Af Signe Ravn
Maria Lucia gør konstant nye opdagelser i mesterværk
”Haha, åh gud, jeg er i virkeligheden ret dårlig til at svare på den her type “vælg kun én ting”-spørgsmål, da jeg på mange måder kan lide mange forskellige aspekter af forskellige ting og musicals, men ikke nødvendigvis det hele i én.”
”Dog må jeg sige, at “West Side Story” er intet mindre end et mesterværk! Bernsteins musik er så gennemkomponeret og smuk, og alle karakterer har et tema, der kan dukke op i scener, hvor de er med, men ikke nødvendigvis synger. Det lister sig ind i en violin eller en messingblæser. Man lytter og oplever én ting. man graver i noderne og finder en anden. En ny slags guld med en ny farve, som giver nye billeder og flere følelser.”
”Musikken sammen med den klassiske Romeo og Julie-historie om to unge mennesker, der ikke må få hinanden for de af samfundet dikterede religiøse regler – fordi de kommer fra forskellige baggrunde – skaber historiske vingesus, som gør den forestilling eviggyldig og aldrig nogensinde outdated. Desværre vil jeg sige, hører vi jo stadig om mennesker, der ikke “må” være sammen grundet enten hudfarve eller religiøse overbevisninger.”
”Jeg havde æren af at prøve kræfter med rollen som Maria i 2006 på Østre Gasværk Teater, og det var en fuldstændig fantastisk oplevelse.”
Følg Maria Lucia på Instagram
Læs også ”5 hurtige til Maria Lucia”
Mads M. Nielsen elsker røverhistorien
”Jeg synes faktisk, at ”Den Evige Ild”, som vi fik lavet, hvis vi nogensinde kunne få lov at lave den med et fuldt symfoniorkester, ville det være tæt på det ultimative for mig, for det er en god historie, det er nogle fantastiske sange, og det er også en røverhistorie. På den måde er den det modsatte af de musicals, der kan gøre verdens mindste historie – om pige vil ikke have dreng, dreng må gøre en hel masse ting, så pigen gerne vil have ham alligevel – [til en hel forestilling].”
””Den Evige Ild”, som vi fik lavet, hvis vi nogensinde kunne få lov at lave den med et fuldt symfoniorkester, ville det være tæt på det ultimative for mig…”
””Les Misérarables” og ”Klokkeren fra Notre Dame” er andre eksempler på en kæmpestor historie, der bliver gjort mindre. Med ”Den Evige Ild” tog vi en roman på 900 sider og fik den ned på tre timers forestilling, det tager en måned at læse den bog for fanden!”
”Jeg er meget, meget glad for den forestilling. Jeg elskede, at den i virkeligheden var en gammel klassisk historie, men handlede om enormt stærke kvinder. Kvinder i klassiske historier ses tit gennem mandens point of view. Kvinderne var [her] ikke en omstændighed for mændene, de var i centrum, det var dem, der forandrede tingene, og tog deres skæbne i deres egne hænder, og mændene hang lidt efter. Det var dejligt at lave.”
”Det var med samme hold, Høg, Aagaard og Svanekier, der også lavede ”Jordens Søjler” og ”Vildheks” på Østre Gasværk. Benjamin LaCour, der lavede scenografien til ”Klokkeren fra Notre Dame”, stod for scenografien. ”Den Evige Ild” lavede vi for første gang for to år siden på Bellevue Teatret (2019, red.), men den nåede at have repremiere den 1. marts 2020, og så kom nedlukningen umiddelbart efter, så nu laver vi en koncertversion af den – en skrabet udgave. På den forestilling er jeg ikke selv med, jeg er kun instruktør, det er rigeligt.”
Følg Mads M. Nielsen på Facebook
Læs også “Mads M Nielsen: “Man får på alle sanseapparaterne”
Kim Ace Nielsen fik den ultimative udfordring
”Billy Elliot, der er ikke noget men, det er bare fantastisk musical, og den stikker lige i hjertet på mig! Det er ikke fordi, mit liv er som Billy Elliot. Der er nok noget, der rører sig i mange dansedrenges hjerte, når man ser den historie om en dreng, der bare godt kunne tænke sig at danse og møder modstand.”
”Af dem, jeg selv har været med i, så er det ”Tarzan” – det er den ultimative udfordring (premiere i oktober 2018 på Fredericia Teater, red.). For det første var det en rolle, hvor jeg, da jeg gik til audition på den, havde en følelse af, at det her kan jeg virkelig godt, nu skal jeg bare have nogen til at opdage det! Jeg skal bare have det til at spille, så de tænker: Nå ja, det kan han sgu da egentlig godt. Det er et sangparti, der passer godt til min stemme, og det er en rolle, der kræver meget fysisk, så min dansebaggrund hjalp mig vildt meget.”
”Der er nok noget, der rører sig i mange dansedrenges hjerte, når man ser den historie om en dreng, der bare godt kunne tænke sig at danse og møder modstand.”
”Det er en musical, jeg så i New York, og den var virkelig ikke særligt god. Det var en kikset Broadway-produktion, og det kunne have været så godt. Musikken er vildt god, og historien er så spændende! Men den kørte kun halvandet år derovre, hvilket er en fiasko. Søren Møller havde set den, så jeg tænkte: ”Søren vil lave den, så har han en anden ide med den. Han har fundet ud af noget, eller talt med dem fra Disney, og der var en løsning på noget”. Det blev en meget anderledes version end den på Broadway.”
”Det første Disney, jeg lavede, var som en del af trekløveret, der spillede fortællerne i ”Aladdin”. Det var det sidste, man havde forventet, at tre ukendte karakterer, Aladdins bedste venner, som slet ikke er med i tegnefilmen, skulle sætte historien i gang. Vi var vildt nervøse, før vi skulle lave det. Publikum forventer at se den her lille fyr i ørkenen, så kommer Genie, og alt er godt, og hvem er så de der tre, der skal stå og tale hele tiden? Vi skulle forme de her små fortælleindslag, tale direkte ud til publikum og bryde den fjerde væg ned.”
Følg Kim Ace Nielsen på Instagram
Læs også “Kim Ace Nielsen er arbejdshesten, der elsker musicalernes høje krav”
Maria Lucia Heiberg Rosenberg og Mads M. Nielsen medvirkede i ”Waitress” på Det Ny Teater, som spillede i maj 2021.
Kim Ace Nielsen kunne i foråret 2021 opleves i ”Dirty Dancing The Musical”. Han er desuden koreograf på ”Atlantis”, der spiller i Tivolis Koncertsal fra august og på efterfølgende turne. Aktuel som forfatter med første bind i sin fantasy-trilogi: ”Geminiforbandelsen – en episk fortælling om tis og trolddom” på Forlaget Carlsen. Bogen udkom den 13. april 2021.
Læs også
”Musicalstjerner vol. 1: Her er vores yndlingsmusical”
”Musicalekspert: Disse musicals bør du se”
“Silas Holst begyndte som grævling”
Få scenekunst direkte i din indbakke
Tilmeld dig Scenen.dk’s nyhedsbrev og få direkte besked om nye artikler, videoer, guides m.m. på sitet, og bliv opdateret om alle de forestillinger, der spiller netop nu.