt Karen-Lise Mynster til den rolle, er slet og ret en klog beslutning. Hun er fantastisk i såvel det alvorlige som det sjove rollefag. Så kort kan det siges. Igen: Jeg er en stor tilhænger af kvalitet!”.
Foto: Robin Skjoldborg
FAKTA:
Steen Stig Lommer (født 1960) er uddannet fra Statens Teaterskole i 1984, og har sidenhen gjort sig bemærket på både teaterscenen, i TV og på film.
På teatret har han bl.a. medvirket i Molières Den Gerrige (2011) og musicalen West Side Story (2022) på Det Kgl. Teater, Ingen møder nogen (2010), Udsøgt smerte (2013) og I love Dick (2019) på Husets Teater samt Ansigtet mod væggen (2008) og Under is (2009) på Cafe Teatret, hvoraf sidstnævnte indbragte ham Teaterpokalen. På Teatret ved Sorte Hest har Lommer bl.a. medvirket i den anmelderroste Mens vi venter på Godot (2020 og 2022). Siden 2003 har Lommer været chef for Grønnegårds Teatret, hvor han har stået på scenen i bl.a. De lystige koner i Windsor (2014), Jeppe på bjerget (2016) og Don Ranudo (2017).
På TV har Steen Stig Lommer bl.a. medvirket i serierne Edderkoppen (2000), Ørnen (2004-2006) Mercur (2017) og Carmen Curlers (2022). Desuden spillede han med i julekalenderne Alletiders Nisse (1995) og Julestjerner (2012)
På film har man kunnet opleve Steen Stig Lommer i bl.a. Drømmen (2006), De forbandede år (2020) og Opgøret – de forbandede år 2 (2022).
Fra 28. juni – 26. august står Steen Stig Lommer på scenen i Grønnegårds Teatrets opsætning af Moliéres komedie Den Gerrige, instrueret af Madeleine Røn Juul.
Læs også de her
Interview med instruktøren bag “Ragnarok” Heinrich Christensen.: “Det skal helst være umuligt”
Guide: “Royale teateroplevelser”
Få scenekunst direkte i din indbakke
Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsbrev og modtag nye artikler og guides fra scenen.dk om aktuelle teateroplevelser. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen.