Sune Kofoed: “Man skal finde sin indre stalker frem”

Hvad sker der, hvis en skuespiller bliver syg og ikke er i stand til at spille sin rolle? Scenen har mødt skuespiller Sune Kofoed, der er understudy på Det Kongelige Teaters "Hobbitten". Læs med, når han fortæller om, hvordan en understudy arbejder.

Scenen har spurgt skuespiller Sune Kofoed, hvordan en understudy arbejder. Foto: HEIN Photography

af Pernille Egebæk Vadstrup, udgivet maj 2022

I maj- og junimåned kan du kun måske opleve skuespiller Sune Kofoed i Det Kongelige Teaters udendørsforestilling Hobbitten ved Moesgaard. Sune er understudy. Derfor ved han heller ikke helt selv, om eller hvornår han skal stå på scenen. Som understudy er det hans job at forberede sig til en rolle i tilfælde af, at skuespilleren, der normalt spiller rollen, ikke er i stand til det pga. sygdom eller andre uforudsigelige omstændigheder. Men hvordan er det at arbejde som understudy? Det har Scenen spurgt skuespiller Sune Kofoed om.

Få scenekunst direkte i din indbakke. 

Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsbrev og modtag nye artikler og guides fra Scenen.dk om aktuelle teateroplevelser. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen.

Går 2 meter bag skuespilleren

Sune var også understudy, da Hobbitten spillede i Ulvedalene i foråret 2021. Han kan derfor let beskrive en arbejdsdag, selvom prøverne på Hobbitten ikke er gået i gang endnu, på det tidspunkt Scenens interview finder sted. “En typisk arbejdsdag for en understudy, er at terpe, terpe, terpe. Køre replikker igennem så man lige er sikker på, at man kan huske dem. Hvis der er flere understudies på, øver man gerne scener sammen.”

Sune er én ud af i alt syv understudies på Hobbitten. Det er hans arbejde at forberede sig til de fire roller; Gandalf (Kasper Leisner), Balin (Peder Holm Johansen), Bard (Martin Bo Lindsten) og Fili (Aleksander Mayah Larsen). ”Under prøverne til forestillingen sidder man typisk og kigger på alt, hvad ens rolle/skuespillerkollega laver, skriver det ned i manus, så man kan kigge på det derhjemme og helst også lige komme op og prøve det på selve dagen. Specielt hvis der er noget koreografi, stagefight osv…”

Scene fra Hobbitten i Ulvedalene

Sune er understudy for skuespillerne Peder Holm Johansen, Martin Bo Lindsten og Aleksander Mayah Larsen. Alle tre her med dværgdukker i en scene fra Hobbitten, hvor Signe Egholm Olsen spiller den tapre hobbit Bilbo Sækker. Foto: Mikos Szabo

”Det er lidt stalkeragtigt, når man nærstuderer dem gennem scenerne. Man skal finde sin indre stalker frem

Når der øves enkelte scener, tilbydes Sune af og til at gennemgå scenen, hvor han går 2 meter bag den faste skuespiller. ”Det er lidt stalkeragtigt, når man nærstuderer dem gennem scenerne. Man skal finde sin indre stalker frem“, griner Sune. ”Jeg prøver også at komme på så mange gange som muligt i prøveperioden. Så jeg ligesom har været igennem det hele fysisk og har spillet sammen med de andre roller.

Hobbitten er en fysisk krævende forestilling med tunge dukker, fægtekampe og planlagte eksplosioner. Prøverne er lange, og hvis en af de faste skuespillere har brug for en tiltrængt pause, kan Sune let træde til og aflaste. Han overtager gerne rollen under prøverne. Det giver samtidig også Sune mulighed for at gennemøve scenerne. Sandsynligheden for, at Sune skal overtage en andens rolle for en aften, er ifølge ham stor. Så det er altafgørende, at han er klædt godt på til rollen. Efter premieren er der gennemspilninger udelukkende med understudies. Her får de øvet scenerne igennem iført kostume, gennemøvet koreografier og mærket lyset og lyden på scenen.

Læs også vores artikel “Teater i Ulvedalene – et historisk rids”

Scene fra Hobbitten i Ulvedalene

Scene fra Det Kongelige Teaters opsætning af Hobbitten i Ulvedalene i foråret 2021. Foto: Miklos Szabo

Jobbet som understudy er lærerigt

Ifølge Sune bør alle skuespillere prøve at være understudy og følge en anden skuespillers arbejde. Han lærer selv en masse ved at kigge på de andre skuespillere øve på scenen. ”Man bliver vanvittig imponeret og inspireret af at kigge på sine medspillere. Det er et privilegium bare at observere og få penge for det” siger Sune grinende, og fortæller derefter, at han sætter stor ære i det arbejde, det kræver at være en dygtig understudy.

“Det bedste ved at være understudy er helt klart at følge ens kollegas skabelsesproces.”

Sune fortæller, at der er et godt kollegialt samarbejde mellem ham og den faste skuespiller, som han er understudy for. Sunes arbejde er meget observerende. Derfor kan skuespilleren med fordel bruge Sune, hvis han vil vide, hvordan scenen fungerer udefra. “Det bedste ved at være understudy er helt klart at følge ens kollegas skabelsesproces. Jeg elsker at se de små bitte detaljer, der dukker op hver dag til prøver. Nogle gange uden at min kollega ved de opstår. Jeg forelsker mig fuldstændigt i det, de skaber og elsker at få lov til at tage deres måde at udtrykke sig på.

Læs også artiklen “Teaterredaktør: Derfor spiller Det Kongelige Teater i Ulvedalene”

Kasper Leisner og Signe Egholm Olsen i Hobbitten

Kasper Leisner og Signe Egholm Olsen som henholdsvis Gandalf og Bilbo Sækker. Foto: Miklos Szabo

Tricket er at tilgive sig selv

Når forestillingen har haft premiere, har en understudy som udgangspunkt ”fri”, fortæller Sune. Efter premieren er det en understudys vigtigste opgave at holde rollen ved lige. Uden de daglige prøver med kollegerne, kan man nemt komme længere og længere væk fra rollen.

Senere i forløbet bliver det mere ensomt, fordi man egentlig kun kan øve derhjemme, når forestillingen har haft premiere. Jeg tager typisk ud og ser forestillingen 2 gange om ugen for at huske og se om ens kolleger har fundet på noget nyt. Jeg sidder tit og hvisker replikkerne igennem, mens min skuespiller siger dem på scenen for at mærke, om jeg nu også kan det hele.”

”… og så huske mig selv på, at det sgu er lidt Rock and Roll og sejt at gå på foran 3000 mennesker uden det store sikkerhedsnet.”

Til gengæld skal Sune være forberedt på at få ”telefonopkaldet”, der betyder, at han skal overtage rollen dén aften. Når det sker, er der nerver på forklarer Sune. På det tidspunkt har forestillingen spillet flere gange foran et live publikum, men for ham føles det som en premiereaften. Det er præmissen for en understudy, at man pludselig kan blive kastet ind på scenen. Derfor er det vigtigt at sige til sig selv, at der naturligvis kan ske fejl. “Det er helt ok at spille sin rolle med det, man selv har som skuespiller. Men jeg tilgiver også mig selv på forhånd, hvis der ryger en replik eller to. Sune vil på trods af sin store forberedelse til rollen aldrig kunne lave samme skuespilpræstation, som den faste skuespiller.

”Tricket er at tilgive sig selv. Når jeg spiller denne rolle, så lyder han som mig og stemmen er min – man gør rollen til sin egen. Så er det lidt nemmere at stå på scenen. Og så huske mig selv på, at det sgu er lidt Rock and Roll og sejt at gå på foran 3000 mennesker uden det store sikkerhedsnet.”

Hvis du ser Hobbitten en aften, og en skuespiller pludselig er blevet syg, så kan det være, at du er så heldig at opleve Sune på scenen. For på trods af eventuelle småfejl på scenen, så vil Sune redde forestillingen og dermed forhindre at skuffe et forventningsfuldt publikum.

Skuespiller Sune Kofoed

Sune Kofoed er skuespiller og har bl.a. medvirket i DR1’s dramaserie Borgen sæson 2, hvor han spillede rollen som Kalle. Til sommer er Sune Kofoed understudy i Det Kongelige Teaters sommerforestilling Hobbitten, der spiller fra d.20. maj – 25 juni 2022 ved Moesgaard i Aarhus.

Derudover medvirker Sune i Teater V’s børneforestilling ”Karius og Baktus”, som spiller d. 18. oktober – 6. november 2022.

Læs mere om Sune Kofoed

Følg Sune Kofoed på Facebook og Instagram

 

ARTIKLER DU OGSÅ VIL KUNNE LI

“Min scenedebut: Signe Egholm”

“Teater i Ulvedalene – et historisk rids”

Hobbitten i tal: Vidste du det?

Få scenekunst direkte i din indbakke. 

Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsbrev og modtag nye artikler og guides fra Scenen.dk om aktuelle teateroplevelser. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen.