Xenia Lach-Nielsen: ”Balancen mellem mennesket og rollen klarer hun helt eminent”

Skuespiller Xenia Lach-Nielsen spiller, som én af fire, titelrollen, når en ny musical om Danmarks Dronning har premiere d. 23. juni. Her fortæller hun Scenen om at udfylde rammen, ramme karakteren og om fascinationen af ”Margrethe”.

Xenia Lach-Nielsen spiller en af de i alt 4 Margrether i musicalen "Margrethe", som snart har premiere på Det Kongelige Teater. Foto: Mikkel Rønnow Musicals

Af Thyge Cosedis Holting, teaterskribent og –tegner, udgivet juni 2023

Hun er kendt af hele Danmark og dog bærer hun mystikkens slør. I mere end 50 år har Dronning Margrethe II været landets statsoverhoved, og når hendes liv og gerning, fra 23. juni, portrætteres i den nye musical ”Margrethe”, produceret af Mikkel Rønnow Musicals, forsøger trioen bag tekst og musik, Lasse Aagaard, Thomas Høg og Sune Svanekier at løfte sløret.

Dronningen og Margrethe. Et menneske, to sider. Fire kvindelige skuespillere er sammen om opgaven, og den erfarne skuespiller Xenia Lach-Nielsen er håbefuld, da jeg, efter prøveforløbets første uge, ringer hende op til et interview om den markante rolle. Mens hun, på denne blæsende majdag, går en tur med sin hund, evner hun at være fuldt og interesseret til stede med generøs autenticitet. Som en dronning foran kameraet midt i en nytårstale…

Oplev musicalen “Margrethe” på tre teatre i Danmark. Se hvilke og læs mere om forestillingen her 

”At gå ind i sang og udtryk uden frygt”

”Du excellerer karrieremæssigt ofte i musicalgenren. Hvad er det dragende for dig ved netop denne genre?” indleder jeg. ”Jeg startede med at være sanger på forskellige måder, der slet ikke lå inden for musicalgenren. Så kom jeg ved et tilfælde med i instruktør Peter Langdals opsætning af musicalen ”Hair” på Betty Nansen Teatret i 1996 og derigennem fandt jeg ud af, at kombinationen af at spille skuespil og synge er lige mig.” begynder Xenia Lach-Nielsen med ivrig fortællelyst.

”Jeg var så heldig at få foden inden for på Betty Nansen Teatret, og at få chancer i flere forestillinger, bl.a. i musicalen ”Black Rider” i 1998. Tom Waits skrev musikken og dér fik jeg lov at bruge min stemme ud i ekstremerne.” uddyber hun. ”Jeg er meget åben rent genremæssigt. Jeg behøver ikke nødvendigvis at dele musikalsk smag med komponisten, for jeg synes, det er en glæde i sig selv at kunne udfylde den ramme, jeg har fået udstukket. Jeg har sunget både ”Poppeas kroning”, som er en barokopera, og for nylig musicalen ”Den skaldede frisør” som er et popunivers. Begge dele var krævende, og det er det, der interesserer mig ved musikteater; at udnytte min stemmes fulde potentiale, at lege med klangfarver, at eksperimentere og at gå ind i sang og udtryk uden frygt. Jeg er med på det hele!” afrunder skuespilleren taknemmeligt.

Tre Margrether og en Prins Henrik. Fra venstre Ulla Henningsen, Emilie Groth, Peter Schrøder og Xenia Lach-Nielsen. Foto: Mikkel Rønnow Musicals

Èn historie – fire dronninger

Musicalen ”Margrethe” tager tilskueren med på en episk og musikalsk rejse gennem Dronningens hidtidige liv og regeringsperiode.  Da jeg beder Xenia Lach-Nielsen karakterisere forestillingens væsen, holder hun en lille tænkepause, før ordene flyder. ”Det bliver ikke en kronologisk gengivelse men en kalejdoskopisk skildring med spring i tid og sted, hvor de fire udgaver af Margrethe også kan optræde sammen. Du kan dels fortælle om Danmarks historie via Margrethe som hovedkarakter, og det lag ligger i vores forestilling. Et andet lag er beskrivelsen af en kvinde, der har fået et hverv, hun ikke selv har bestemt. Hun er blevet født til en skæbnepost, som ingen har kunnet forudsige, at hun skulle have, for hun blev først valgt til tronfølger, da hun var 13 år gammel.”Lach-Nielsen taler afdæmpet og eftertænksomt. Pludselig strømmer en mild, verbal forårsbrise gennem telefonen: ”Derudover ligger der endnu et lag; en kærlighedshistorie, som jeg faktisk godt tør tillade mig at kalde for ret rørende. Det er et lag, jeg ikke helt havde forventet, men efter at have været nede i materialet, ser jeg forholdet mellem Margrethe og Henrik som en virkelig rørende historie.”

Min samtalepartners begejstring for stoffet er mærkbar og hun uddeler gerne en buket verbale roser til sine ”med-Margrether”, skuespillerne Emilie Groth, Ulla Henningsen samt fire alternerende teenagepiger. Her er tale om et yderst inspirerende samarbejde, aner jeg: ”Mine tre Margrethe-kolleger er fantastiske. Jeg er f.eks. så benovet over at arbejde sammen med Ulla Henningsen. Hun er jo bare så skøn, og den måde, hun tilgår rollen på, er så utrolig fin og menneskelig. Det synes jeg i øvrigt, at vi alle sammen tilstræber. Vi forsøger at nå ind til mennesket Margrethe. Vi går ind under huden, og jeg tror ikke, man får indtrykket af, at én Margrethe løber med opmærksomheden. Alle fire bærer vi karakteren, og så kan vi heller ikke sige ”Øv, hun fik den eller den sang og jeg vil gerne have flere spillescener.” Vi fortæller en helstøbt historie og vi er fire, der fortæller den,” kommer det med kollegial veneration fra Lach-Nielsen.

Skuespiller Ulla Henningsen i rollen som Dronning Margrethe. Foto: Mikkel Rønnow Musicals

Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsbrev og få scenekunst direkte i din indbakke. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen.

”Vi kan jo ikke bare fokusere på kvinden i balkjolen”

”Er det den historiske person eller kvinden, du finder mest interessant?” fortsætter jeg. Xenia Lach-Nielsens svar falder prompte: ”Det hænger sammen, for karakteren er jo en kvinde af sin tid. Jeg har fået stor hjælp af Tom Buk- Swientys bog ”Undervejs” fra 2021, hvor Dronning Margrethe fortæller, hvad hun er rundet af som menneske. Jeg elsker, at hun f.eks. er ærlig omkring at være et frygteligt rodehoved, der ikke kan sidde stille,” siger skuespilleren med en lille, perlende latter, inden hun supplerer: ”Vi kan jo ikke bare fokusere på kvinden i balkjolen, for der er mere i det. Jeg er glad for, at hun ser sig selv som et fjumrehoved, for pludselig får man et helt menneskeligt billede af hende, som er uvurderligt i det her arbejde.” Stilheden sænker sig i røret. Bogen ”Undervejs” gjorde også stort indtryk på mig.

”Hvor er Dronning Margrethe i sit liv, da du træder ind i rollen?vil jeg nu nysgerrigt vide. ”Jeg træder ind, da Margrethe er til stede ved Folketingets åbning for første gang som dronning, og Statsminister Jens Otto Krag meddeler, at han går af. Det er en periode med mange smertepunkter for hende, men omdrejningspunktet er hendes balance i det hele,” konstaterer Lach-Nielsen og deler så, uden stikord, sine tanker om det, mit næste spørgsmål ville have kredset om: splittelsen.

Xenia Lach Nielsen og Niels Olsen

Xenia Lach Nielsen er en af musicalgenrens store stjerner. Her ses hun i en scene med Niels Olsen i musicalen “Den Skaldede Frisør”. Foto: Miklos Szabo

Indefra og ud

”Margrethe er, som jeg ser det, splittet mellem at være monark og samtidig at være mor til to sønner, hvoraf den ene skal efterfølge hende. Hvordan tackler man lige det? Hun træder, i samme periode, officielt frem som kunstner, og hvordan bliver det mon modtaget? Det er enormt sårbart, når man ikke kun er kunstner men også dronning, for der er så mange ekstra øjne på alt det, hun gør.” Jeg nikker, noterer, og erindrer mig Dronningens ord om, at hun dengang håbede, isen kunne bære. ”Samtidig har Margrethe en mand, der ikke er glad for sin position. Der er ægteskabelige udfordringer, som ikke er kærlighedsmæssige, men handler om rollefordelingen. Det er et rigtig spændende materiale, og jeg håber, at vi kommer til, med de fire udgaver af Margrethe at give et fuldt billede af, hvem vi tror, hun er,” fastslår den garvede scenekunstner dedikeret.

Kan man få interessante dybder med uden at fornærme virkeligheden?” forsøger jeg med ”The Crown”, den succesfulde men også kontroversielle Netflix-serie om den britiske kongefamilies privatliv, in mente. Skuespilleren i telefonen reflekterer: ”Jeg ved, at det har været forfatternes intention at skrive en respektfuld fortolkning af historien. I denne uge har vi kun sunget og på mandag går vi i gang med at arbejde med spillescener og med selve karakterarbejdet. Vi er nødt til at arbejde indefra og ud. Det går ikke, at vi starter med en bestemt måde at tale på eller at bevæge sig på, for det må absolut ikke være en parodi. Som skuespillere skal vi først og fremmest finde det, vi kan relatere til rent menneskeligt.  Hvis jeg ikke kan sætte mig ind i en karakter, historisk eller ej, kan jeg lige så godt lade være med at gå ind på scenen!” konkluderer Lach-Nielsen med eftertryk.

Foto: Mikkel Rønnow Musicals

”Det må kræve mod”

Jeg spekulerer: findes der lighedspunkter mellem en skuespiller og en Dronning? Spørgsmålet afføder ingen tøven: ”Når man er i offentlighedens søgelys, er man nødt til at have rygrad,” pointerer Xenia Lach-Nielsen. ”Margrethe er dronning og må tage rollen på sig, også når hun ikke er oplagt til det. Folk har en forventning, og det har de også til mig som skuespiller. Jeg skal levere, og folk gider da ikke at vide, om jeg evt. har ondt i hovedet, når de ser mig på scenen. Jeg kan desuden genkende nogle ting fra Margrethes unge år. At være lang og tynd med en størrelse 40 i sko – ikke helt at hvile i sin krop som ungt menneske, det oplevede jeg også.”

Ordene bliver hængende i luften, inden min samtalepartner, i en anerkendende tone, atter tager tråden op: ”Det må kræve mod at acceptere sin livsbane, som hun har gjort det. Det er modigt at holde fast i de sider, som i den grad også karakteriserer hende som menneske; f.eks. det kunstneriske og arkæologien. Det dér lidt nørdede er jo enormt sårbart at stille til skue. Hun er fanme modig.” Jeg smiler for mig selv, mens sammenfatningen leveres med varm, klokkeklar røst: ”Balancen mellem mennesket og rollen klarer hun helt eminent”.

Fra 23. juni 2023 portrætteres Dronning Margrethes liv og 50 år på tronen i en ny dansk musical. Tegning: Thyge Cosedis Holting

Alle pengene værd

Jeg genkalder mig de ikoniske tv-billeder af den 31-årige Margrethe, der, i januar 1972, står på Christiansborgs balkon og udråbes til dronning. Sørgesløret flagrer i vinden. Hun synes på én gang nervøs og opsat på at præstere sit ypperste. Følelser, der næppe kan være en skuespiller ganske fremmed, tænker jeg. ”Xenia, snart træder du ind på scenen i rollen som Danmarks dronning. Genkender du fornemmelsen af at bevæge sig ud på den tynde is i håbet om, at den bærer?” lyder mit afsluttende spørgsmål. Xenia Lach-Nielsen tager sig god tid til at vende tankerne.

”Helt ærligt – da jeg blev spurgt, tænkte jeg, at hvis nogen kaster sig ud i sådan et projekt, er de lige så tossede, som jeg selv er,” udbryder skuespilleren med smittende entusiasme. ”Jeg har før arbejdet sammen med producenten Mikkel Rønnow og de tre herrer bag manuskriptet og musikken. De er alle gode til deres arbejde, så de må jo tro på, at det kan lade sig gøre at portrættere Margrethes liv på en respektfuld og spændende måde. ”Okay” tænkte jeg. ”Så kaster jeg mig ud i det!””. Stemmelejet skifter med et fra det humørfyldte til det indfølte. Epilogen afleveres med såvel lune som stoisk højtidelighed: ”Jeg er ikke royalist, men jeg har altid haft det sådan, at Margrethe godt må være vores dronning. Jeg har altid beundret hende som kvinde i det hverv. Jeg anerkender fuldstændigt, at vi har netop dette menneske siddende som statsoverhoved. Margrethe er alle pengene værd og jeg håber sådan, at det bliver en god forestilling!”

FAKTA:

Xenia Lach Nielsen (f. 1971) er autodidakt skuespiller. Hun debuterede i “Hair” på Betty Nansen Teatret (1996). Siden har hun som sanger og skuespiller medvirket i et væld af musicals og teaterkoncerter. Hun har bl.a. haft roller som Kätchen i “The Black Rider” på Betty Nansen Teatret (1998) og som Dorothy i “Troldmanden fra Oz” på Folketeatret (2002).

Hun har endvidere haft musicalroller i bl.a. “Den eneste ene – The musical” (2005). “Chess” (2018), Den evige Ild (2019) og ”Den skaldede frisør” (2020). Derudover har hun medvirket i Det Kgl. Teaters ”Kong Arthur” i Ulvedalene i Dyrehaven (2016) ligesom hun spillede hovedrollen som kongedatteren Leonora Christina i musicalen Leonora på Odense Teater (2019)

Som sanger, komponist og co-producer har Xenia Lach-Nielsen udgivet flere solo-albums bl.a. “Trash of Gold”(2009). Som solist har hun optrådt med landets symfoniorkestre, medvirket på flere cd-udgivelser og lagt stemme til tegnefilm. Xenia Lach-Nielsen er uddannet sangcoach fra Complete Vocal Institute, hvor hun også underviser.

Fra 23. juni 2023 kan Xenia Lach-Nielsen opleves, som én ud af fire, i titelrollen i musicalen ”Margrethe”, som produceres af Mikkel Rønnow Musicals og har premiere på Det Kgl. Teaters Gamle Scene. Oplev musicalen “Margrethe” på tre teatre i Danmark. Se hvilke og læs mere om forestillingen her 

Læs også disse artikler

Guide: Royale teateroplevelser

Interview med Ragnarok instruktør Heinrich Christensen: ”Det skal helst være umuligt”

Interview med forfatter Nila Parly “Det er så sprudlende fra dronningens side”

Få scenekunst direkte i din indbakke

Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsbrev og modtag nye artikler og guides fra scenen.dk om aktuelle teateroplevelser. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen.