Børneteater: Disse børneteatre skal du holde øje med vol. 2

Scenen.dk har bedt aktører indenfor børneteatret herhjemme om hver især at anbefale et børneteater, som, de mener, er værd at holde øje med. Læs anbefalingerne her.

En af anbefalinger er børneteatret Gazart. Her er en scene fra deres forestilling "Græsgrøn". Foto: Søren Meisner

Next Door Project

Kunstnerisk leder Ingrid Tranum Valásquez

Anbefalet af Mie Brandt, kunstnerisk leder af teatret Zeppelin

Ingrid Tranum Valásquez i forestillingen ”Sorgfugl”.

Ingrid Tranum Valásquez i forestillingen ”Sorgfugl”. Foto: Per Morten Abrahamsen

”Jeg vil gerne anbefale Next Door Project; deres forestillinger ligger i feltet drama og dans/fysisk udtryk. De tager fat i store emner i øjenhøjde, som for eksempel flygtninge, ensomhed, sorg, corona-isolation, kolonialisme og meget andet.”

”Deres forestillinger er altid enkle og tydelige, man mærker dybden og det grundige forarbejde. Det er kunstnere, som har noget på hjertet, som er dygtige og har et vidunderligt afslappet forhold til egne egoer, det er sagen, der bæres frem, og kunstnerne stiller sig til rådighed med stor generøsitet og faglig kunnen.”

”Der er tænkt over alle detaljer, æstetikken i rum og kostumer er smuk og dæmpet. Man bliver ikke overstimuleret, men bare langt klogere og berørt. Der er noget at reflektere over og snakke sammen om efter forestillingen.”

Læs mere om Next Door Project. Følg Next Door Project på Facebook og Instagram

Læs mere om Teatret Zeppelin. Følg Teatret Zeppelin på Facebook og Instagram

 

Gazart

Kunstnerisk leder Tali Razga

Anbefalet af Ingrid Tranum Valásquez, kunstnerisk leder af Next Door Project

Scenen fra forestillingen Græsgrøn

Fra Gazarts forestilling ”Græsgrøn”. Foto: Søren Meisner

”De forskellige teatre har mange forskellige værdier. For nogle er det særligt deres kunstneriske udtryk, med andre er det modet til at tage svære temaer op, men når det kommer til genrer, så har Tali Razga fortjent at blive nævnt, fordi hun så vedholdende har holdt fast i at undersøge den koreografiske genre for den aldersgruppe (børnene, red.) og finde nye måder at nå dem på.”

”Hun har koreografien som sit udgangspunkt. Hun har holdt ved i alle de her år med specifikt at arbejde med målgruppen børn, både små og store, og arbejdet hårdt for at nå det publikum og finde ud af, hvordan hun imødekommer den virkelighed, de har. Skal de for eksempel have lov til at chatte på mobilerne imens, hvis det er teenagere, eller skal det være den sensoriske tilgang, hvis det er til de små? Det har hun gjort på mange måder. Kunstnerisk forskningsmæssigt har hun taget den målgruppe og mødet med koreografien alvorligt i rigtig mange år. Det er fedt at se. Hun har taget nogle chancer, og det er også fedt.”

Læs mere om Gazarts forestillinger. Følg Gazart på Facebook og Instagram

Læs også vores guide “Scenens gode råd til dit barns teatertur”

Wünschmachine

Kunstnerisk leder Helga Rosenfeldt-Olsen

Anbefalet af Ingrid Tranum Valásquez, kunstneriskleder af Next Door Project

Scene fra performancen "Farvel Fugl""

Fra forestillingen “Farvel Fugl” af Wünschmachine. Her fuglebegravelsen. Foto: Sune Hede

”Wünschmachine er performance-baserede og nogle lidt nye aktører i feltet, og de laver både ting for børn og voksne. Under corona lavede de en forestilling på en kirkegård, som, jeg syntes, var rigtig fin. Jeg interesserer mig for de her formater, der udfordrer den traditionelle black box. Det er enormt vigtigt med formater, der bringer scenekunsten ud på den virkelige hverdags scener.”

”Wünschmachine skaber stærke, intime og sensoriske rum, som favner både børne- og voksenpublikum. Forestillingen på kirkegården hedder ”FARVEL FUGL”. Det er en vandring med høretelefoner, hvor man tager hul på oplevelser med at tage afsked.”

Følg Wünschmachine på Facebook. Læs mere om Wünschmachines forestillinger

Secret Hotel

Kunstnerisk leder Christine Fentz

Anbefalet af Ingrid Tranum Valásquez, kunstnerisk leder af Next Door Project

Fra forestillingen “Myrepostyr” af Secret Hotel.

Fra forestillingen “Myrepostyr” af Secret Hotel. Foto: Maja Ravn

”Det er lidt af samme grund som de andre, fordi de engagerer deres unge publikum på nogle fede måder. De bruger de kunstneriske parametre til at formidle viden og skabe refleksion. Det har de gjort i mange år. De har både lavet ting målrettet børn og voksne, men med samme forbydende fokus – at formidle viden og skabe faglig videnskabelig nysgerrighed og refleksion gennem kunsten.”

”Det er fedt med den vedholdenhed i at forske og udvikle sin kunstneriske praksis. Det skaber fede resultater, når man får den forståelse over tid for, hvad det vil sige at arbejde med et bestemt felt eller målgruppe eller en kunstnerisk tilgang til at skabe, så opstår de der virkelig fede formater, hvor det lykkes at åbne noget nyt.”

” Med afsæt i min egen praksis, synes jeg, det er virkelig vigtigt at huske på, at kunstnerisk praksis også indebærer forskning i kunstneriske formater og kunstneriske strategier, som kræver fordybelse og forståelse. Det handler ikke bare om at skabe dét produkt og det produkt og det produkt, men skabe nye veje og relationer mellem borgerne og kunsten. Det er vigtigt, at kunsten ikke bare bliver en produktorienteret praksis, men tages alvorligt som et fag og en faglighed, der har et forsknings- og udviklingselement. Så derfor en cadeau til dem, der holder fast i det, for det er der svære vilkår for.”

”Deres nye forestilling ”Myrepostyr” skulle være helt skøn. Den vil jeg gerne se.”

Læs mere om Secret Hotels forestillinger. Følg Secret Hotel på Facebook

Læs mere om Next Door Projects forestillinger. Følg Next Door Project på Facebook og Instagram

 

Artikler du også vil kunne li 

“Ny i Branchen: Louis Bodnia Andersen”

“Børneteater: Disse børneteatre skal du holde øje med vol. 1”

”Mød dit teater: Teater Hund & Co.”

Få scenekunst direkte i din indbakke

Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsbrev og få direkte besked om nye artikler og guides m.m. på scenen.dk, og bliv opdateret om aktuelle teateroplevelser i hele Danmark. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen.