Teater i Ulvedalene – et historisk rids

”Hobbitten” er langt fra den første forestilling i Ulvedalene. Men hvad er historien bag det udendørs spillested? Scenen.dk giver dig et hurtigt overblik her.

Foto: Thomas Sjørup

Af Signe Ravn

Når Det Kongelige Teater indtager Ulvedalene for at spille sommerteater, så fortsætter teatret en årelang tradition for teater i Dyrehaven.

Det Kongelige Teaters opsætninger i Ulvedalene

Her er de forestillinger, som Det Kongelige Teater har spillet i Ulvedalene:

  • 1996 – Elverhøj
  • 1998 – Der var engang
  • 2000 – Aladdin
  • 2003 – Ivanhoe
  • 2006 – Thor
  • 2010 – De tre musketerer
  • 2013 – Robin Hood
  • 2016 – Kong Arthur
  • 2018 – Røde Orm
  • 2021 – Hobbitten
  • 2023 – Ragnarok
  • 2025 – Snedronningen – læs mere her 

Traditionen grundlagt i 1910

Faktisk er det 110 år siden, at der første gang blev spillet teater i Ulvedalene.

Det var i 1910, hvor Öehlenschlägers ”Hagbart og Signe” blev sat op med premiere den 10. juni, og herefter sørgede Ulvedalsteatret for, at der var friluftsteater i Ulvedalene frem til 1949. Det var en række prominente folk, herunder maler J.F. Willumsen, der i Komiteen for Dyrehavsspil fik sat gang i teatret, som dog i høj grad blev tegnet af skuespiller Adam Poulsen og Politikens redaktør, Henrik Cavling.

Adam Poulsen ville gerne udviske standsforskellene mellem publikum, som var meget tydelige i de traditionelle teatersales opbygning, og samtidig ville han skabe teater, som var billigt at løse billet til. Teatret i Ulvedalene skulle være for folket.

Det skriver han i sine erindringer fra 1941: ”[…] Friluftsscenen, den er vor! Alt dette arbejde er sat i Værk for at indføre os i Kunstens skønne Verden; og spillet under aaben Himmel midt i den sommerlige Natur, hvor meget stærkere virker det ikke ind på os herude – langt mere end i en Teatersals lumre Rum […]

Læs også: “Hobbitten i tal: Vidste du det?”

Publikumssvigt og råddent materiel

I årene op til lukningen i 1949 havde teatret svært ved at tiltrække publikum, og en skovridder omtalte i 1947 teatrets rådne materiel, som i kombination med manglende billetsalg tog livet af teatret.

Det blev daværende skuespilchef på Det Kongelige Teater, Birgitte Price, der genoplivede Ulvedalene med en opsætning af ”Elverhøj” i 1996. Det skete i et samarbejde med Lyngby-Taarbæk Kommune og Kulturby 96.

Forestillinger med gennemslagskraft

Ifølge Berlingskes teaterredaktør, Jakob Steen Olsen, har repertoiret i de år ændret sig fra at være forestillinger, som naturligt allerede var i Det Kongelige Teaters repertoire, til at være forestillinger skrevet direkte til Ulvedalene og gerne på grundlag af for eksempel romaner, der allerede har bevist at have en stor ”drengebogsagtig gennemslagskraft”.

””Hobitten” har en roman som udgangspunkt, som i andre medier har haft en voldsom gennemslagskraft, blandt andet i jeg ved ikke hvor mange film,” forklarer Jakob Steen Olsen.

”Hobitten” bygger på J.R.R. Tolkiens roman, og ”Ringenes Herre”-bøgerne er solgt i ca. 150 millioner eksemplarer, og filmtrilogien ”Ringenes Herre” indtjente 3 milliarder dollars på verdensplan. Således ved teatret, at der alt andet lige er en stor forhåndsinteresse for forestillingsvalget.

Læs også: “Teaterredaktør: Derfor spiller  Det Kongelige Teater i Ulvedalene

Også teater i Ulvedalene i 2022

Det Kongelige Teater har indgået en seksårig aftale med Lyngby-Taarbæk Kommune, der betyder, at teatret kan præsentere teater i Ulvedalene hvert andet år mod tidligere hvert tredje. Aftalen sikrer, at der som minimum er teater i Ulvedalene også i 2022.

Jakob Steen Olsen vurderer i artiklen ”Teater i Ulvedalene – Det siger teaterredaktøren”, at tiltrækningskraften ved Ulvedalene er blandingen af teater og natur – en hyggelig skovtur kombineret med kultur i form af en teaterforestilling. Det Hanne Agersnap, formand for

Og netop den blanding har tilsyneladende også været afgørende for Kultur- og Fritidsudvalget i Lyngby-Taarbæk Kommune. I forbindelse med indgåelsen af den seksårige aftale, udtalte daværende udvalgsformand Hanne Agersnap nemlig i en pressemeddelelse:

“… Den kunstneriske kvalitet og de smukke omgivelser i Dyrehaven er altid en fantastisk totaloplevelse – hvor natur og kultur går op i en højere enhed. Jeg er derfor glad for, at vi er kommet i hus med en samarbejdsaftale, der gør, at vi får mere teater til kommunen.”

Andre eksempler på udendørsteater

Jakob Steen Olsen minder om, at der findes udendørsteater mange steder i Danmark. Både amatørforestillinger i form af egnsspil og professionelle teatre, hvor han fremhæver følgende:

Hamletscenen i Helsingør: ”Bruger også rammen, der i forvejen findes, til at kaste glans over kunsten.”

Grønnegårdsteatret: ”Det er jo bymiljø, hvor man spiller særligt repertoire, der spiller sammen med rokokobygningerne, og det er en lang og vedholdende tradition.”

Læs også vores guide “Teater under åben himmel”

 

Kilder: Adam Poulsen: ”Glimt fra et Liv paa Rejse”, København, 1941. Christina Bernsen: ”De skrå brædder i Ulvedalene”, IN: Teater1, nr. 58, februar 1992. Christina Bernsen: ”Friluftsteatret i Ulvedalene”, IN: ”Elverhøj i Ulvedalene. Dyrehaven”, Greens Forlag 1996. Anne Rasmussen: ”Heltens rejse”, speciale, Københavns Universitet, 2008.

Artikler du også vil kunne li

Interview med teaterredaktør Jakob Steen Olsen: “Jeg sidder ikke og flæber i teatret!”

Interview med skuespiller Signe Egholm Olsen

Sune kofoed hobbitten

Interview med skuespiller og understudy på Hobbitten – Sune Kofoed: “Man skal finde sin indre stalker frem”

 

Få hele landets teater i din indbakke

Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsbrev og modtag emails fra Scenen.dk om aktuelle teateroplevelser i hele Danmark. Du kan til enhver tid afmelde dig ved at klikke nederst i nyhedsbrevet.